دولت آمریکا فعالیت ZTE در ونزوئلا را زیرنظر می‌گیرد

پنج‌شنبه ۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
سناتورهای آمریکایی با ارسال نامه‌ای به کابینه‌ی ترامپ، بررسی فعالیت‌های ZTE در ونزوئلا را خواستار شدند.
تبلیغات

دو سناتور آمریکایی از دولت ترامپ خواستند با تحقیق و تفحص از شرکت مخابراتی چینی ZTE، از نقض‌نشدن تحریم‌های ونزوئلا با کمک به این کشور به‌منظور ایجاد پایگاه‌ داده‌ای برای نظارت بر شهروندانش مطمئن شود.

سناتور کریس وان‌هولن و ماکرو روبیو با ارسال نامه‌ای به وزارت‌های خارجه‌ و خزانه‌داری و تجارت ایالات متحده‌ی آمریکا تقاضا کرده‌اند از همکاری‌نکردن زدتی‌ایی با اشخاصی که آمریکا تحریم کرده و استفاده‌ی غیرقانونی از قطعات ساخت این کشور و کمک به دولت ونزوئلا برای نقض فرایندهای دموکراتیک و حقوق بشر مطمئن شود.

این نامه به‌همراه تحقیقات خبرگزاری رویترز از این پایگاه داده و کارت شناسایی مرتبط ونزوئلایی در روز چهارشنبه به کابینه‌ی دولت آمریکا ارسال شده است.

شرکت ZTE که امسال به‌دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران و کره‌‌شمالی یک‌میلیارد دلار به آمریکا پرداخته، هنوز دراین‌باره اظهارنظری نکرده است.

وزیر اطلاعات ونزوئلا نیز از اظهارنظر درباره‌ی این موضوع خودداری کرده است. نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا که با تورم و مشکلات اقتصادی شدیدی در کشورش دست‌وپنجه نرم می‌کند، بارها تحریم‌های آمریکا را بخشی از جنگ اقتصادی این کشور برای سرنگونی دولت چپ‌گرای خود دانسته است.

ون‌هولن دموکرات و روبیوی جمهوری‌خواه از حامیان سرسخت اقدامات پیشین آمریکا علیه ZTE بوده‌اند.

بسیاری از مقام‌های غربی، ZTE را که بزرگ‌ترین سهامدار آن یکی از شرکت‌های دولتی چینی است، به کمک به چین برای صادرات تاکتیک‌ها و محصولات نظارتی به سایر دولت‌ها متهم کرده‌اند.

این شرکت اخیراً همکاری‌های خود را با دولت ونزوئلا در پروژه‌های مختلفی گسترش داده و با شرکت‌های ونزوئلایی نظیر Cantv که یک سازمان مخابراتی دولتی است، رابطه‌ی سرمایه‌گذاری مشترک برقرار کرده است.

مسئولان آمریکایی به‌دلیل آنچه رفتار زورگویانه و نقض حقوق بشر می‌خوانند، تعداد زیادی از مسئولان ونزوئلایی همچون نیکولاس مادورو و مانوئل فرناندز، مدیر شرکت Cantv را تحریم کرده‌اند. بااین‌حال، مسئولان شرکت Cantv هنوز دراین‌باره اظهارنظری نکرده‌اند.

رویترز در تحقیقاتش متوجه شده که ZTE در ساخت پایگاه‌ داده‌ای که به‌وسیله‌ی کارت شناسایی رفتار شهروندان را زیرنظر می‌گیرد، به کاراکاس کمک کرده است. این کارت می‌تواند داده‌هایی همچون اطلاعات مالی، سوابق پزشکی، استفاده از رسانه‌های اجتماعی، وابستگی‌های سیاسی و رأی‌دادن افراد را ثبت و ذخیره کند.

یکی از موضوعات مدنظر این سناتورها، استفاده‌ی ZTE از قطعات ساخته‌شده‌ی شرکت Dell Technologies برای ایجاد این پایگاه داده است. اسناد منتشرشده‌ی رویترز نشان می‌دهد زد‌تی‌ایی از حافظه‌های ساخته‌شده در آمریکا برای تجهیز واحدهای نصب‌شده در Cantv استفاده کرده است.

سناتورهای آمریکایی در نامه‌ی خود تقاضا کرده‌اند که نقض تحریم صادرات حافظه‌های ساخت شرکت دل به‌وسیله‌ی ZTE بررسی شود. هرچند Dell اعلام کرده که هیچ گزارشی از فروش این قطعاتی برای چنین منظوری دردسترس نیست. همچنین، این افراد خواسته‌اند دولت ایالات متحده‌ی آمریکا درباره‌ی نقض شرایط قرارداد یک‌میلیارددلاری تحقیق کند. این قرارداد اوایل امسال به‌دلیل تحریم‌های قبلی با اداره‌ی بازرگانی آمریکا منعقد شده بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات