مشخصات پیشرانه استون مارتین والکری اعلام شد؛ V12 با ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت

یک‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
مشخصات فنی پیشرانه‌ی بنزینی استون مارتین والکری اعلام شد. این ابرخودروی مورد انتظار، از نمونه ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی با قدرت ۱۰۰۰ اسب‌بخار استفاده می‌کند.
تبلیغات

با نزدیک شدن به آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی، کم‌کم مشخصات فنی ابرخودروی مورد انتظار استون مارتین والکری (Valkyrie) کامل می‌شود. هفته‌ی گذشته خودروساز اصیل بریتانیایی تصاویر، ویدئو و مشخصات فنی پیشرانه‌ی احتراق داخلی هایپرکار والکری را منتشر کرد.

همان‌طور که پیش از این اعلام شده است، استون مارتین والکری یک ابرخودروی هیبرید خواهد بود؛ بنابراین ترکیب پیشرانه‌ی احتراق داخلی و موتور برقی، نیرودهنده‌ی این ابرخودرو خواهند بود. هنوز مشخصات سیستم هیبرید و موتورهای برقی والکری اعلام نشده، اما بالاخره به‌طور رسمی تأیید شد که پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل تنفس طبیعی با حجم ۶.۵ لیتر، قلب بزرگ و خوش صدای موردانتظارترین محصول استون مارتین است.

۱۰۰۰ اسب بخار قدرت تنها از V12 تنفس طبیعی

Aston Martin Valkyrie Engine / استون مارتین والکری

این پیشرانه توسط متخصصان شرکت خوش‌نام کازورث (Cosworth) تولید و تنظیم می‌شود؛ البته در ابتدا قرار بر این بود که والکری از نوع V6 توربوشارژ استفاده کند، اما این پیشرانه با اهداف تعیین‌شده برای ابرخودروی استون مارتین همخوانی نداشت. هدف مهندسان کازورث و استون مارتین، تولید پیشرانه‌ی تنفس طبیعی با دوام بالا و درنظر گرفتن آن به‌عنوان جزیی از اسکلت‌بندی خودرو (مشابه خودروهای مسابقه‌ای)، وزن کمتر از ۲۰۰ کیلوگرم و توانایی تولید ۱۰۰۰ اسب‌بخار قدرت بود.

aston martin valkyrie

به‌جز وزن که به‌دلیل وجود منیفولدهای اگزوز به حدود ۲۰۱.۸ کیلوگرم رسید، تمام اهداف تعیین‌شده عملی شدند. پس از بیش از یک سال تلاش، محاسبه، تنظیم و مهندسی، حاصل کار پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل تنفس طبیعی با زاویه‌ی ۶۵ درجه و توانایی تولید ۱۰۰۰ اسب‌بخار قدرت در ۱۰۵۰۰ دور بر دقیقه است. البته نهایت دور موتور این V12 بزرگ تا ۱۱۱۰۰ دور بر دقیقه بالا می‌رود، تا ۱۱۲۰۰ دور بر دقیقه هم پیشرانه مجوز دارد اما در ۱۱۴۰۰ دور بر دقیقه، سوپاپ قطع جریان سوخت فعال می‌شود. علاوه‌بر این، در ۷۰۰۰ دور بر دقیقه تمام ۷۴۰ نیوتن‌متر گشتاور در اختیار راننده خواهد بود. هنوز مشخص نیست که با محاسبه‌ی موتور برقی درکنار این پیشرانه‌ی جواهر، نهایت قدرت استون مارتین والکری چقدر خواهد بود.

Aston Martin Valkyrie / استون مارتین والکری
استون مارتین والکری
استون مارتین والکری
استون مارتین والکری
استون مارتین والکری

برای درک عملکرد فوق‌العاده‌ی این پیشرانه، نیازی به مدرک مهندسی پیشرفته نیست. در این موتور V12، هر پیستون مشابه نمونه‌های مدرن خودروهای فرمول یک با سرعت ۲۶ متر بر ثانیه (۹۳.۶ کیلومتر بر ساعت) حرکت می‌کند و به ازای هر لیتر ۱۵۳.۸ اسب‌بخار قدرت تولید می‌شود که برای پیشرانه‌ی تنفس طبیعی باورکردنی نیست. وزن کلی استون مارتین والکری حدود ۹۹۸ تا ۱۰۸۸ کیلوگرم خواهد بود؛ نسبت قدرت به وزن این ابرخودرو، ۱:۱ اعلام شده است. این قوای محرکه درکنار جعبه‌دنده‌ی ۷ سرعته قرار می‌گیرد تا عملکرد فنی والکری غیرقابل توصیف باشد. از ویژگی‌ جالب این پیشرانه، تولید قطعات مختلف مثل پیستون‌ها از تیتانیوم و آلیاژهای صنعت هوا و فضا است. به‌دلیل سازگاری با قوانین آلایندگی اروپا، پیشرانه‌ی استون مارتین والکری از نوع انژکتور نقطه‌ای است و از فناوری تزریق مستقیم سوخت استفاده نشده است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این پیشرانه، ۵۰ درصد سبک‌تر بودن میل‌لنگ در مقایسه با سوپراسپرت استون مارتین One-77 است.

عمر پیشرانه استون مارتین والکری، حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر

Aston Martin Valkyrie Engine / استون مارتین والکری

اما تمام این جزییات و عملکرد فنی، به‌معنی استهلاک بالای قطعات پیشرانه است. درواقع مهندسان کازورث تخمین می‌زنند که عمر پیشرانه‌ی استون مارتین والکری حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر خواهد بود. پس از رسیدن به این کارکرد، سرویس کامل موتور انجام می‌شود تا در صورت استهلاک بالا، قطعات تعویض شوند؛ اگر مشکلی وجود نداشته باشد، تعویض پیستون‌ها و سوپاپ‌ها انجام نخواهد شد. باید در نظر داشت که براساس گفته‌های مقامات مرسدس AMG، ابرخودروی One به‌عنوان رقیب اصلی استون مارتین والکری، با هر ۵۰ هزار کیلومتر کارکرد نیازمند بررسی و تعویض پیشرانه خواهد بود که البته هدف نهایی مهندسان رساندن این عدد به ۱۰۰ هزار کیلومتر است. مرسدس AMG One از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل ۱.۶ لیتری توربوشارژ با نهایت ۱۱۰۰۰ دور بر دقیقه، به‌همراه چهار موتور برقی استفاده می‌کند؛ مجموع قدرت این ابرخودروی آلمانی، بیش از ۱۰۰۰ اسب‌بخار است. جالب این است که بین شرکت کازورث و محل توسعه و تولید مرسدس AMG One تنها حدود ۳۰ کیلومتر فاصله وجود دارد.

احتمالاً به‌زودی مشخصات فنی کامل استون مارتین والکری و سیستم هیبرید آن اعلام می‌شود. هم‌اکنون استفاده از موتورهای برقی ساخت ریمک (Rimac) در این ابرخودرو تأیید شده است. استون مارتین والکری در ۱۵۰ نسخه‌ی جاده‌ای و ۲۵ نسخه‌ی AMR Pro مخصوص پیست تولید خواهد شد؛ قیمت پایه‌ی این ابرخودرو که تمام نسخه‌های آن پیش‌فروش شده، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار است.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات