پتنت جدید اپل خبر از فناوری تشخیص چهره در تماس‌های فیس‌ تایم اپل‌ واچ می‌دهد

چهارشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
پتنت جدید اپل خبر از تعبیه‌ی سیستم دوربینی روی بند اپل‌واچ با فناوری تشخیص چهره می‌دهد که در تماس‌های فیس‌تایم کاربرد خواهد داشت.
تبلیغات

اپل در تلاش است تا روش‌های جدیدی را به‌منظور یکپارچه‌سازی سخت‌افزاری دوربین سری محصولات اپل‌واچ پیاده‌سازی کند. یکی از اهداف مشخص اپل، تمرکز روی سیستم‌هایی است که بتوانند امکان گرفتن تصاویر را ساده‌تر کرده و کاربر بتواند در شرایط مختلف از دوربین سیستم خود استفاده کند و از پیچیدگی‌های مختلف مربوط به گرفتن تصویر خلاص شود.

براساس مستنندات مربوط به پتنت جدید اپل، این غول فناوری به‌دنبال گسترش ویژگی‌های جدیدی در محصولات پوشیدنی است. پتنت جدید اپل خبر از قرار گرفتن سیستم دوربین جدیدی روی بند اپل‌واچ می‌دهد که می‌تواند به‌صورت خودکار، تصویر سوژه‌ی مورد نظر را بگیرد و از این تصویر برای تماس‌های تصویری فیس‌تایم استفاده کند. در سیستم دوربین اپل، اگر سوژه در هر زاویه‌ای مقابل دوربین قرار گرفته باشد، سیستم قادر است چهره‌ی وی را در تصویر گرفته‌شده شناسایی کند.

پتنت اپل

پتنت شماره‌ی ۱۰.۱۲۹.۵۰۳ در اداره‌ی ثبت اختراعات ایالات متحده امریکا به ثبت رسیده است و جزئیاتی را در مورد ساعتی که می‌تواند تصویربرداری کند، ارائه می‌دهد. این راهکار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نه‌تنها استفاده از دوربین اپل‌واچ را امکان‌پذیر می‌کند؛ بلکه راهکاری مفید هم هست. ارزش این پتنت در این است که چنین طرح‌هایی به کاربران اجازه می‌دهد که وابستگی کمتری نسبت به گوشی‌های آیفون خود داشته باشند. شاید کاربری بخواهد بدون نیاز به استفاده از گوشی آیفون از منزل خارج شود. درنتیجه با استفاده از دوربین فعالش‌شده‌ی اپل‌واچ می‌تواند به‌راحتی و بدون نیاز به همراه‌ داشتن گوشی آیفون خود ورزش کند، به محل کار برود یا سایر فعالیت‌هایی خود را به‌انجام برساند.

ارائه‌ی راهکاری برای عملکرد دقیق دوربین ساعت هوشمند کار ساده‌ای نیست. پیاده‌سازی سیستم دستی و سنتی گرفتن عکس روی اپل‌واچ، همانند آنچه در دوربین گوشی‌های آیفون وجود دارد، کار ساده‌ای نیست و شبیه کابوسی شبانه است. ممکن است برای کاربران خیلی سخت باشد که بخواهند سوژه‌ی دوربینی باشند که روی مچ‌دست‌شان بسته‌ شده است و همچنین مجبور شوند که بدون حرکت جلوی دوربین قرار گیرند تا درست در فریم دوربین جای گرفته باشند و بتوانند تصویر درستی بگیرند. وقتی ساعت هوشمند با مچ دست فرد بسته شده است؛ گرفتن عکس با توجه به ارگونومی بدن، کار ساده‌ای نیست.

برای حل چنین مشکلاتی که پیش‌تر پیش‌بینی شده‌اند، اپل سیستمی را پیشنهاد داده که مجهز به لنز واید تعبیه‌شده در کنار سنسور روی بند ساعت است. استفاده از دوربین‌های چندگانه به‌صورت هم‌زمان، این امکان را فراهم می‌کند که داده‌های تصویری هم‌زمان از سوژه گرفته شود و در نهایت تصاویر گرفته‌شده در کنار یکدیگر تصویر کاملی از سوژه ارائه بدهند. با توجه به استفاده از دوربین با لنز واید، تصویر بهتری نسبت به یک دوربین با لنز تکی دراختیار خواهیم داشت.

پتنت اپل

تصویر حاصل از لنز واید باعث می‌شود که دیگر نیازی به قرارگیری مستقیم سوژه درمقابل دوربین نباشد و به‌جای آنکه سوژه مجبور شود خودش را در فریم دوربین تنظیم کند، با لنز واید تصویری با زاویه‌ی دید گسترده‌تر تهیه می‌شود و در عوض تصویر نهایی کراپ خواهد شد تا تنها قسمت‌های مورد نظر مورد استفاده قرار گیرد. این فرایند می‌تواند به‌صورت دستی یا ازطریق الگوریتم توسط کاربر انجام شود.

اپل یادآور می‌شود که این روش، نه‌تنها برای گرفتن تصویر اولیه به‌خوبی عمل می‌کند و کاربران تنها کافی است که لنز را در جهت کلی هدف قرار بدهند؛ بلکه سطح جدیدی از راحتی را که معمولاً دراختیار کاربران دوربین‌های قابل‌‌حمل وجود نداشته است، در اختیارشان قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند در همان لحظه‌ی گرفتن عکس، آن را کراپ کنند و خیلی راحت تصویر مورد نظر را داشته باشند.

علاوه‌بر اینکه این پتنت در حوزه‌ی گرفتن عکس، حرف‌های جدیدی برای گفتن دارد، در حوزه‌ی تله‌کنفرانس هم می‌تواند کاربرد داشته باشد. اپل محتوایی متناسب با این کاربر را نیز به‌ ثبت رسانده و پیشنهاد کرده است. در برخی از ایده‌های مطرح‌شده، ساعت هوشمند تصویر را گرفته و نرم‌افزار تشخیص چهره را برای پردازش آن مورد استفاده قرار داده است تا بتواند هویت فرد را تأیید کند. سیستم درنهایت تصویری کراپ‌شده را با تمرکز بر شناسایی فرد مورد نظر تهیه می‌کند و به‌گونه‌ای تصویر را تنظیم می‌کند که حتی اگر فرد در حال حرکت هم باشد، بتواند چهره‌اش را در فریم دوربین به‌نمایش درآورد.

شاید جالب باشد ولی احتمال دارد که این ویژگی، برای تصحیح تصویر در زمانی باشد که زاویه‌ی قرارگیری سوژه‌ به‌صورت مستقیم جلوی دوربین قرار نگرفته است. به‌عبارتی، اگر کاربر بخواهد از ساعت هوشمند برای تماس تصویری فیس‌تایم استفاده کند و ساعت هوشمند را به‌صورت مستقیم جلوی صورتش قرار ندهد، فناوری تصحیح خودکار تصویر، قسمت بالای چهره‌ی کاربر را تصحیح می‌کند و تصویر نهایی به‌گونه‌ای نمایش داده می‌شود که به‌نظر می‌رسد دوربین به‌صورت مستقیم مقابل صورت کاربر گرفته شده است.

پتنت اپل

با توجه به آنچه در مستندات پتنت درج ‌شده است، پردازنده‌ی آنبورد ساعت هوشمند احتمال دارد مجهز به فناوری تصحیح تصویر باشد یا ممکن است چهره‌ی کاربر را با استفاده از داده‌های جمع‌آوری‌ و ذخیره‌شده در داده‌های چهره نمایش دهد. شاید اطلاعاتی که در هنگام ثبت‌نام در فناوری بیومتریک جمع‌آوری شده‌اند، بتوانند در ایجاد این تصویر کمک‌کننده باشند. داده‌هایی که در حال حرکت به وسیله‌ی دوربین گرفته‌ می‌شوند و توسط ساعت پردازش می‌شوند، آماده‌ی ارائه روی سیستم هستند که می‌توانند حالات‌های چهره‌ی کاربر را در زمان واقعی نمایش دهند.

به‌همین شکل، داده‌های تصویری مربوط به زمان‌هایی که کاربر در حال حرکت است می‌تواند برای توصیف آواتار غیر انسانی مشابه آنچه در انیموجی و میموجی Apple شاهد آن بودیم کاربرد داشته باشد.

هنوز مشخص نیست که اپل قصد دارد چه زمانی فناوری ثبت‌شده در پتنت خود را در ساعت‌های هوشمند اپل اضافه کند. در سال ۲۰۱۵ شایعه شده بود که اپل قصد دارد دوربین فیس‌تایم را به‌صورت یکپارچه‌سازی‌شده در مدل‌های اپل‌واچ بعدی ارائه دهد؛ اما مشخص نشد در نهایت تصمیم اپل چیست. پتنت مربوط به تعبیه‌ی دوربین روی بند اپل‌واچ در ماه سپتامبر ۲۰۱۶ میلادی برای اولین بار ثبت شده و سونگ ووک کیم و مگان ای مک‌کلین، به‌عنوان مخترعان این پتنت نامشان در مستندات درج شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات