به‌خطر افتادن موقعیت اینتل با به‌کارگیری پردازنده ARM توسط آمازون در دیتاسنتر

دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶
مطالعه 4 دقیقه
سرویس ابری آمازون برنامه‌هایی جدی برای به‌کارگیری پردازنده‌های کم‌مصرف ARM دارد و این خبر، برای تجارت اینتل در حوزه‌ی دیتاسنترها نگران‌کننده خواهد بود.
تبلیغات

بخش خدمات ابری آمازون در هفته‌ی جاری خدمات پردازش ابری بر مبنای ARM را برای توسعه‌دهنده‌ها معرفی کرد. این رویداد، احتمال به‌کارگیری پردازنده‌های با مصرف انرژی بهینه را که براساس معماری ARM طراحی می‌شوند، افزایش می‌دهد.

چشم‌انداز شرکت ARM (یکی از دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری سافت‌بانک)، توسعه‌ی فعالیت‌ها از دستگاه‌های مخصوص مصرف‌کننده مانند گوشی‌های هوشمند و تبدیل شدن به قدرتی مهم در بازار پردازش‌های شرکتی و تجاری است. این چشم‌انداز، برای اینتل یک زنگ خطر به‌شمار می‌رود. پردازنده‌های این غول قدیمی بازار سخت‌افزار، اکنون در اکثر سرورهای خدمات ابری و مراکز داده‌ی شرکتی استفاده می‌شود.

گروه دیتاسنتر اینتل، دومین گروه این شرکت از لحاظ درآمد محسوب می‌شود که ۳۲ درصد از درآمد اینتل را در سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی تأمین کرد. رشد این گروه نیز سریع‌تر از تجارت اول شرکت در بخش پردازنده‌های کامپیوتر شخصی و دیگر دستگاه‌ها گزارش می‌شود.

مت گارمن معاون بخش خدمات پردازشی AWS در مصاحبه‌ای با CNBC عنوان کرد که استفاده از پردازنده‌های آرم،‌ هزینه‌های مالکیت و نگهداری سرورها را کاهش می‌دهد. در نتیجه،‌ مشتریان نیز از به‌کارگیری این پردازنده‌ها سود خواهند برد. او در ادامه به این نکته اشاره کرد که اولین بازخوردها پس از معرفی این پردازنده‌ها و سرویس‌های مربوطه نیز مثبت بوده‌اند:

شرکت‌های بزرگ حاضر در فهرست Fortune 1000 به ما مراجعه کردند و از کارایی بالای این پردازنده‌ها خصوصا در بخش اینترنت اشیاء، شگفت‌زده بودند.
ARM

دان مک‌اسکیل مدیرعامل SmugMug یکی از قدیمی‌ترین مشتریان سرویس‌های ابری آمازون، از ۶ سال پیش از این شرکت تقاضای به‌کارگیری پردازنده‌های آرم می‌کرده است. این خبر، توسط گارمن اعلام شد که بالا بودن تقاضا برای پردازنده‌ها را نشان می‌دهد.

برخی از خدمات متعدد AWS برای توسعه‌دهندگان، قابلیت اجرا روی پردازنده‌های آرم را نیز دارند؛ به‌عنوان مثال خدمات پردازش بدون نیاز به سرور Lambda این قابلبت را دارند. البته بسیاری از خدمات دیگر هنوز از معماری x86 استفاده می‌کنند که برای سال‌ها توسط اینتل به‌کار گرفته می‌شود.

این پردازنده‌ها، مصرف انرژی و هزینه را برای مشتریان AWS کاهش می‌دهند

سرویس ابری آمازون در هفته‌ی جاری علاوه‌بر معرفی پردازنده‌های آرم،‌ سرورهایی را رونمایی کرد که مشتریان می‌توانند روی دیتاسنترهای خود، برای استفاده‌های خاص نصب کنند. این شرکت در وب‌سایت خود نمونه‌های متعددی با نام EC2 عرضه می‌کند. مشتریان سازمانی پس از انتخاب نمونه‌ی مناسب کسب‌وکار، سرور مناسب با نیازهای خود را دریافت خواهند کرد.

برنامه‌ی آتی آمازون، ارائه‌ی نمونه‌های مبتنی بر پردازنده‌های آرم در این سرویس خواهد بود. به‌بیان دیگر، AWS، پردازنده‌های آرم را بااستفاده از محصولات سروری خود، در مرزهایی خارج از شرکتش نیز توزیع می‌کند. گارنمن درباره‌ی نمونه‌های عرضه‌شده در این سرویس می‌گوید که برنامه‌ی اصلی در طراحی این نمونه‌ها، نیاز و هدف کاربر بوده است. درواقع پیاده‌سازی پردازنده‌های آرم یا اینتل یا پردازنده‌های گرافیکی انویدیا، تنها با هدف فراهم کردن نیازهای مشتری انتخاب می‌شوند.

شایان ذکر است نمونه‌های مجهز به پردازنده‌های آرم، بازدهی پایین‌تری نسبت به نمونه‌های مشابه با پردازنده‌های اینتل داشتند. البته، ارائه‌ی پردازنده‌های آرم توسط بزرگ‌ترین عرضه‌کننده‌ی خدمات ابری جهان،‌ یک پیروزی برای این شرکت محسوب می‌شود.

server room

پاتریک مورهد تحلیل‌گر بازار پردازنده‌ها اعتقاد دارد استفاده‌ی آمازون از پردازنده‌های ARM، اعتبار لازم را برای این تولیدکننده‌ی پردازنده ایجاد می‌کند تا در بازارهای بزرگ و خصوصا در نزد سرویس‌دهنده‌های ابری، کسب‌وکار خود را توسعه دهد.

نمونه‌هایی که درحال حاضر توسط آمازون ارائه می‌شوند، از پردازنده‌ی Cortex-A72 این شرکت استفاده می‌کنند که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد. در سال‌های پیش‌رو، قطعا گزینه‌های بیشتری توسط این غول سرویس‌های ابری عرضه خواهد شد.

سیمون سگارز مدیرعامل آرم در مصاحبه‌ی قبلی خود با CNBC، خبر از طراحی پردازنده‌هایی با بازدهی و کارایی بیشتر توسط این شرکت داده بود. با این روند، استفاده‌ی دیگر ارائه‌دهندگان خدمات ابری از پردازنده‌های این شرکت نیز دور از انتظار نخواهد بود. شایان ذکر است شرکت آرم در سال ۲۰۱۶ به‌قیمت ۳۲ میلیارد دلار توسط سافت‌بانک خریداری شد.

سگارز در ادامه‌ی صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که مایکروسافت، پیش از این در زیرساخت‌های خود از پردازنده‌های این شرکت استفاده کرده اما آن را به‌صورت تجاری عرضه نکرده است. درواقع هدف اولیه‌ی ردموندی‌ها، اثبات توانایی‌های این نوع از پردازنده در خدمات زیرساختی بود. سگارز درنهایت عنوان کرد که رقابت برای عرضه‌ی بهترین خدمات ابری با شدت جریان دارد و در این‌ میان اگر راهکاری با هدف افزایش ظرفیت‌های پردازشی و کاهش قیمت عرضه شود، قطعا بازیگران بزرگ از آن استقبال خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات