راه‌هایی برای تقویت تفکر خلاقانه

یک‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
خلاقیت، مهارتی است که مانند سایر قابلیت‌ها با تمرین کردن تقویت می‌شود. داشتن اعتمادبه‌نفس و آشنایی با سایر طرز تفکرها از جمله عوامل مؤثر برای تقویت تفکر خلاقانه هستند.
تبلیغات

همان‌طور که می‌دانید، مزایای تفکر خلاقانه بی‌شمار است. داشتن این مهارت‌ها کمک می‌کند که مشکلات را از چشم‌انداز جدیدی ببینید، ایده‌های بهتری داشته باشید و درنتیجه عملکرد سازنده‌تری برای رفع مشکلات ارائه دهید. کسب مهارت‌ خلاقیت کار آسانی نیست و حتی شاید خیلی‌ها یاد گرفتن مهارت‌های مهندسی نرم‌افزار را راحت‌تر از این موضوع بدانند. اما این روزها شرکت‌ها به افرادی با تفکرات خلاقانه احتیاج دارند؛ کسانی که بتوانند ایده‌های خلاقانه و جدید ارائه دهند. یکی از راه‌های پرورش تفکر خلاقانه این است که سعی کنید در جلسات از راه‌های جدید و خاص برای حل مشکلات اقدام کنید. همچنین می‌توانید با توجه به بازخوردی که از سایرین می‌گیرید عملکرد خود را بسنجید. بزرگ‌ترین چالش چنین کاری این است که شاید دیگران متوجه خلاقیت پنهان در ایده‌ی شما نشوند و یک راه حل جالب را  به دلیل احمقانه بودن آن رد کنند. دانستن این موضوع و اینکه یاد بگیرید چگونه ایده‌های خود را مطرح کنید، باعث تقویت اعتمادبه‌نفس و درنتیجه افزایش احتمال پذیرش آن از سوی دیگران خواهد شد. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی راه‌هایی می‌پردازیم که کمک می‌کنند تفکر خلاقانه‌ای داشته باشید.

creativity

۱- کتاب بخوانید

نویسندگان حاصل سال‌ها تجربه در کار و زندگی خود را در قالب کتاب می‌نویسند و در اختیار دیگران قرار می‌دهند. بیشتر دانستن و آشنا شدن با دیدگاه دیگران باعث افزایش خلاقیت می‌شود. با خواندن کتاب می‌توانید با دانش، ایده‌ها و تجربه‌های دیگران آشنای شوید و آن‌ها را روی وضعیت فعلی خود پیاده‌سازی کنید. کتاب خواندن بهترین راه افزایش دانش و آشنایی با طرز فکر دیگران است. همه‌ی ما این روزها مشغله‌های زیادی داریم و به دلیل کمبود وقت، از کتاب خواندن طفره می‌رویم. اما اگر کتاب خواندن را به‌عنوان یک اولویت در نظر بگیرید مطمئنا وقت آن را پیدا خواهید کرد.

۲- یک هنر جدید یاد بگیرید

فعالیت‌های هنری و تولید آثار هنری یکی دیگر از راه‌های تقویت تفکر خلاقانه هستند. جالب است بدانید بسیاری از ایده‌های بزرگ آلبرت اینشتین هنگام نواختن ویولن به ذهنش رسیده بود. آدام گرانت، پروفسور و محقق، در کتاب خود نوشته است: «احتمال اینکه برندگان جایزه‌ی نوبل به یک ساز موسیقی تسلط داشته باشند دو برابر بیشتر است. احتمال اینکه نقاش باشند هفت برابر بیشتر است. احتمال اینکه نویسنده یا شاعر باشند ۱۲ برابر و احتمال اینکه بازیگر، رقصنده یا حتی شعبده‌باز باشند ۲۲ برابر بیشتر است.»

نواختن یک ساز موسیقی، نقاشی کشیدن، بازیگری یا هر کار دیگری که جنبه‌ی هنری داشته باشد بخش متفاوتی از مغز را فعال می‌کند و این موضوع کمک می‌کند که قدرت تفکر خلاقانه‌ی فرد افزایش پیدا کند.

۳- با افرادی که دارای شخصیت‌های متفاوت هستند دوست شوید

همان‌طور که در مورد اول اشاره کردیم آشنایی با سایر طرز تفکرها تأثیر فوق‌العاده زیادی روی خلاقیت می‌گذارد. اغلب افراد با کسانی ارتباط برقرار می‌کنند که از همه نظر به هم شباهت دارند. انجام چنین کاری شاید راحت به نظر برسد؛ اما تأثیر مثبتی روی افزایش میزان خلاقیت نمی‌گذارد. افراد زیادی در نزدیکی ما وجود دارند که با شیوه‌ای متفاوت زندگی می‌کنند. ملاقات کردن با این افراد، آشنایی با طرز تفکر و شیوه‌ی زندگی آن‌ها دیدگاه جدیدی از دنیای اطراف آشکار می‌سازد. این موضوع کمک می‌کند شما نیز با دیدگاه دیگری به مشکلات پیش رو نگاه کنید و ایده‌های خلاقانه‌تری برای آن‌ها ارائه دهید.

creativity

۴- زمان بیشتری را در طبیعت باشید

قرار گرفتن در طبیعت نیز میزان خلاقیت را افزایش می‌دهد. فاصله گرفتن از روال عادی زندگی حتی برای مدت کوتاه روی عملکرد مغز تأثیر می‌گذارد. بنابراین هر موقع فرصت داشتید از دنیای تکنولوژی و سر و صدای شهری فاصله بگیرید و به طبیعت بروید تا انگیزه‌ی بیشتری برای کار کردن پیدا کنید.

۵- مدیتیشن کنید

سکون ذهنی، کمک می‌کند فکرهایی که برای مدت طولانی در ذهنتان مانده است از بین ببرید. زمانی که به‌طور دائم در مورد اتفاقات زمان گذشته یا آینده فکر می‌کنید، مغزتان نمی‌تواند روی شرایط فعلی تمرکز کند. مدیتیشن یک راه عالی برای تمرین سکون ذهنی است. تمرینات مدیتیشن به مغز اجازه می‌دهند که فقط شرایط فعلی را در نظر بگیرد و روی حال تمرکز کند. درنتیجه بهتر می‌تواند از اطلاعات ذخیره‌‌شده در سایر قسمت‌های خود استفاده کند و همین موضوع باعث افزایش خلاقیت می‌شود.

۶- به اندازه‌ی کافی بخوابید

کمبود خواب دشمن اصلی خلاقیت است. زمانی که فردی خسته باشد نمی‌تواند از تمام انرژی مغز خود استفاده کند. علاوه‌براین خستگی میزان یادگیری را کاهش می‌دهد درنتیجه هنگام لزوم نمی‌توانیم از تمام اطلاعاتی که یاد گرفته‌ایم استفاده کنیم و درنتیجه عملکرد خوبی ارائه نخواهیم داد. داشتن خواب کافی نقش پررنگی روی میزان خلاقیت ایفا خواهد کرد.

creativity

۷- ورزش کردن

احساس سلامتی و نشاط میزان اعتمادبه‌نفس را در طول روز افزایش خواهد داد. این اعتمادبه‌نفس میزان نگرانی و استرس را کاهش و انرژی ذهنی را افزایش می‌دهد. علاوه‌براین، ورزش کردن تمایل افراد به بیش فعالی را افزایش می‌دهد. درنتیجه فرد برای حل مشکلات موضوعات جدیدی را در ذهن خود مرور خواهد کرد که شاید پیش از این هرگز به آن فکر نکرده باشد.

۸- کارهایی که دوست دارید انجام دهید

بین شادی و خلاقیت رابطه‌ی مستقیم وجود دارد. هرقدر روحیه‌ی فردی بهتر باشد، عملکرد بهتری در فعالیت‌های روزانه‌ی خود خواهد داشت. زمانی که فردی کار مورد علاقه‌ی خود را انجام می‌دهد، دوست دارد در شرایط فعلی باقی بماند. برخی متخصصان به این حالت «جریان» می‌گویند. همان‌طور که در موارد قبلی گفتیم، شاد بودن و زندگی کردن در لحظه‌ی حال دو عامل اصلی افزایش میزان خلاقیت هستند. بنابراین اگر قصد دارید میزان خلاقیت خود را افزایش دهید، هر روز کمی برای خودتان زمان بگذارید و کاری را که دوست دارید، انجام دهید.

۹- ریسک‌پذیر باشید

ریسک کردن، باعث شکل‌گیری اتفاقات جدیدی در زندگی می‌شود و شرایط را برای استفاده از راه‌های خلاقانه باز می‌کند. هرقدر اتفاقات بیشتری در زندگی تجربه کرده باشید درس‌ها و نکات بیشتری یاد گرفته‌اید و می‌توانید از آن‌ها برای شرایط فعلی خود استفاده کنید. زمانی که شخصی ترجیح می‌دهد ریسک نکند و زندگی عادی داشته باشد، همیشه از امتحان کردن راه‌های جدید می‌ترسد و خلاقیتش هیچ موقع تقویت نخواهد شد. بنابراین از نقطه‌ی راحتی و آسایش خود بیرون بیایید و کارهای جدید را امتحان کنید. بکوشید با انجام دادن این کار تجربه کسب کنید و سپس از این تجربیات برای حل مشکلات جدید بهره ببرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات