گوگل به‌زودی ویندوز 10 را روی کروم بوک قابل اجرا می‌کند

دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
گوگل به‌زودی به واسطه‌ی Campfire، امکان نصب همزمان کروم OS و ویندوز ۱۰ را روی یک دستگاه کروم‌بوک مهیا خواهد کرد.
تبلیغات

اگر از جمله افرادی هستید که اخبار و شایعات مربوط به توسعه‌ی کروم‌بوک را دنبال می‌کنید، حتما در جریان تلاش گوگل برای اجرای ویندوز روی کروم‌بوک هستید.

گوگل از پاییز امسال در تلاش است تا ویندوز ۱۰ را به‌صورت دوال بوت روی کروم‌بوک قابل‌اجرا کند. این نحوه‌ی اجرا با آنچه پیش‌تر در مورد اجرای لینوکس روی کروم‌بوک دیده‌ایم، تفاوت دارد؛ در مورد اخیر، امکان اجرای همزمان لینوکس وجود دارد؛ اما در اجرای دوال بوت ویندوز و کروم OS یعنی در هر بوت می‌توانید یک سیستم عامل را انتخاب کنید و اجرای همزمان هر دو سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ و کروم OS امکان‌پذیر نخواهد بود.

به بیان کوتاه‌تر، از آنجایی که Campfire (راهکار دوال بوت گوگل) روی Eve تست شده است، احتمالا امکان اجرای ویندوز ۱۰ را در وهله‌ی اول روی پیکسل‌بوک شاهد خواهیم بود.

از طرفی، چنانچه ویندوز را برای اجرای مجموعه‌ی آفیس نیاز دارید، باید بدانید مایکروسافت آفیس هم‌اکنون به‌صورت آنلاین در دسترس است و می‌توانید تمام سرویس‌های Word، اکسل، پاورپوینت، میل، کلندر، وان‌درایو و Sway را به‌صورت آنلاین در کروم‌بوک تجربه کنید؛ نسخه‌ی آنلاین نسبت به نسخه‌ی کامل این سرویس‌ها نقایصی دارد.

راه دیگر این است که در صورت دسترسی به اینترنت پرسرعت، از راه دور به رایانه‌ی ویندوز ۱۰ خود لاگین کنید و با استفاده از کروم ریموت دسکتاپ از تمام امکانات ویندوز و اپلیکیشن‌های آن بهره‌مند شوید. طبیعی است که در این حالت، پایین بودن سرعت اینترنت به‌معنی افت عملکرد و تجربه‌ی کاربری خواهد بود.

کروم‌بوک

یک راه دیگر در حال حاضر این است که از شبیه‌سازهایی مانند WINE و CrossOver برای اجرای اپلیکیشن‌های ویندوز روی کروم OS استفاده کنید. این راهکار به‌واسطه‌ی به‌کارگیری یکی از API‌های ویندوز روی پایه‌ی لینوکسی کروم OS صورت می‌پذیرد تا اجرای بعضی برنامه‌های ویندوز امکان‌پذیر شود.

کلمه‌ی کلیدی در اینجا، «بعضی برنامه‌ها» است. از طرفی Crossover برای کروم OS هنوز در مرحله‌ی بتا و آزمایشی قرار دارد و تمام ایرادهای گاه و بی‌گاهی که ممکن است یک برنامه‌ی بتا دچار آن‌ها شود را دارد؛ اما اگر کمی صبور باشید، به‌زودی قادر خواهید بود نسخه‌ی کامل ویندوز ۱۰ و کروم OS را روی یک دستگاه تجربه کنید.

با اینکه گوگل هنوز به‌طور رسمی خبر اجرای ویندوز ۱۰ روی کروم‌بوک را تأیید نکرده است، انتظار می‌رود که این اعلام رسمی در ماه آتی در جریان نمایشگاه CES صورت بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات