چرا باید شیوه بازاریابی دیجیتال برای کسب و کارها مهم باشد
موضوع بازاریابی دیجیتال را با یک مثال شروع میکنیم؛ اگر شما یک ماهیگیر باشید، تور خود را کدام قسمت از دریا میاندازید؟ آیا با هزینه زیاد توری میخرید که پهنای بیشتری داشته باشد؟ صد در صد نمیتوانید توری تهیه کنید که کل دریا را پوشش دهد. اگر حرفهای باشید، حتماً تور را قسمتی میاندازید که ماهیها در آنجا بیشترین تراکم را داشته باشند. حال ماهیها را کاربران هدف خود و تور را بازاریابی دیجیتال در نظر بگیرید. بهراحتی میتوانید باکمی هزینه و خرید یک تور کوچک، سود زیادی ببرید. بازاریابی دیجیتال همینگونه است. شما باید بهصورت هوشمندانه فقط در جایی به بازاریابی بپردازید که احتمال جذب کاربر هدف بیشتر است. در مقاله امروز زومیت میخواهیم دراینباره بیشتر بحث کنیم.
امروزه هر کسب و کار برای معرفی محصولات یا خدمات خود نیاز به تبلیغات و بازاریابی هوشمندانه دارد. اگر کسب و کار شما قادر به برندسازی نباشد و خود را معرفی نکند، محکوم به شکست خواهد بود. یکی از مؤثرترین شیوههای تبلیغات استفاده از پتانسیل موجود در فضای مجازی و دیجیتال است. بهوسیله بازاریابی دیجیتال میتوانید خود را در فضای ابری به مشتریان معرفی کنید.
ماریو پشف، بنیانگذار شرکت DevriX and SME Digital Consultant، درباره بازاریابی دیجیتال و اهمیت میگوید: «بازاریابی دیجیتال یک زمینه نسبتاً جدید است که به بهبود حضور یک کسب و کار و حمایت از نام تجاری آن در سراسر رسانههای مختلف حوزه دیجیتال پرداخته است.»
تیمهای بازاریابی دیجیتال حرفهای در زمینههای زیر به فعالیت میکنند:
شرکتهای بزرگ و موفق این موارد را با ترکیب بازاریابی داخلی و خارجی اجرا میکنند. بازاریابی داخلی بهطور کلی به معنای بهبود محتوای تولیدی و بازاریابی خارجی به معنای حضور جدی در رویدادهای صنعت و حتی جذب نیروی انسانی مناسب است.
یکی از منابع معتبر برای پوشش کل حوزه بازاریابی در سازمانهای بزرگ، «Chief Marketing Officers at Work» اثر جاش استیمل است. این کتاب شامل ۲۹ مصاحبه با مدیران ارشد بازاریابی چند برند پیشرو و بزرگ مانند جیای، اسپاتیفای، تارگت و دانشکدهی کسب و کار هاروارد است.
بازاریابی دیجیتال باید در هر سازمان با هر اندازهای استفاده شود. از کارآفرینهای کسب و کارهای متوسط و کوچک گرفته تا کارآفرینهای نامدار و ارزشآفرین در این عرصه باید از بازاریابی دیجیتال برای معرفی خود استفاده کنند. توانایی ایجاد هویت سازمانی یا حتی برند تجاری، بستگی به استراتژیهای بازاریابی موفق و خلاقانه شما در اینترنت دارد.
نوجوانها بزرگترین گروه مصرفکنندگان دنیای آنلاین را تشکیل میدهند. آنها حدود ۱۸ ساعت در روز در حال استفاده از محتوای چندرسانهای هستند و طبق آمار، ۲۲۳ دقیقه از این زمان را با گوشی موبایل خود میگذرانند. نونهالان نیز در حال پیوستن به دنیای مجازی هستند و مانند نوجوانان از ابزارهایی مانند تلگرام و اینستاگرام استفاده میکنند.
بازاریابان حرفهای بازار هدف خود را شناسایی و راهبرد منطقی را بر اساس محصول یا خدمات خود ایجاد میکنند. این کار بهطور مستقیم میتواند در مؤثرتر کردن تلاش هر کسب و کار برای رشد و افزایش تسلط در میان رقبایش، مفید باشد.
علاوه بر این، یک بازاریاب حوزه دیجیتال باتجربه میتواند برای هر نوع کسب و کاری مفید واقع شود. داشتن این بازاریابها، انعطافپذیری بیشتری برای سازمانهای مختلف که محصولات و خدمات مختلفی ارائه میکنند، به ارمغان میآورد (در حدی که میتوانند خود را هم به فروش برسانند).
امروزه هرکسی خدمات بازاریابی ارائه میکند. برای این مهارت هیچ دوره صدور گواهینامه رسمی یا برنامههای آموزشی که توسط شرکتها به تصویب میرسد، وجود ندارد. بدون پیشزمینه مناسب یا تجربه واقعی، هر نوجوانی به خدمات بازاریابی در رسانههای اجتماعی میپردازد.
اکثر سازمانها با KPI-های قابلاجرا برای کسب و کار خود درگیر هستند. افزایش تعداد مطلبهای وبلاگ یا افزایش دنبالکنندهها در شبکههای اجتماعی، نمیتواند تأثیر مستقیمی درفروش یا درآمد تبلیغ شما داشته باشد.
بهعنوان مثال، یک فروش دیجیتال سنتی معمولاً از طریق سه عامل تشکیل میشود:
افزایش ترافیک ممکن است راه حلی طبیعی برای رشد فروش یک کسب و کار به نظر بیاید؛ ولی جواب معادله پیچیدهتر از اینها است. ترافیکی که مخاطبان هدف را به روش درست تحت تأثیر قرار ندهد، منجر به فروش نمیشود و نرخ تبدیل را کاهش میدهد.
درواقع، کاهش ترافیک ممکن است کل درآمد را افزایش دهد. سرمایهگذاری کردن روی کاربران هدف به جای کاربران عمومی میتواند فروش کسب و کار را دو برابر یا سه برابر کند و میزان خروج کاربران از سایت را کاهش دهد و همچنین در افزایش سئو سایت نقش بسزایی ایفا کند.
این فرایند پیچیده نیاز به تحقیق و تجربه زیادی با کمپینهای مختلف کسب و کارهای دیگر دارد. ازآنجاییکه تعداد بازاریابان دیجیتال باتجربه بهطور کلی کم است، کسب و کارها به دنبال استخدام فارغالتحصیلان جدید یا دستیارهای بازاریابی میگردند و به آنها برای افزایش قدرت بازاریابی دیجیتال کسب و کار متکی میشوند.
برخی کسب و کارها از این بدتر عمل میکنند و به آژانسهای بازاریابی دیجیتال بینامونشان اعتماد میکنند. این آژانسها بهجای نشان دادن سابقه فعالیت حرفهای خود، چند راه حل با رنگ و لعاب را پیشنهاد میکنند که همین کارآفرینها را فریب میدهد.
همین عوامل باعث میشوند کسب و کارها نتوانند بهخوبی خود را در دنیای دیجیتال معرفی کنند و در این حوزه به دلیل آشنا نبودن با اهمیت بازاریابی دیجیتال، ضعیف عمل میکنند.
در کل، بازاریابی دیجیتال برای هر کسب و کار و استارتاپی بسیار مهم است. بیشتر بازاریابان خودآموز تجربه عملی ندارند تا به آنها امکان ارائه خدمات حرفهای برای تأثیر گذاشتن بر موفقیت یک کسب و کار بدهد. مشتریان نیز این عوامل را نمیدانند (البته نباید از آنها این انتظار را داشت)، و انتظار دارند نتیجه سریع و با قیمت کم میسر شود.
عدم استانداردسازی یا نداشتن شیوه صحیح بازاریابی منجر به یک فضای دیجیتال پر هرجومرج با تعداد زیادی مشتریان ناراضی میشود.
فارغالتحصیلان جدید علاقهمند به بازاریابی دیجیتال میتوانند با پیوستن به سازمانهای معتبر و یادگیری از بازاریابان باتجربه، تبدیل به متخصص شوند. بهطورکلی خواندن مقالات و کتابها در مورد چشماندازهای بازاریابی نیز فوقالعاده مفید است.
کسب و کارهای مختلف میتوانند از استراتژیهای متفاوت (بسته به طرز تفکر آنها، مخاطب هدف و رقبای خود) و همکاری کردن با کسب و کارهای دیگر بهرهمند شوند، سپس با امتحان کردن استراتژیهای مختلف و اندازهگیری نتایج هر چالش بهمرور زمان در این حوزه دارای یک تیم قدرتمند و باتجربه بازاریابی شوند.
اگر به دنبال یاد گرفتن این علم هستید، در نظر داشته باشید که هر کتاب الکترونیکی بازاریابی دیجیتال یا دوره آموزشی مربوط به آن را خریداری نکنید. اکثر این موارد بهگونهای طراحی و منتشر شدهاند تا مخاطبان زیادی را با فرضهای دروغین و آمارهای جعلی جذب کنند. در انتخاب این موارد باید از افراد باتجربه این حوزه کمک بگیرید تا به شما کتابها و دورههای مفید را معرفی کنند.
نظرات