نگرش مثبت به فناوری خودران افزایش یافته است

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
طبق تحقیقات منتشر شده از یک موسسه معتبر آمریکایی، میزان پذیرش فناوری خودروی خودران نسبت به سال‌های گذشته در میان مردم ایالات متحده افزایش یافته است.
تبلیغات

انجمن خودروی آمریکا (AAA) یک مطالعه سالانه انجام داده است تا بتواند نگرش و رفتار مصرف‌کنندگان را نسبت به فناوری رانندگی مستقل (خودران) بفهمد. امسال سومین سالی است که این مطالعه انجام می‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد اطلاعات جالبی در مورد تغییر نگرش نسبت به فناوری در حال توسعه خودران وجود دارد. بر اساس این مطالعه، رانندگان آمریکایی در حال حاضر خودروهای بدون راننده و فناوری خودران را بیش‌تر پذیرفته‌اند. اکثر پاسخ‌دهندگان هنوز هم از خودروی خودران می‌ترسند، اما درصد رانندگانی که اکنون تمایل به سوار شدن در خودروی خودران دارند ۲۸ درصد نسبت به گذشته بیش‌تر شده است، که افزایش شدیدی نسبت به ارقام سال‌های گذشته بود. در مقابل، ۶۳ درصد از رانندگان آمریکایی هنوز هم از خودروهای خودران می‌ترسند در حالی که ۹ درصد مطمئن نیستند.

آمار خودران / autonomous

روش‌های مختلفی برای نگاه کردن به یافته‌های اخیر AAA در مورد درک رانندگان نسبت به فناوری خودران و رانندگی مستقل وجود دارد. اگر خوشبین باشیم، می‌توان این‌طور برداشت کرد که تعداد رانندگانی که به این خودروها علاقه دارند بیش‌تر شده است؛ اگر در این مورد بدبین باشیم، می‌توان نتیجه گرفت که اکثر رانندگان هنوز از فناوری خودران ترس دارند. صرف‌نظر از موضع افراد و شیوه نگاه به این قضیه، رقابت برای توسعه فناوری خودران در حال وقوع است و این رقابت به مرور زمان بیش‌تر خواهد شد. 

آمار خودران / autonomous

یافته دیگری که در این بررسی به چشم می‌خورد ترس کمتر نسل هزاره (متولد ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ میلادی) نسبت به نسل‌های گذشته در مورد فناوری خودران است. براساس این مطالعه، ۴۹ درصد از متولدین نسل هزاره در مورد این فناوری هنوز نگران هستند. در حالی که این ارقام در مقابل نسل X (بین سال‌های ۱۹۶۱ تا ۱۹۸۱) ۷۰ درصد و نسل انفجار جمعیت (۱۹۴۶ تا ۱۹۶۳) با ۶۸ درصد بسیار قابل توجه است.

این تحقیق همچنین نشان داد که ۴۶ درصد از رانندگان ایالات متحده وقتی که در جاده با خودروی معمولی رانندگی می‌کنند، احساس راحتی و امنیت کمی نسبت به خودروهای خودران دارند. در مورد این‌که افراد دوست دارند خودروی بعدی آن‌ها از فناوری خودران بهره ببرد، تنها ۲۷ درصد گفته‌اند که این فناوری را نمی‌خواهند، اگر چه ۲۳ درصد هنوز در مورد آینده و چشم‌انداز‌ها مطمئن نیستند.

آمار خودران / autonomous

چیزی که مطالعه AAA نشان می‌دهد، این است که فناوری خودران هنوز توسط اکثر رانندگان ایالات متحده پذیرفته نشده است. این  ارزیابی عادلانه است، زیرا این فناوری هنوز برای اثبات خود راه زیادی پیش‌رو دارد تا مردم بیش‌تر آن را بپذیرند. ممکن است هم که تصور برخی افراد در مورد این فناوری با درک اشتباه منحرف شده باشد، که این احتمال هم بعید نیست. 

آمار خودران / autonomous

گِرِگ برانون مدیر مهندسی خودرو AAA در گفتگویی با سایت درایو (Drive)، یکی از راه‌های آغاز پذیرش فناوری خودران توسط مردم را ترویج تدریجی جنبه‌هایی از این فناوری از طریق سیستم‌های ایمنی کمک راننده مانند کنترل کروز انطباقی و ترمز اضطراری مستقل (خودفعال) دانست. علاوه بر این‌که روش گفته شده اهداف آشکار این فناوری را محقق خواهد کرد، همچنین به رانندگان کمک می‌کند تا به ایده‌ی سپردن کنترل برخی سیستم‌های ایمنی یا همه‌ی کنترل‌های خودرو به رایانه عادت کنند. 

برانون در این باره گفت:من فکر می‌کنم آنچه که مردم ممکن است بخواهند در نظر بگیرند، این است که فناوری خودران تکامل خواهد بود و نه یک انقلاب. در نهایت خودروسازان مسئولیت کاهش نگرانی رانندگان را نسبت خودروهایی که از فناوری خودران استفاده می‌کنند، خواهند پذیرفت و این نگرانی را رفع می‌کنند. معایب و مزایایی برای انجام این کار وجود دارد، که خودروهایی این‌چنین را به اجبار به خریداران فروخت بدون این‌که در مورد خوبی‌های آن چیزی بدانند. افزایش آگاهی نسبت به مزایای ایمنی این فناوری در فهرست ذکر شده، به این دلیل است که رانندگان جوان‌تر و نسل جدید بیش‌تر این مزایا را درک می‌کنند و زودتر شروع به پذیرش آن می‌کنند. ما معتقدیم که استفاده از فناوری خودران می‌تواند هر ساله جان هزاران انسان بی‌گناه را در جاده‌ها نجات دهد. 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات