چه دلایلی برای استعفا دادن مناسب نیستند

دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
استعفا دادن در شرایطی، بهترین گزینه به‌ نظر می‌رسد؛ اما مواردی نیز وجود دارند که با استعفا دادن تنها به ضرر خود عمل کرده‌اید.
تبلیغات

استعفا از یک کار در لحظه‌ای که احساستان بر شما غلبه می‌کند، حس فوق‌العاده‌ای دارد. می‌خواهید رئیستان را از این اتفاق خبر کنید یا تنها خود را از شرایطی که دیگر از آن لذت نمی‌برید، خلاص کنید. این تصمیم، شما را از یک وضعیت فرساینده نجات می‌دهد. مشکل جایی به‌وجود می‌آید که اوج احساسات شما فروکش می‌کند و حسی بد، جای خود را به آن حس فوق‌العاده‌ی لحظه‌ی استعفا می‌دهد. استعفای از کار به‌ دلایل احساسی یا تنها یک رویداد، تصمیم اشتباهی است. راه‌های خوب و دلایل قابل قبولی برای ترک کردن شغل وجود دارد. موارد زیر، جزو دلایل خوب نیستند.

حس خوبی ندارید و بی‌برنامه هستید

دوست ندارید سر کار بروید. از شغلی که دارید، راضی نیستید. از رئیستان خوشتان نمی‌آید، شاید در یک محیط کاری سمی مشغول هستید که در آن فریب‌کاری، اعمال غیر حرفه‌ای، مدیریت ضعیف یا ارتباطات ضعیف اتفاق می‌افتد.

یک راه برای حل این مشکل، خارج شدن سریع از محیط مورد نظر است. این راه در برخی شرایط، بهترین کار است؛ اما در حالت ایده‌آل نباید خودسرانه عمل کنید. به این دلیل که ترک کردن ناگهانی کار ممکن است شما را ضعیف نشان دهد؛ این کار در رزومه‌ی شما تأثیر بدی خواهد گذاشت.

استعفا

بهترین کار این است که چند نفس عمیق بکشید و دوباره در مورد شرایط خود فکر کنید. آیا تنها نیاز به کمی استراحت ندارید؟ آیا می‌توانید از زمان مرخصی برای عوض شدن روحیه استفاده کنید؟ این گزینه را در نظر بگیرید. اگر خواسته‌ی واقعی شما، ترک کار به‌صورت کامل است، موارد بیشتری را در نظر بگیرید و رفتاری استراتژیک نشان دهید.

اگر کار ثانویه‌ای ندارید که بتوانید بعد از استعفا سریعا به آن مشغول شوید، سعی کنید موقعیت خود را موقتا تغییر ندهید و در همین حال، به‌ دنبال شغل دیگری بگردید. رفتن از یک شغل به شغل دیگر راحت‌تر از این است که در زمان بیکاری، شروع به کار جدید کنید. دنبال کار گشتن در زمانی‌که شغل ناخوشایندی دارید، روحیه را تقویت می‌کند؛ چون می‌دانید که در حال تلاش برای خروج از کار هستید و فقط خیال‌پردازی نمی‌کنید.

اطلاع از شرایط مالی خود را به‌روز نگاه دارید؛ چون نمی‌توان برای مدت طولانی بیکار ماند. این‌طور تصور نکنید که با استعفا دادن، سریعا کار جدیدی پیدا می‌کنید و بسیار زود حقوق خوبی دریافت می‌کنید. اوضاع همیشه طوری‌ که برنامه‌ریزی می‌کنیم، پیش نمی‌رود و ممکن است پس‌انداز خود را هم به پایان برسانید و حتی زیر قرض بروید و همچنان سر کار جدیدی نرفته باشید.

رئیس بدی دارید

عجیب است اما داشتن یک رئیس بد باعث می‌شود که یک کار عالی تبدیل به بدترین کار شود. اما لازم است قبل از عجله کردن برای استعفا، دوباره فکر کنید که با این‌کار چه مزیت‌هایی را از دست خواهید داد. اگر موقعیت کاری فعلی شما دارای پتانسیل زیادی برای رشد است، این شانس وجود دارد که نیاز نباشد سال دیگر نیز همچنان زیر نظر همین رئیس بدخلق کار کنید. از سوی دیگر، اگر اجازه دهید که احساس ناامیدی بر شما غلبه کند، ممکن است حتی پیش از این‌که شانسی برای رشد پیدا کنید، شغلتان را رها کنید.

Toxic Boss

اگر وجود رئیس فعلی، تنها دلیل استعفا دادن شما است، سعی کنید به‌جای این‌ کار روی ارتباط خود کار کنید. برای شروع، با هم بنشینید و به مشکلات پیش‌ رو اشاره کنید. توضیح بدهید که علاقه‌مند به بهبود روابط بین خود هستید و مایلید در این زمینه قدم‌هایی بردارید. احتمال این است که با این‌کار، شرایط را بهبود ببخشید و روی او تأثیر بگذارید. اگر این‌کار مؤثر واقع نشد، راه‌های دیگری نیز با تغییر ساعت یا محیط تیمی وجود دارد. با این همه تا زمانی‌که گزینه‌های کاری دیگر را بررسی نکرده‌اید، از شغل فعلی خود به‌طور کامل دست نکشید.

ترفیع نگرفته‌اید

برخی شکست‌ها در محیط کار، عادلانه نیستند و ممکن است نظرتان بعد از استعفا سریع برگردد. شاید زمان رد شدن ترفیعتان، بهترین فرصت برای استعفا باشد؛ اما این موضوع همیشه حقیقت ندارد. پیش از این‌که خشمگین شوید یا استعفا دهید، یک ارزیابی صادقانه انجام دهید. با شخصی که در مورد ترفیع شما تصمیم گرفته است، جلسه‌ای تشکیل دهید و از او بخواهید در مورد اقدامات موفقیت‌آمیز برای آینده، شما را راهنمایی کند. ممکن است طی این جلسه، انتقادات سازنده‌ای بشنوید و متوجه شوید که ترفیع گرفتن برای شما عادلانه نبوده است. البته ممکن است حرف‌های دیگری نیز بشنوید که به مذاقتان خوش نیاید اما این موارد هم حائز اهمیت هستند. ترفیع پیدا کردن یک کارمند در اکثر موارد، دلیلی منطقی دارد. این دلیل، برخی اوقات تنها سابقه‌دار بودن است. در موارد دیگر، یاد می‌گیرید که برای به چشم آمدن باید چه کارهایی انجام دهید.

هر شکست، درسی به ما می‌آموزد؛ این درس‌ها گاهی حتی شکست هم محسوب نمی‌شوند. شاید متوجه شوید که رئیستان، برنامه‌ی دیگری برای شما دارد یا شاید نفر بعدی برای ترفیع گرفتن باشید. همچنین متوجه خواهید شد که حضور شما در شرکت آینده‌ای خواهد داشت یا خیر. با دانستن این موضوع، از شرایط خود به‌خوبی مطلع شده و تصمیمات عقلانی‌تری برای آینده‌ی خود خواهید گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات