آغاز زودهنگام سهمیه بندی بنزین، بدون توجه به تاکسی های آنلاین

شنبه ۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس ادعای مدیران تاکسی‌های اینترنتی، سهمیه بندی بنزین به زودی اجرایی می‌شود؛ اما رانندگان سرویس‌های حمل و نقل آنلاین از بنزین ویژه با قیمت دولتی، محروم خواهند بود.
تبلیغات

هومن دمیرچی، معاون عملیات تاکسی‌آنلاین تپ سی، درباره احتمال کنار گذاشتن تاکسی های اینترنتی از طرح سهمیه بندی بنزین گفت:

آن گونه که از صحبت‌های برخی نمایندگان مجلس برمی‌آید طرح سهمیه بندی بنزین بعد از اربعین اجرایی خواهد شد، اما زمزمه‌هایی نیز به گوش ما رسیده است که تاکسی های اینترنتی مشمول این طرح نخواهند شد. این در حالی است که تاکسی‌ها و آژانس‌ها سهمیه خواهند گرفت. بخش بزرگی از حمل و نقل همگانی به عهده تاکسی های اینترنتی است. مقیاس سفرهای تاکسی های اینترنتی در مقایسه با  تاکسی‌ و آژانس ۱۰ برابر است. ضمن اینکه دادن این سهمیه صرفا به تاکسیرانی و آژانس‌ها موجب ایجاد یک رقابت ناسالم و رانتی می‌شود تا با استفاده از آن به ما فشار بیاورند.
هومن دمیرچی

دمیرچی که از بنیان‌گذاران شرکت تپ‌سی محسوب می‌شود؛ با اعلام اینکه سیستم تپ سی می‌تواند سهمیه‌ها را عادلانه و به درستی تقسیم‌بندی کند درباره نحوه نظارت هوشمند بر سهمیه‌بندی بنزین می‌گوید:

در این زمینه راهکاری آماده داریم  تا با کمترین تلفات سوبسید، بتوانیم این سهمیه را به درستی به رانندگان اختصاص دهیم. ویژگی مهم  سیستم ما هم همین است که می‌دانیم دقیقا چه میزان کیلومتر کجا طی شده است، هر راننده چقدر سفر دارد و چقدر سوخت مصرف می‌کند. در صورتی‌که در سیستم سنتی یک کارت را به تاکسی یا آژانس می‌دادند و معلوم نبود آن را در راستای جابه‌جایی مسافر استفاده می‌کند یا نه.

آن گونه که دمیرچی اعلام می‌کند اگر بنزین به صورت دو نرخی سهمیه‌بندی شود اما به حمل و نقل آنلاین تعلق نگیرد، نه تنها به بیش از ۷۰۰ هزار راننده فعال در بخش حمل و نقل آنلاین فشار وارد خواهد شد، که در نهایت این روند باعث افزایش قیمت در سفرها می‌شود. میلیونها نفر روزانه از این سامانه‌ها استفاده می‌کنند و با افزایش قیمت‌ها هزینه‌های زندگی افراد بالاتر می‌رود.

تاکسی تهران تاکسی یاب

او در پاسخ به این سوال که آیا قصد انجام مذاکراتی با تاکسیرانی برای دنبال کردن موضوع سهمیه‌بندی سوخت را خواهید داشت یا خیر می‌گوید:

ما نیازی به مذاکره با تاکسیرانی نداریم چون آنها نهاد قانون‌گذار ما نیستند و تصمیم‌گیری درباره تقسیم سوخت هم به عهده آنها نیست. این تصمیم در هیات دولت گرفته می‌شود. تاکسیرانی خودش یکی از سازمان‌هایی است که سهمیه دریافت می‌کند و به تاکسی‌های خود می‌دهد. با این حال اگر به هر دلیلی اتفاقی بیافتد که تاکسیرانی بخواهد درباره موضوع سهمیه‌های بنزین ما تصمیم‌گیری کند حتما از این ابزار برای فشار مضاعف روی ما استفاده خواهد کرد تا خواسته‌های قبلی خود مبنی بر اینکه ما زیر نظر آنها فعالیت کنیم را دوباره مطرح شودبه دنبال مذاکره با نهادهای دیگری که در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند از جمله وزارت نفت، وزارت کشور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستیم تا دغدغه‌های خود را با آنها مطرح کنیم.

این اظهارات دمیرچی در حالی عنوان می‌شود که هفته گذشته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی اعلام کرده بود در صورت اجرایی شدن سهمیه‌بندی بنزین، تاکسیرانی برای تاکسی‌های اینترنتی زیر نظر خود، مزیت‌هایی همچون سهمیه بنزین ارائه خواهد کرد.

حمایت وزارت نفت از سهمیه بندی

وزیر نفت به تازگی اعلام کرده است، مخالفتی برای بازگشت کارت سوخت ندارد و دولت در حال بررسی تمهیداتی برای کسانی است که مصرف بالا دارند. بیژن زنگنه بحث مخالفت وزارت نفت با احیای کارت سوخت را ازجمله دروغ‌های رسانه‌نماها عنوان کرد و گفت:

این طرح هم‌اکنون در حال بررسی است. هدف اصلی، مهار مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاقاست تا کشور به واردات بنزین وابستگی نداشته باشد.
کارت سوخت بنزین

درعین‌حال از گمرک شهید رجایی خبر می‌رسد که ۲۵۰۰ دستگاه کارت‌خوان جدید مخصوص جایگاه‌های سوخت ترخیص شدند. تسنیم در این زمینه گزارش داده است که بر اساس اطلاعات واصله در روزهای اخیر قطعات مختلف دستگاه‌های کارت‌خوان جدید مخصوص جایگاه‌های سوخت از گمرک ترخیص شده است. روز گذشته نیز حدود ۲۵۰۰ عدد از این کارت‌خوان‌ها از گمرک شهید رجایی بندرعباس ترخیص شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات