آزمون نهایت سرعت جیپ گرند چروکی

یک‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
هنسی پرفورمنس در ویدئوی جدیدی از رسیدن شاسی‌بلند جیپ گرند چروکی به سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت در آزمون خبر می‌دهد.
تبلیغات

می‌دانیم که جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک (Jeep Grand Cherokee Trackhawk) خودروی سریعی است با قدرت ۷۰۷ اسب بخار (۵۲۷ کیلو وات) که از پیشرانه خورجینی هشت سیلندر هل‌کت زیر کاپوت به دست‌ می‌آید. گفته می‌شود که این شاسی‌بلند فوق‌العاده، صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۳.۵ ثانیه طی می‌کند. اولین تجربه رانندگی با این هیولا در ماه اوت گذشته شامل تجهیزات تست نبود؛ اما ارقام دینامومتر در این باره نشان می‌داد که جیپ گرند چروکی باید بتواند به سرعت‌های بالاتری دست یابد. بدیهی است که بدون تجهیزات مناسب نمی‌توان تجربه بیشینه سرعت ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت را اندازه‌گیری و اعلام کرد.

با این حال، کارکنان هنسی پرفورمنس (Hennessey Performance) فرصتی برای کشف توانایی آیرودینامیک و سرعت جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک در مسیر آزمون شرکت داشتند. بله، همه این قدرت در زیر کاپوت خودرو وجود دارد، اما اسپلیتر هوا در جیپ وجود ندارد؛ در نتیجه با افزایش سرعت، قدرت پیشرانه برای کشیدن بدنه آجرشکل بزرگ جیپ چروکی در میان هوا صرف می‌شود و به همین علت بیشینه سرعت شاسی‌بلند محدود است. 

Jeep Grand Cherokee Trackhawk/ جیپ چروکی
Jeep Grand Cherokee Trackhawk/ جیپ چروکی

همان‌طور که از تیتر و عکس برمی‌آید، جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک کاملا به بیشینه سرعت مورد انتظار دست پیدا نمی‌کند؛ اما هنگامی که از بیشینه سرعت قابل دسترسی خودرو صحبت می‌شود، در عمل کمی متغیر است و نمی‌توان با قطعیت از آن سخن گفت. سرعت رسمی شاسی‌بلند با استفاده از سرعت متوسط در دو جهت مشخص می‌شود و حدود ۱۰ مایل (۱۶ کیلومتر) اختلاف بین دو جهت وجود دارد. در ویدئو هم اشاره می‌شود که این جیپ چروکی هنوز کاملا آب‌بندی نشده است و بنابراین، دست‌یابی به بیشینه سرعت فراتر از این ارقام هم برای آن ممکن خواهد بود. 

اما نکته جالبی در این آزمون وجود داشت؛ این‌که جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک با تعداد صندلی بیش‌تر و فضای بار بزرگ‌تر، با دست‌یابی به سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت، سریع‌تر از یک لامبورگینی کانتاش کلاسیک حرکت می‌کند. تفاوت بیشینه سرعت دو خودرو چیزی حدود ۸ کیلومتر بر ساعت است و البته کسی از یک شاسی‌بلند چنین انتظاری نداشت. مشتریانی که به شاسی‌بلندهای پرسرعت علاقه دارند، می‌توانند با خرید جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک به رقابت با خودروهای سوپراسپرت بروند. 

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات