چه زمانی باید برترین کارمندانتان را کنار بگذارید

یک‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
حفظ کارمندانی که خلاف جهت فرهنگ‌ سازمانی حرکت می‌کنند، در بلندمدت به ضرر شرکت خواهد بود؛ حتی اگر این کارمندان بهترین سطح عملکرد را از خود نشان دهند.
تبلیغات

آدام رابینسون، مدیرعامل و ‌هم‌بنیانگذار شرکت هایرولوژی، برترین فروشنده‌ی شرکت را تنها پس از سه ماه، آن‌هم درحالی‌که به‌تازگی بزرگ‌ترین معامله‌ی تاریخ شرکت را انجام داده بودند، اخراج کرد. چرا؟ او می‌گوید:

ما در شرکتمان پرسنل را برحسب ارزش‌های اصلی فرهنگمان استخدام یا اخراج می‌کنیم. این کارمند به کسب‌وکار ما کمک فوق‌العاده‌ای می‌کرد؛ اما مرتکب رفتارهایی می‌شد که روحیه‌ی کل تیم را تضعیف می‌کرد.

زمانی که شرکت شما تلاش می‌کند به آمار خوبی دست پیدا کند و یک کارمند، ۲۵، ۵۰ یا ۷۵ درصد از درآمدزایی شما را تضمین می‌کند، تصمیم‌گیری در مورد اخراج او کار ساده‌ای نیست. ممکن است با خود فکر کنید که کنار گذاشتن چنین فردی، وضعیت رشد کسب‌وکارتان را با خطر مواجه می‌کند و باعث نگرانی همه‌ی اعضای شرکت می‌شود. ولی آدام رابینسون معتقد است شما به سه دلیل، نباید از اخراج کارمندانی که عملکردی خوب، ولی رفتاری مخرب دارند بترسید:

Fire a Top-Performing Employee

این افراد ارزش‌های اصلی شرکت را زیر سؤال می‌برند

اکثر شرکت‌ها ارزش‌های خود را روی کاغذ چاپ و روی دیوار اتاق‌ها نصب می‌کنند. چشم‌انداز و بیانیه مأموریت، برای ساخت یک تیم موفق ضروری هستند؛ ولی واقعیت این است که اغلب شرکت‌ها بیش از هر چیز، به پول و درآمدشان اهمیت می‌دهند.

اگر بیانیه‌ی ارزش‌های شرکتتان از کار تیمی، یکپارچگی و خدمت و مشارکت صحبت می‌کند اما افرادی را استخدام می‌کنید که بازتاب‌دهنده‌ی این ارزش‌ها نیستند، درواقع شرکت شما هیچ پایه و بنیانی ندارد.

ارزش‌های شرکت صرفاً با حرف زدن اجرایی نمی‌شوند. شما باید به فرهنگ سازمانی‌ خود پایبند باشید و استخدام و اخراج پرسنل هرچند بزرگ بر مبنای این فرهنگ، یکی از قدم‌های مهم شما در این راه است.

این افراد باعث دلسردی کارمندان خوب می‌شوند

امروزه بازار نیروهای خوب، یک بازار کاملاً رقابتی است. بااین‌وجود چرا کارمندان خوب باید در شرکتی بمانند که رفتار ناشایست عده‌ای، مدام باعث آزار آن‌ها می‌شود؟ به همین دلیل بهتر است افرادی را که به ضرر تیم کار می‌کنند کنار بگذارید تا بعداً با مشکل خروج افراد سازگار و متعهد مواجه نشوید.

این افراد سود نهایی شرکت را پایین می‌آورند

شاید در نگاه اول غیر منطقی به نظر برسد؛ زیرا ممکن است شرکتتان به کمک این افراد درآمد زیادی کسب کند. اما اگر رفتار آن‌ها روی تیم تأثیر منفی داشته باشد، روحیه‌ی کل کارمندان را تضعیف خواهند کرد. زمانی که تیم با تعهد و انگیزه‌ی بالا کار می‌کند، شرکت نیز با قدرت و سرعت بیشتری به جلو حرکت می‌کند. اما کافی است یک کارمند بی‌صلاحیت و بی‌اخلاق در کنار دیگران قرار بگیرد تا افت و نزول زحمات و انرژی همه‌ی کارمندانتان را شاهد باشید.

شاید با کنار گذاشتن و اخراج این افراد، درآمد ماهیانه‌ی شرکتتان کاهش پیدا کند و تعدادی از مشتریانتان را از دست بدهید، ولی مطمئن باشید که این مشکلات، کوتاه‌مدت هستند. شما می‌توانید در بلندمدت کارمندانی استخدام کنید که واقعاً برای شرکتتان ارزشمند هستند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات