AMD جزئیات پردازنده‌‌های جدید Ryzen Raven Ridge را منتشر کرد

پنج‌شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ای‌ام‌دی جزئیات مربوط به APU-‌های دسکتاپ جدید خود موسوم به Ryzen Raven Ridge را منتشر کرد.
تبلیغات

ای‌ام‌دی در جریان رویدادی که پیش از آغاز به‌کار رسمی نمایشگاه CES امسال برگزار کرد، اطلاعاتی پایه‌ای را در رابطه با APU-‌های جدید Raven Ridge را به‌اشتراک گذاشت؛ اما اکنون پس از گذشت نزدیک به دو هفته، جزئیات بیشتری را در رابطه با این پردازنده‌ها در وب‌سایت خود منتشر کرده است. APU-‌های جدید از معماری Zen در کنار هسته‌های گرافیکی وگا بهره می‌برند و برخی از بهبودهای حاصل‌شده در پردازنده‌های +Zen، نظیر Precision Boost 2 نیز در آن‌ها به‌چشم می‌خورد.

APU-های دسکتاپ Raven Ridge

مشخصات / APU

Ryzen 5 2400G

Radeon RX Vega 11

Ryzen 3 2200G

Radeon Vega 8

هسته / ترد

۴ هسته، ۸ ترد

۴ هسته، ۴ ترد

فرکانس پایه

۳.۵ گیگاهرتز

۳.۶ گیگاهرتز

فرکانس بیشینه

۳.۹ گیگاهرتز

۳.۷ گیگاهرتز

واحدهای محاسباتی گرافیکی

۱۱

۸

پردازنده‌ی جریان

۷۰۴

۵۱۲

فرکانس بیشینه‌ی GPU

۱۲۵۰ مگاهرتز

۱۱۰۰ مگاهرتز

کش‌‌های L2/L3

۶ مگابایت

۶ مگابایت

فرکانس حافظه

DDR4

۲۹۳۳ مگاهرتز

DDR4

۲۹۳۳ مگاهرتز

کانال‌های حافظه

دو کاناله

دو کاناله

توان طراحی گرمایی (TDP)

۶۵ وات

۶۵ وات

توان طراحی گرمایی قابل پیکره‌بندی

۴۵-۶۵ وات

۴۵-۶۵ وات

قیمت

۱۶۹ دلار

۹۹ دلار

پردازنده‌های سری Raven Ridge از حافظه‌های DDR4 با فرکانس ۲۹۳۳ مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند که پیشرفت قابل توجهی نسبت به پردازنده‌های عادی رایزن با پشتیبانی از حافظه‌های ۲۶۶۶ مگاهرتزی محسوب می‌شود. این پردازنده‌ها از سیستم Infinity Fabric ای‌ام‌دی برای اتصال یک CCX یا «هسته‌های درهم‌تنیده» چهار هسته‌ای و هسته‌های گرافیکی وگا بهره می‌برند و همان‌طور که پیش‌تر نشان داده شده است، افزایش فرکانس حافظه باعث بهبود فرکانس Infinity Fabric نیز می‌شود.

مجموعه‌ی بهبودهای یادشده در نهایت عملکرد APU‌ در اجرای بازی‌ها را نیز ارتقاء می‌دهد که شاخصه‌ای پراهمیت برای پردازنده‌ای با هسته‌های گرافیکی Vega محسوب می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که تغییرات اِعمال‌شده در طراحی APU، میزان تأخیر در کش‌های سطح دو و سه موجود در پردازنده‌های تردریپر را نیز کاهش دهد.

APU-‌ها در مادربرد‌های مبتنی بر AM4 موجود، به‌کار می‌روند و واحد پردازش گرافیکی یکپارچه‌ی وگا از خروجی‌های نمایشگر استفاده خواهد کرد. ای‌ام‌دی در جریان رویداد خود در نمایشگاه CES، فرایند اورکلاک پردازنده‌ی مرکزی و واحد پردازش گرافیکی را به‌ نمایش گذاشت؛ بنابراین امکان اِعمال تغییرات دلخواه نیز در ای‌پی‌یو‌های جدید ای‌ام‌دی وجود دارد. سیستم‌ خنک‌کننده‌ی Wraith Stealth موجود در باندل این پردازنده‌‌ها، امکان اورکلاک نمونه‌های ۶۵ واتی را نیز فراهم می‌کند.

اطلاعات موجود در وب‌سایت ای‌ام‌دی، به فرکانس پایه‌ی پردازنده‌های ریون ریج نیز اشاره دارند. پردازنده‌های چهار هسته و هشت ترد Ryzen 5 2400G با توان طراحی گرمایی نهایی ۶۵ واتی عرضه می‌شوند و فرکانس پایه‌ی ۳.۵ گیگاهرتزی آن‌ها تا سقف ۳.۹ گیگاهرتز افزایش پیدا می‌کند. پردازنده‌های چهار هسته و چهار ترد Ryzen 3 2200G نیز فرکانس پایه‌ی ۳.۶ گیگاهرتز و فرکانس بیشینه‌ی ۳.۷ گیگاهرتز را ارائه می‌‌دهند.

ای‌ام‌دی APU-‌های جدید خود را به همراه فناوری Precision Boost 2 عرضه می‌کند که عملکرد آن‌ها را در پردازش‌های چند تردی بهبود خواهد داد. پردازنده‌های کنونی رایزن تنها امکان افزایش فرکانس دو-هسته یا تمام-هسته‌ای را فراهم می‌کنند؛ اما الگوریتم‌های Precision Boost 2 راهکارهای افزایش فرکانس پیچیده‌تری را ارائه می‌دهند که براساس تعداد تردهای فعال عمل می‌کنند. به‌لطف این قابلیت، افزایش فرکانس در مقیاس یک تا هشت ترد انجام می‌شود و این ویژگی، عملکرد چند تردی رایزن را بیش از پیش بهبود می‌دهد. ای‌ام‌دی در حال حاضر اطلاعاتی را در خصوص افزایش فرکانس چند-هسته‌ای ارائه نداده است.

ای‌ام‌دی در جریان رویداد خود، اسلایدهایی را به‌نمایش گذاشت که از برتری هسته‌های گرافیکی وگا در برابر واحد پردازش گرافیکی یکپارچه‌ی پردازنده‌های اینتل حکایت داشتند؛ اما نمی‌توان تنها به ادعای ای‌ام‌دی اتکا داشت. پردازنده‌های جدید این شرکت در تاریخ ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن) روانه‌ی بازار خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات