شرکت COTI بلاک چین 3.0 را بدون نیاز به استخراج معرفی کرد

پنج‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
مطالعه 6 دقیقه
فناوری جدیدی با نام COTI در حوزه‌ی بلاک چین معرفی شده که ادعای تحول این فناوری و ازبین‌بردن نیاز به استخراج را دارد.
تبلیغات

بلاک چین به‌سرعت تغییرات متعدد و ظهور فناوری‌های جدید را تجربه می‌کند. انواع پروتکل‌ها در این حوزه روزانه منتشر و آزمایش می‌شوند. تمامی فناوری‌های جدید نیز با هدف به‌مبارزه‌طلبیدن سیستم‌های سنّتی ظهور پیدا می‌کنند. آخرین فناوری در این حوزه، با نام Blockchain 3.0 معرفی شده است.

شرکت جدیدی با نام COTI بلاک چینی بدون بلوک و معدن‌کاوی طراحی کرد که طبق ادعای آن‌ها، مشکلات مقیاس‌پذیری بلاک چین را حل می‌کند. درصورت صحت این ادعا، بیت‌ کوین را می‌توان فناوری عقب‌مانده دربرابر بلاک چین 3.0 خطاب کرد. قطعا می‌دانید رمزارز برای آسان‌تر و ارزان‌تر و سریع‌ترکردن پرداخت‌ها معرفی شد؛ اما تاکنون موفق به انجام آن نشده است.

زمان و هزینه‌ی لازم برای تأیید تراکنش‌ها در شبکه‌ی بیت کوین، سرعت آن را به سه تا پنج تراکنش در ثانیه می‌رساند. اتریوم که سرعتی بیشتر دارد نیز حداکثر پانزده تراکنش را در ثانیه انجام می‌دهد. اگر انتظار داریم میلیون‌ها نفر روزانه از رمزارز برای پرداخت‌هایشان استفاده کنند،‌ این اعداد و آمارها ضعف بزرگی محسوب می‌شوند. به‌علاوه،‌ آدرس کیف‌پول‌ها و مصرف انرژی نیز مشکلات دیگر این مسیر هستند.

شرکت COTI بلاک چینی براساس پروتوکل گراف جهتدار غیرمدور (DAG) طراحی کرده است. بلاک چین‌های این پروتکل، بلوک و نیاز به استخراج رمزارز ندارند. گراف‌های این پروتکل دایره‌ای نیستند و در یک جهت مشخص حرکت می‌کنند. این تعریف، یعنی تراکنش‌ها کپی‌شدنی نیستند و خودشان به‌صورت خودکار براساس تراکنش‌های قبلی تأیید می‌شوند.

blockchain

درنتیجه‌ی تعریف گفته‌شده، هیچ ماینری برای تأیید تراکنش‌ها و درنتیجه، هیچ مصرف انرژی یا زمانی نیاز نیست. درنهایت، تأیید جابه‌جایی پول بین کیف‌پول‌ها به‌صورت تقریبا لحظه‌ای و با هزینه‌ی بسیار ارزان انجام می‌شود. همان‌طورکه گفته شد، نیازنداشتن به استخراج با نیازنداشتن به کدنویسی و مصرف‌نشدن انرژی همراه است. به‌علاوه، COTI دارایی‌های کاربران را در کیف‌پول‌های آفلاین نگه‌داری می‌کند. درنتیجه، موجودی حساب‌ها دربرابر حملات سایبری امنیت بسیاری خواهد داشت.

COTI با ادعای افزایش سرعت و ازبین‌بردن استخراج فعالیت می‌کند

COTI درمقایسه‌با سرعت سه تا پنج تراکنش در ثانیه‌ای بیت کوین، توانایی انجام دَه‌هزار تراکنش در ثانیه را دارد. درواقع، این فناوری جدید آنچه‌ در دنیای سنّتی درحال رخ‌دادن است (فرایندهای پرداخت لحظه‌ای)، به دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده می‌آورد.

شرکت COTI کسب‌وکاری واقعی است و برای شروع کار از روند ICO استفاده نکرد. آن‌ها پلتفرمی با هشتادهزار کاربر و چهارهزار مرکز پرداخت دارند که هم‌اکنون بیش از پانزده‌میلیون دلار ارزش‌گذاری شده است. درحال‌حاضر، در ۲۵۰هزار پایگاه POS در جهان از فناوری این شرکت استفاده می‌شود.

تیم مدیریت و مهندسی COTI همگی سابقه‌ای طولانی‌مدت در حوزه‌های خود دارند. از اعضای آن‌ها می‌توان به گرگ کید (از اولین سرمایه‌گذاران توییتر،‌ اسکوئر، کوین‌بیس و ریپل) و استیو هیلبران (مدیرعامل Investec plc) و دکتر متیو مک‌بریدی (مدیر ارشد فناوری اطلاعات بلک‌راک) اشاره کرد. مدیران اجرایی دیگر نیز از شرکت‌هایی همچون جی‌پی مورگان، گلدمن ساکس، اچ‌اس‌بی‌سی، یو‌بی‌ای، کی‌پی‌ام‌جی و آی‌بی‌ام به‌ آن‌ها ملحق خواهند شد.

بلاک چین / blockchain

مدیرعامل COTI، شهف بار-گفن در مصاحبه با خبرنگار فوربس، بلاک چین شرکتش را با‌ نام Trustchain معرفی می‌کند. بار-گفن پیش‌ازاین، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل آژانس تبلیغاتی WEB3 بود. او در مصاحبه‌ای درباره‌ی روش کار محصول شرکتش می‌گوید:

در COTI اولین پروتکل بلاک چین بهینه‌سازی‌شده‌ی جهان برای پرداخت‌های غیرمتمرکز را توسعه می‌دهیم. این پروتکل برای استفاده‌ی مراکز تجاری و دولت‌ها و شبکه‌های پرداخت غیرمتمرکز و همچنین عرضه‌کنندگان ارزهای پایدار کاربرد خواهد داشت. پروتوکل تراست چین براساس DAG طراحی می‌شود و می‌توان آن را تکامل بعدی دنیای بلاک چین نامید. درواقع، محصول ما راهکار واقعی بلاک چین 3.0 محسوب می‌شود که برای کاربردهای خاص مناسب خواهد بود.
COTI

بار-گفن درادامه به این نکته اشاره می‌کند که فرایندهای غیرمتمرکز آینده را می‌سازند و تراست چین نسل بعدی راهکارهای براساس بلاک چین 3.0 محسوب می‌شود. از دیدگاه او، این فناوری دنیای را یک قدم دیگر به استفاده‌ی گسترده از رمزارزها نزدیک می‌کند. او چشم‌انداز گروهش را دیجیتالی‌کردن پول و بهبود فناوری‌های پشت‌صحنه‌ی آن بیان می‌کند. بار-گفن آینده را ازآنِ پول‌های دیجیتالی و بدون محدودیت‌هایی شبیه به پول‌های امروزی می‌داند.

وی درباره‌ی امنیت شبکه‌ی عرضه‌شده‌‌ی COTI می‌گوید:

در شبکه‌ی تراست چین با معرفی نودهایی با نام DSP یا Double Spend Prevention و پیاده‌سازی روند اعتمادی در هر عضو شبکه، امنیت آن را تأمین می‌کنیم. در شبکه‌ی COTI، حمله‌های با هدف تکرار تراکنش‌ها کاملا ناممکن خواهند بود. درنتیجه، امن‌ترین نوع پروتکل بلاک چین را عرضه می‌کنیم.

اکثر راهکارهای ارائه‌شده برای جلوگیری از کپی تراکنش‌ها، غیرکاربردی و متمرکز هستند. بار-گفن ادعا می‌کند راهکار DSP آن‌ها اضافه‌کردن تعدادی نود مطمئن به شبکه را شامل می‌شود که عملکرد اصلی آن‌ها رسیدن به اجماع درباره‌ی صحت تراکنش‌ها است. در این شبکه، نیز وقتی بیش از نیمی از نودها تراکنش را تأیید کنند، آن تراکنش نهایی می‌شود.

گروه COTI لایه‌ی امنیتی دیگری نیز به تراکنش‌ها اضافه و درجه‌ی تأییدی برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها (PoT) تعریف می‌کنند. درنتیجه، بر فرض محال اگر فردی بتواند تراکنش‌های کوچک را با حمله به شبکه انجام دهد، امتیاز اعتماد حساب کاربری او کاهش پیدا می‌کند و به PoT بیشتری نیاز خواهد داشت. درنتیجه، ادامه‌ی حمله به‌سرعت ناممکن می‌شود.

امنیت در سیستم‌های بلاک‌چین

روش دیگر حمله به چنین شبکه‌هایی، سرازیرکردن تراکنش‌های نامعتبر به آن با استفاده از حساب‌های کاربری متعدد است. در شبکه‌ی COTI این حملات هم ناکام خواهند ماند؛ چون چنین تراکنش‌هایی به تأیید همه‌ی نودهای شبکه نیاز دارند.

COTI نیز مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر این حوزه، سکه‌ی مخصوصش را برای این شبکه معرفی کرد. آن‌ها رمزارزی را روی لایه‌های پروتکل شبکه طراحی کرده‌اند که به‌عنوان ابزاری برای پرداخت استفاده می‌شود. یکی از کاربردهای پرداختی این سکه، کارمزدهای خود شبکه‌ی COTI خواهد بود. علاوه‌بر ارز مخصوص، توکن‌های مختلف و ارزهای پایدار و سکه‌های دیگر نیز قابلیت به‌کارگیری این شبکه را خواهند داشت.

امکان انجام تراکنش‌های تکراری در این شبکه وجود ندارد

یکی دیگر از قابلیت‌های این فناوری که بار-گفن به آن اشاره می‌کند، MultiDAG نام دارد. این قابلیت مفهومی نوآورانه محسوب می‌شود که در پلتفرم‌های دیگر وجود ندارد و می‌توان برای مصارف مختلف از آن استفاده کرد. قراردادهای هوشمند نیز در شبکه‌ی این شرکت تعریف می‌شوند. این راهکار اختصاصی، پیاده‌سازی توکن‌های جدید را در این شبکه ممکن می‌کند.

رمزارز اختصاصی این شرکت، COTI نام دارد. با استفاده از این سکه برای پرداخت‌های داخل شبکه مانند کارمزدها، گردش آن در شبکه و درنتیجه، ارزش COTI افزایش پیدا می‌کند. بار-گفن درباره‌ی این فناوری‌های می‌گوید:

پروتکل MultiDAG به‌همراه فناوری قراردادهای هوشمند و نیز امکان انجام تراکنش‌های هم‌زمان امکان ایجاد ارزهای پایدار جدید را فراهم می‌کند. درحال‌حاضر اکثر ارزهای پایدار، توکن‌هایی براساس پروتکل ERC-20 هستند. درنتیجه،‌ این سکه‌ها قابلیت استفاده در پرداخت‌های روزمره ندارند.در شبکه‌ی COTI، شرایط کمی متفاوت خواهد بود. توان عملیاتی فراوان و تأیید سریع تراکنش‌ها و نرخ‌های پایین کارمزد، قابلیت معرفی سکه‌های جدید با قوانین اختصاصی را فراهم می‌کنند.

گروه COTI تابه‌امروز پروتکل AlphaNet را برای تراست چین معرفی کرده است. به‌علاوه، سازوکارهای امتیاز اعتماد و KYC و COTI Pay نیز آماده‌ی بهره‌برداری شده‌اند. در ماه‌های آینده، این شبکه بیشتر توسعه خواهد یافت. برخی از این توسعه‌ها تا پایان سال جاری و برخی دیگر مانند هماهنگی با دستگاه‌های POS و قرادادهای هوشمند نیز تا اواسط سال ۲۰۱۹ معرفی خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات