پس از گذشت یک سال از تأیید بازگشت وانت پیکاپ رنجر (Ranger) به بازار آمریکا توسط مقامات فورد، بالاخره امروز و قبل از آغاز موعد بازدید عموم از نمایشگاه خودروی دیترویت، مدل ۲۰۱۹ فورد رنجر برای بازار آمریکا رونمایی شد.
وانت پیکاپ رنجر که چند سالی است فقط در بازار خارجی، نظیر آمریکای جنوبی فروخته میشود، با طراحی جدید به وطن خود بازمیگردد. به لطف جلوپنجرهی افقی فورد، رنجر جدید کاملاً عضوی آشنا در خانوادهی پرجمعیت وانت پیکاپهای این شرکت آمریکایی است. شیشهی جلوی طویل با زاویهی ملایم، جهت کاهش مقاومت هوا و صدا و گلگیرهای بزرگ و برجسته برای یادآوری تواناییهای آفرود رنجر طراحی شدهاند. در نمای پشت بیش از هر چیزی نشان بزرگ «RANGER» جلب توجه میکند.
همانند بیشتر رقبای رنجر در کلاس وانت پیکاپهای سایز متوسط، فاصلهی چرخها با سپرها کم شده است تا با زاویه گرفتن بیشتر، عبور از مسیرهای آفرود ممکن شود. رنجر ۲۰۱۹ آمریکا در دو نسخهی کلی SuperCap با درهای کوچک ردیف عقب و SuperCrew دو کابینه در دسترس خواهد بود. مقامات فورد، رنجر جدید را یک وانت جذاب برای ساکنان شهرها که به دنبال ماجراجویی آفرود هستند تعریف میکنند:
رنجر برای افرادی طراحی شده است که در شهر زندگی میکنند؛ اما آخر هفتهها به دامان طبیعت و مسیرهای آفرود پناه میبرند.
بخش زیادی از فریم این وانت پیکاپ به همراه سپرهای جلو و عقب از جنس فولاد مقاوم است. زیر کاپوت رنجر جدید، نسخههای مختلفی از پیشرانهی ۴ سیلندر خطی ۲.۳ لیتری توربوشارژ فورد به همراه گیربکس ۱۰ سرعتهی اتوماتیک قرار خواهد داشت. هنوز مشخصات فنی رنجر اعلام نشده است؛ ولی مدل ۲۰۱۸ ماستنگ نیز از همین پیشرانه با قدرت ۳۱۰ اسب بخار استفاده میکند.
هر دو مدل تک و دو دیفرانسیل رنجر از دیفرانسیلهای برند دانا (Dana) استفاده میکنند؛ قفل دیفرانسیل الکترونیکی نیز بهصورت استاندارد روی نسخههای FX2 و FX4 وجود دارد. نسخهی FX4 با پکیج آفرود، با داشتن تایرها و کمکفنرهای مخصوص آفرود و محافظ فولادی کف خودرو، بهترین مدل از رنجر جدید برای گشت و گذار در مسیرهای ناهموار است. علاوه بر این، نسخهی FX4 همانند مدل F-150 رپتور به سیستم مدیریت آفرود با حالتهای رانندگی عادی، چمن، ماسه، برف و شن مجهز است. سیستم پیشرفتهتر جلوگیری از حرکت معکوس خودرو در سربالایی (HDC) به راننده کمک میکند تا بدون نگرانی از ترمز گرفتن، به فرمان دادن در مسیرهای شیبدار آفرود تمرکز کند.
در کابین رنجر ظرفیت برای ۵ سرنشین به همراه آپشن سیستم سرگرمی و اطلاعاتی با نمایشگر لمسی ۸ اینچی مجهز به نسخهی سوم نرمافزار Synce فورد و پنل فرمان رنگی تعبیه شده است. از دیگر آپشنهای رنجر ۲۰۱۹ میتوان به سیستم وایفای هاتاسپات 4G LTE، دوشاخههای برق ۱۱۵ ولتی، سیستم صوتی B&O Play، رهیاب ماهوارهای و چراغهای LED سقف و عقب اشاره کرد.
تریمهای مختلف رنجر شامل XL، XLT و Lariant به همراه پکیج تزئینات کروم و اسپرت میشود. تمام نسخههای رنجر جدید به سیستم ترمز خودکار مجهز هستند؛ تریمهای XLT و Lariant بهصورت استاندارد به همراه سیستمهایی چون سیستم هشداردهندهی رانندگی بین خطوط، سیستم هشداردهندهی نقطهی کور و سنسورهای پارکینگ ارائه میشوند. نسخهی گرانتر Lariant سیستمهای کمکی شناسایی عابر پیاده و کروزکنترل هوشمند را هم در اختیار دارد.
خط تولید فورد رنجر مدل ۲۰۱۹، اواخر سال جاری میلادی در ایالت میشیگان آمریکا آغاز به کار میکند و احتمالاً تا چند ماه دیگر مشخصات کامل این وانت پیکاپ مانند حداکثر قدرت و گشتاور، ظرفیت کشش، مصرف سوخت و قیمت نسخههای مختلف منتشر میشود. بههرحال با وجود مدلهایی چون شورولت کلرادو، GMC کنیون، تویوتا تاکوما، هوندا ریجلاین و نیسان فرانتیِر، بازار وانت پیکاپهای سایز متوسط آمریکا کمبود چندان زیادی ندارد.