تصویب بسته‌ی ۱۴ بندی در حوزه‌‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات

سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در جلسه‌ی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از تصویب بسته‌ای ۱۴ بندی در حوزه‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات و لزوم اجرای طرح «نوآفرین» خبر داد.
تبلیغات

در جلسه‌ی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که روز گذشته و با حضور وزرای کشور و معاون اول رئیس جمهور در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، بسته‌ای ۱۴ بندی به تصویب رسید که بخشی از آن به موضوع فضایی و فناوری اطلاعات در زمینه‌ی تسهیل کسب‌وکارهای نوپا مربوط است؛ علاوه بر این موضوع رسیدگی به طرح «نوآفرین» نیز مطرح شد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه بخش فناوری اطلاعات به خصوص در پنج سال اخیر و با وجود تحریم‌ها توسعه‌ی قابل توجهی داشته است گفت:

در پنج سال اخیر با همکاری بخش خصوصی و دولتی در این حوزه حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده که ۳۰ درصد مربوط به دولت است و ۷۰ درصد آن را بخش خصوصی انجام داده است. توسعه‌ی زیرساخت‌های ارتباطی، نقش زیرساخت توسعه دیگر حوزه‌ها را بر عهده دارد. بخش ارتباطات بر اثر وضع تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز با تلاطم‌هایی مواجه شده است و موضوع جلسه‌ی امروز اثرات این تلاطم و نحوه مدیریت آن‌ها برای ادامه مسیر بود.

آذری جهرمی اعلام کرد در سال گذشته حجم بازار ۳۶ هزار میلیارد بوده است و پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال به ۴۰ هزار میلیارد تومان برسد. او همچنین افزود:

بنابود امسال دولت بصورت مستقیم ۶۴۰۰ میلیارد تومان از ۴۰ هزار میلیارد را برای هزینه‌ها تأمین کند و برای سال جاری پیش‌بینی ما رسیدن به این میزان است اما تلاطم پیش روی بازار ارز، حوزه‌ی توسعه را کند می‌کند و اهداف پیش‌بینی شده در برنامه‌ی ششم با این نرخ رشد ارز قابل دستیابی نیست.
جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی

وی در ادامه‌ی صحبت‌های خود اضافه کرد درآمد حوزه‌ی ارتباطات و فناوری اطلاعات صد درصد ریالی بوده اما بخش قابل توجهی از هزینه‌ها ارزی است. در نتیجه تسهیلاتی باید از سوی بخش دولتی در نظر گرفته شود. به‌عنوان مثال می‌توان با کم کردن مالیات اپراتورها و هزینه‌های گمرکی، هزینه‌های توسعه را در کشور کاهش داد.

در این جلسه پیشنهادات سازمان برنامه و بودجه و وزارت ارتباطات بررسی شده و بسته‌ای ۱۴ بندی به تصویب رسید. موضوع تمامی بندهای این بسته در حوزه‌ی ارتباطات نیست و بخشی از آن به موضوع فضایی و فناوری اطلاعات در زمینه‌ی تسهیل کسب‌وکارهای نوپا مربوط می‌شود.

آذری جهرمی در ادامه‌ی صحبت‌های خود از رسیدگی به طرح «نوآفرین» خبر داد و گفت:

طرح «نوآفرین» که نزدیک به سه ماه است در دولت مانده و به تصویب نرسیده است باید اجرایی شود و ما در کمیسیون اقتصاد مقاومتی منتظر ارسال آن به دولت هستیم؛ در جلسه‌ نیز پیرامون آن صحبت شد تا این طرح هر چه سریع‌تر موانع و اشکالاتش برطرف شود تا به نتیجه برسیم.

«طرح نوآفرین»، برای رفع موانع مالیاتی، بیمه و زیر ساخت‌های حقوقی استارتاپ‌ها و در یک دوره ۳ تا ۵ ساله طراحی شده و در مسیر تصویب دولت قرار داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات