دیافراگم دوگانه در دوربین گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس سامسونگ به چه معنا است

یک‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱
مطالعه 3 دقیقه
گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس سامسونگ دارای دوربین دوگانه با دیافراگم قابل تنظیم هستند؛ بدین معنی که دوربین این دو پرچم‌دار قابلیت ثبت تصاویر با دیافراگم ۱/۵ تا ۲/۴ دارد.
تبلیغات

دیافراگم در دوربین‌ها مانند مردمک چشم است؛ یعنی گشودگی آن تعیین می‌کند چه میزان نور به حسگر دوربین برسد.بسیاری از دوربین‌های عکاسی دارای دیافراگم قابل تنظیم هستند که با استفاده از یک حلقه فیزیکی به نام«آیریس» میزان نوری را که به حسگر می‌رسد کم و زیاد می‌کنند. اما در دوربین‌های تلفن‌های همراه به خاطر محدودیت فضا و عدم امکان به‌ کار بردن قطعات متحرک، این دیافراگم ثابت است و امکان تغییر گشودگی آن وجود ندارد یا در صورت امکان، بسیار پیچیده و گران‌قیمت است.

سامسونگ در پرچم‌داران ۲۰۱۸ خود، امکان تنظیم گشودگی دیافراگم دوربین را فراهم کرده است. اگر به تنظیمات دوربین گلکسی اس ۹ و گلکسی اس ۹ پلاس بروید می‌توانید میزان گشودگی را روی ۲/۸ یا ۱/۵ تنظیم کنید.

Galaxy S9 camera setting

این امکان با یک مکانیزم ساده دوحالته (روشن و خاموش) فراهم شده؛ اما همچنان قابل تحسین است. وقتی به تاریخچه‌ی گوشی‌های هوشمند نگاه می‌کنیم، هیچ دستگاهی پیدا نمی‌شود که در دوربین خود از قطعات متحرک استفاده کرده باشد (البته به جز دو گوشی هوشمند عجیب گلکسی K زوم و زن‌فون زوم).

مقاله‌های مرتبط:

    اما واقعا داشتن دوربین با گشودگی دیافراگم قابل تغییر چقدر اهمیت دارد؟ سامسونگ در واقع این امکان را برای بهبود عکس‌برداری در نور کم در نظر گرفته است. زمانی که نور صحنه‌ی عکس‌برداری کمتر از ۱۰۰ لوکس باشد، دیافراگم دوربین تا حد امکان باز می‌شود (f/2.4) تا حداکثر نور ممکن را دریافت کند و تصویر واضح‌تری گرفته شود. اما در نور کافی گشودگی این دریچه کمتر می‌شود. این قابلیت در کنار الگوریتم‌های پردازش تصویر به‌کاررفته در اس ۹ و اس ۹ پلاس می‌تواند بهترین کارایی در عکس‌برداری (به‌خصوص در نور کم) را موجب شود.

    ممکن است برایتان سؤال پیش آمده باشد اگر دریچه باز، عکس‌برداری در نور کم را بهبود می‌بخشد، چرا اصلا لازم است آن را کم کنیم؟ جواب ساده است: وقتی دریچه دیافراگم بیشتر از میزان مورد نیاز باز باشد، نور بیش از اندازه به حسگر می‌رسد و این امر می‌تواند تأثیر منفی روی تصویر بگذارد. اولین مشکلی که پیش می‌آید زیاد شدن نویز تصویر است؛ همانطور که در دوربین‌های عکس‌برداری تنظیم گشودگی دیافراگم موجب کاهش نویز در تصاویر می‌شود. گشودگی بیش از اندازه دیافراگم همچنین می‌تواند موجب ایجاد تأثیرات پیش‌بینی نشده مانند اعوجاج یا اثر شعله (همان موضوعی که برخی از دوربین‌های گوشی‌های هوشمند درگیرش هستند) شود. مزیت دیگر کم کردن گشودگی دیافراگم در نور مناسب، فراهم شدن امکان عکس‌برداری سریع است که برای تلفن‌های همراه اهمیت بالایی دارد.

    همه ما منتظر خواهیم بود پرچم‌داران سامسونگ به دست کاربران آزمایشی برسد تا از زبان آن‌ها درباره مزیت‌های دوربین‌های جدید بیشتر بشنویم.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات