پاور های سری ESD و EUD گرین، سرآغاز انقلابی در صنعت پاور های توان پایین

چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
مطالعه 7 دقیقه
شرکت پردیس صنعت سیاره سبز در کنار سیستم فروش و توزیع سراسری با پشتوانه گارانتی معتبر گرین، شما را به تماشای مختصری از فرایند خط تولید پاور خود دعوت می‌کند.
تبلیغات

شرکت پردیس صنعت سیاره سبز با بیش از ۲۲ سال سابقه در تولید و عرضه تجهیزات جانبی کامپیوتر نظیر کیس، پاور، کسیستم های خنک‌کننده، کیبورد، موس و... در کنار سیستم فروش و توزیع سراسری با پشتوانه گارانتی معتبر گرین، شما را به تماشای مختصری از فرایند خط تولید پاور خود دعوت می‌کند. اگر خاطرتان باشد شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (GREEN) از حدود یک سال پیش طرح تحول منابع تغذیه سوئیچینگ (پاور) خود را با عنوان سونامی پاورهای گرین شروع کرد. این طرح تحول بر پایه سه محور کلی بنا شده بود.

  • تمامی مدل‌های منابع تغذیه (پاور) گرین (با اولویت مدل‌های رده‌بالا) باید در مدت زمان کمتر از 2 سال با مدرن‌ترین طراحی‌های حال حاضر بازار جایگزین شوند.
  • با توجه به کاهش توان مصرفی اغلب قطعات سخت‌افزاری باید پاورهای با توان خروجی کمتر نیز به جمع مدل‌های میان‌رده و رده‌بالا اضافه شود.
  • رنج قیمت تمامی مدل‌ها نباید از محدوده تعیین شده فراتر رود.

طی 1 سال اخیر این طرح با جایگزینی مدل‌های فوق‌العاده مدرن و باکیفیت OCDG و OCPT به جای +OC در کلاس رده‌بالا شروع شد، سپس نوبت به جایگزینی مدل‌های میان‌رده +HP به جای سری HP رسید. در فاز سوم، جایگزینی مدل‌های ارزان‌قیمت در دستور کار قرار گرفت.

در این فاز به دلیل تعدد به‌مراتب بیشتر مدل‌های این کلاس در مقایسه با مدل‌های میان‌رده و رده‌بالا، فرایند جایگزینی با مدل‌های سری EUD و ESD به جای مدل‌های +EU و ES شروع شد و در آینده نزدیک سری‌ HED نیز به این جمع اضافه خواهد شد. (حرف D اضافه شده در انتهای پسوند، مربوط به توپولوژی DC-DC این مدل پاورها است)

از آنجا که بخش عمده‌ای از فروش منابع تغذیه سوئیچینگ ATX در کشورمان محدود به مدل‌های قیمت مناسب با توان خروجی کمتر از 600W می‌شود تصمیم تیم مدیریت شرکت سیاره سبز این بود که تغییرات صورت گرفته در پاورهای سری ارزان‌قیمت باید انقلابی و به‌مراتب متمایزتر از سایر مدل‌ها باشند.

لینک معرفی و اطلاعات تکمیلی پاورهای سری ESD گرین

لینک معرفی و اطلاعات تکمیلی پاورهای سری EUD گرین

به همین منظور طرح جامعی برای دستیابی به این هدف تدوین گردید که به‌صورت کلی به دو بخش تقسیم می‌شد:

بهینه‌سازی و ارتقاء در بخش تولید و کنترل کیفیت مدل‌هایی که در ایران تولید می‌شوند

به همین منظور در بخش تولید، جایگزینی بیش از پیش دستگاه‌های تمام اتوماتیک در دستور کار قرار گرفت و در بخش کنترل کیفیت نیز به لطف تعبیه دستگاه‌های کنترل کیفیت تمام اتوماتیک جدید و اضافه شدن لایه‌های بیشتر به این پروسه، سرعت و دقت سنجش پارامتر به‌مراتب افزایش یافته و همین امر نقشی بسیار تعیین کننده در افزایش کیفیت و کارایی محصولات تولید شده خواهد داشت.

پاور گرین

در تصویر بالا شاهد نگاهی گذرا به روند تولید پاور در کارخانه سیاره سبز هستیم که نشان می‌دهد فرایند کنترل کیفیت در تمامی مراحل تولید پاور، جاری و مستمر است. بیش از 3 سال گارانتی گرین برای این محصولات، نشان‌دهنده اطمینان خاطر گرین از کیفیت محصولات توان پایین خود است تا بهترین محصول در اختیار مصرف‌کنندگان محترم قرار گیرد.

بهینه‌سازی بیشتر و ارتقاء طراحی این سری از پاورها حتی فراتر از استانداردهای جهانی

تمهیدات در نظر گرفته شده در این بخش به‌صورت کلی شامل این موارد می‌شوند:

پاور گرین

توپولوژی مبدل‌های DC-DC به همراه یک‌سوسازی هم‌زمان (Synchronous Rectification) در بخش ثانویه

شرکت پردیس صنعت سیاره سبز مفتخر است که در اقدامی بی‌سابقه، پاورهای ارزان‌قیمت و رده پایین خود را به مبدل‌های DC-DC مجهز کرده است. این در حالی است که در حال حاضر اکثر تولید‌کنندگان پاور در دنیا این نوع توپولوژی را تنها در مدل‌های میان‌رده و رده بالای تولید خود پیاده‌سازی می‌کنند.

پاورهای سری ESD و EUD بر خلاف نسل قبل که در طراحی بخش ثانویه آن‌ها از توپولوژی Group Regulation استفاده شده بود از جدیدترین و مدرن‌ترین طراحی حال حاضر یعنی مبدل‌های DC-DC به همراه یک‌سوسازی هم‌زمان (Synchronous Rectification) بهره می‌برد.

در تکنولوژی Synchronous Rectification از دیودهای شاتکی در بخش خروجی حذف شده و به‌طور کامل Power MOSFET ها جای آن‌ها را گرفته‌اند. در این نسل به لطف استفاده از ماسفت های فوق‌العاده باکیفیت (Low RDS(on، شاهد افزایش چشمگیر کارایی و کاهش افت ولتاژ و تلفات حرارتی هستیم. همین امر به‌صورت محسوس باعث افزایش عمر مفید و تحمل منبع تغذیه در برابر حرارت بالا می‌شود.

همچنین به‌واسطه تعبیه مبدل‌های DC-DC در این بخش، ولتاژ هر یک از شاخه‌های اصلی خروجی (12V,+5V,+3.3V+) به‌صورت کاملاً مستقل ساخته و پرداخته می‌شود.

این امر در عمل باعث تثبیت بیش از پیش سطح ولتاژ شاخه‌های نام برده در وضعیت‌های Cross Load (توزیع نامتوازن بار روی شاخه‌های خروجی)، Zero Load (وضعیت کاملاً بی‌باری) و به دنبال آن، اضافه شدن پروتکشن (NLO (No Load Operation به قابلیت‌های این سری از منابع تغذیه شده است.

نتیجه نهایی پیاده‌سازی این توپولوژی کاهش Voltage Regulation شاخه‌های اصلی به کمتر از 2.5% و همچنین واکش گذرا (Transient Response) به‌مراتب سریع‌تر از نسل قبل خواهد بود.

عملکرد به‌مراتب سریع‌تر و دقیق‌تر پروتکشن های ایمنی

تراشه Supervisor در منابع تغذیه سوئیچینگ مدرن، مهم‌ترین بخش ناظر بر تمامی فعل و انفعالات انجام شده در آن محسوب می‌شود. در پاورهای سری ESD, EUD از تراشه Supervisor به‌مراتب مدرن‌تر و دقیق‌تر نسبت به مدل‌های نسل قبل استفاده شده و سفارشی‌سازی‌های انجام شده در بایاسینگ آن، در عمل محدوده به‌مراتب تنگ‌تر و دقیق‌تر برای کنترل پروتکشن های ایمنی فراهم کرده است. تضمین سلامت و عملکرد سخت افزار در این پاورها به صورت کامل، دقیق و سریع بر عهده آیتم های محافظتی OVP/UVP/OCP/OPP/SCP/SIP/NLO/OTP گذاشته شده است که شرح کامل عملیات آن‌ها در لینک های معرفی شده در بالا، گنجانده شده است.

بهره‌مندی از خازن‌های جامد و الکترولیت باکیفیت تایوانی از نوع 105 درجه‌ی سلسیوس در بخش اولیه و ثانویه

در منابع تغذیه سری EUD و ESD در هر دو بخش اولیه و ثانویه از خازن‌های جامد (Solid) و الکترولیتی باکیفیت تایوانی با قابلیت کارکرد در دمای 105 درجه‌ی سلسیوس استفاده شده است. این خازن‌ها در مقایسه با خازن‌های مشابه از نوع 85 درجه سلسیوس بیش از 4 برابر عمر بیشتری دارند و به‌صورت محسوس در برابر ریپل جریان مقاوم‌ترند.

ریپل و نویز ولتاژ شاخه‌های خروجی حداکثر یک سوم استانداردهای جهانی

ریپل و نویز خروجی یکی از مهم‌ترین عوامل در کاهش عمر مفید پاور و تجهیزات متصل شده به آن محسوب می‌شود. ریپل ولتاژ شاخه‌ 12V+ خروجی پاورهای سری EUD, ESD به‌واسطه توپولوژی مدرن پیاده‌سازی در بخش ثانویه و فیلترهای متعدد CLC حداکثر (35mV(pp است که معادل کمتر از یک سوم محدوده مجاز در آخرین ویرایش استاندارد پاورهای ATX است.

فن فوق‌العاده کم صدا با عملکرد به‌مراتب هوشمندتر

به لطف کنترلر فن فوق‌العاده هوشمند در نظر گرفته شده برای پاورهای نسل جدید ESD و EUD، نویز صوتی این مدل‌ها تا حدود 70% الی 80% توان نامی پاور بسیار پایین بوده و عملاً هیچ صدایی از فن پاور به گوش کاربر نخواهد رسید.

بازدهی مصرف انرژی (Efficiency) بالا و کسب گواهینامه 80 Plus Bronze

برخورداری از مدرن‌ترین توپولوژی‌های روز در بخش‌های اولیه و ثانویه در کنار قطعات فوق‌العاده باکیفیت در ساخت پاورهای EUD و ESD سبب شده تا حداکثر بازدهی مصرف انرژی نسل دوم این پاورها به حدود 88% برسد. این میزان بازدهی مصرف انرژی سبب شده تا این سری از پاورها موفق به کسب گواهینامه 80Plus Bronze شوند.

کابل‌های خروجی فلت

در پاورهای سری EUD و ESD به غیر از کابل‌ 24Pin ATX، سایر کابل‌های خروجی از نوع فلت با رنگ سرتاسر مشکی در نظر گرفته شده است. کابل‌های فلت نسبت به انواع متداول انعطاف پذیرترند و همین امر کابل کشی قطعات را آسان‌تر کرده و سبب زیبایی بیشتر اسمبل سیستم خواهد شد.

واقعیت کلام این است که گرین اقدام به اختراع خاص یا نوآوری ویژه‌ای نکرده است! بلکه در مقاطع مختلف زمانی، سعی کرده تا تکنولوژی استفاده شده در پاورهای High End را در پاورهای توان پایین خود به اجرا بگذارد. نکته مهم اینجا است... چرا که محصولات حرفه‌ای و توان بالا از تمامی برندهای مشهور جهانی و گرین، پیوسته سعی در به‌روزرسانی و نوآوری و بهبود کیفیت در طراحی و امکانات خود دارند.

ولی تقریباً تمام برندهای معتبر جهانی، با فاصله زمانی طولانی، از این پارامترهای مهم پاورهای حرفه‌ای خود در محصولات میانی و توان پایین خود استفاده می‌کنند؛ اما هنر اصلی گرین در طول سال‌ها فعالیت خود، این است که با کمترین فاصله زمانی، اقدام به انتقال تکنولوژی پاورهای حرفه‌ای خود به پاورهای میانی و توان پایین خود کرده است که خوشبختانه در این موارد سریعاً با استقبال مصرف‌کنندگان حرفه‌ای رو‌به‌رو شده است و موجب انگیزه پیوسته گرین در ارائه پاورهای پیشرو در مصارف اداری-خانگی توان پایین شده است.

از نظر فنی، این یک افتخار برای جامعه ایرانی است که بتواند توانایی و تکنولوژی محصولات حرفه‌ای جهانی را از یک محصول توان پایین با قیمت مناسب دریافت کند؛ نکته ای که ما به آن ایمان داریم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات