نسل اول رنو مگان در سال ۱۹۹۵ بهعنوان جایگزین مدل رنو 19 عرضه شد. مگان در طول نسلهای مختلف در مدلهای متنوع هاچبک، سدان، کوپه، کروک و استیشن تولید شده است. نسل چهارم مگان در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۵ رونمایی شد. مگان جدید از پلتفرم مشترک رنو و نیسان موسوم به CMF-CD استفاده میکند.
مگان از سال ۲۰۰۴ و در نسل دوم خود در نسخهی پرقدرت رنو اسپرت یا RS نیز عرضه شده است. تیم مهندسی دپارتمان مسابقهای رنو با تقویت قوای محرکه، سیستم تعلیق و دیگر بخشهای مگان، نسخهی RS را به یکی از جذابترین و بهترین هاچبکهای بازار تبدیل میکند. نسل جدید مگان نیز با تلاش برای حفظ شهرت مگان RS پیشین از فرمول همیشگی رنو استفاده کرده است.
طراحی بدنه و ظاهر؛ پرهیز از ورود به باشگاه هاچبکهای انقلابی
تماشای رنگهای زرد و نارنجی خودرویی با ۲۷۶ اسب بخار که نشان RS را هم به همراه دارد واقعا هیجانانگیز است. با نگاهی کوتاه به طراحی رقبای اصلی مانند فورد فوکوس RS، هوندا سیویک تایپ R و حتی آئودی RS3 پرقدرت، مگان RS جدید قدری متمدنتر عمل کرده است. البته مواردی مانند جلوپنجرهی بزرگ، دریچههای ورودی هوا، رینگهای بزرگ، اسپلیتر عقب و سراگزوز در وسط سپر عقب نوید یک خودروی پرقدرت و جذاب میدهند.
در کابین نیز نکتهای که افشاکنندهی پتانسیل بالای این هاچبک فرانسوی باشد، به چشم نمیخورد. چند نشان RS، تزئینات فیبرکربن و صندلیهای اسپرت، تمام چیزی است که شاید خبر از عملکرد مگان RS داشته باشد. در واقع اگر کسی به دنبال خرید یک هاچبک جذاب و پرقدرت با ظاهر عجیب غریب و قابل توجه نباشد، مگان RS جدید با طراحی آشنا و کاربرپسند، کاملاً انتظارات را برآورده میکند.
دلیل اصلی نبود طراحی و ظاهری که هدف اصلی آن جلب توجه همه باشد (فارغ از رنگ بدنه)، در خواستههای روشن مقامات رنو و رنواسپرت خلاصه شده است. در واقع هدف اصلی طراحی رنو مگان RS، ساخت یک خودروی هاچبک خانوادگی با کاربری استفادهی روزمره و البته ساخت یک هاچبک پرقدرت و جذاب بوده است. نتیجهی کار کاملاً موفقیتآمیز است؛ رنو مگان RS جدید یک هاچبک جذاب و پرقدرت با کاربری روزمره که از نظر برخی کارشناسان، با سیویک تایپ R هم برابری میکند.
طراحی کابین و فضای داخلی؛ آرامش قبل از طوفان
کابین و فضای داخلی بسیار جادار است؛ با اینکه هاچبکهای مدرن روزبهروز ابعاد بزرگتری پیدا میکنند، ولی مگان RS در صندلیهای جلو و عقب فضایی بیش از انتظار در اختیار قرار میدهد. از سوی دیگر، فضای بار این هاچبک فرانسوی بسیار محدود است. در حقیقت با اینکه سیستم اطلاعاتی و سرگرمی به ۲ عدد پورت USB مجهز است، فضای لازم برای قرار دادن فبلت در هنگام شارژ وجود ندارد. در کنار در راننده نیز فقط یک بطری کوچک آب معدنی جای میگیرد. شاید برای حمل وسیلهی بیشتر باید از روش قدیمی زیرپای سرنشین کنار راننده استفاده کرد. قرار دادن صندلیهای مخصوص مسابقه در مگان RS برای تیم مهندسی رنو کار مشکلی نیست و دلیل وجود صندلیهای اسپرت نشان از هوشمندی تیم طراحی رنواسپرت دارد؛ صندلیهای اسپرت مگان در عین راحتی، در پیچهای تند کاملاً راننده را محافظت میکنند.
سیستم اطلاعاتی و سرگرمی حساسیت و پاسخگویی مناسبی دارد که البته از لحاظ ظاهر و زیبایی در برابر محصولات آلمانی حرفی برای گفتن ندارد. یکی از جذابترین ویژگیهای نمایشگر اطلاعاتی و سرگرمی مگان RS، نمایش اطلاعات فنی مانند منحنیهای قدرت و گشتاور، زاویهی فرمان، ثبت زمانهای هر دور پیست و انواع اعداد و اشکال مختلف است که طرفداران دنیای تکنولوژی عاشق آن خواهند شد. ویژگی جالب دیگر نسل جدید مگان RS، امکان ضبط رانندگی پیست توسط دوربین تلفن همراه هوشمند یا اکشن کمرا و بارگذاری آن در شبکههای اجتماعی است.
پیشرانه و قوای فنی؛ دو تیپ آرام
مگان RS جدید در دو تیپ اسپرت و کاپ (Cup) عرضه میشود. هر دو تیپ اسپرت و کاپ مگان RS به پیشرانهی ۴ سیلندر خطی توربوشارژ ۱.۸ لیتری با قدرت ۲۷۶ اسب بخار و گشتاور ۳۹۰ نیوتنمتر مجهز هستند. اسپرت با هدف استفادهی روزمره ساخته شده است که به همین دلیل برخلاف نسخهی کاپ، سیستم تعلیق نرمتری دارد. علاوه بر این نسخهی کاپ با دیفرانسیل لغزش محدود همراه شده است. تیم مهندسی رنواسپرت با درنظر گرفتن اهداف خرید مشتریان، دو تیپ اسپرت با سواری نرمتر و کاپ با سواری سختتر تولید خواهد کرد. هر دو تیپ به حالتهای رانندگی هوشمند نرم، نرمال، اسپرت، مسابقه و حالت ذخیرهی شخصی Perso مجهز هستند که تغییر وضعیت بین آنها بهراحتی از طریق نمایشگر بزرگ مرکزی قابل انجام است.
کیفیت سواری و جعبهدنده؛ هاچبک متمدن
سواری مگان RS در نرمترین حالت تنظیمات سیستم تعلیق هم میتواند در جادههای ناهموار آزاردهنده باشد که البته به بیرحمی سواری فورد فوکوس RS یا هیوندای i30 N پرفورمنس نیست. با اینحال نباید انتظار کیفیت سواری محصولات رولزرویس را در یک هاچبک پرقدرت داشت.
هر دو تیپ اسپرت و کاپ با جعبهدندههای ۶ سرعته دستی و ۶ سرعتهی دوکلاچه عرضه میشوند و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، به ۵.۸ ثانیه زمان نیاز دارند. نهایت سرعت مگان RS با گیربکس دستی و دوکلاچه، به ترتیب حدود ۲۵۵ و ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است. گیربکس خودکار مگان RS در مقایسه با ۵ سال گذشته تفاوت بسیاری دارد؛ سرعت تعویض دنده و پاسخگویی آن لذت خاصی به همراه دارد؛ تنها مشکل این گیربکس، محل نصب پدال تعویض دنده و فاصلهی نامناسب آن با انگشتان دست است که به جای فرمان، به ستون فرمان متصل شدهاند. از سوی دیگر سیستم دوکلاچه یک جواهر واقعی است. با ورود به پیج و فشار پدال سمت چپ، RS فقط یک دنده پایینتر نمیرود؛ بلکه بهترین تناسب بین دنده و گشتاور را انتخاب میکند تا در خروج از پیچ، گشتاور کافی برای شتابگیری در دسترس باشد.
تست رانندگی، فرمانپذیری و عملکرد در جاده؛ خط و نشان برای سیویک تایپ R
با توجه به حالتهای رانندگی مختلف، مگان RS رفتار متفاوتی از خود نشان میدهد.در حالت نرم، سواری راحت و بدون شلوغکاری است؛ در حالت اسپرت سروصدای این هاچبک فرانسوی بیشتر میشود و در حالت مسابقه با غیر فعال شدن سیستم کنترل کشش، همه چیز به راننده سپرده میشود. تفاوت عملکرد مگان RS در هر حالت رانندگی بسیار قابل توجه است. احتمالاً بیشتر عاشقان دنیای خودرو ترجیح میدهند که در حالت مسابقهای رانندگی کنند؛ ولی کارشناسان بر اساس تستهای مختلف، حالت اسپرت را برای رانندگی در جاده پیشنهاد میکنند.
رنو مگان RS لذت رانندگی را بدون داشتن سیستم تمام چرخ محرک و قدرت بیش از اندازهی برخی هاچبکهای مدرن و صرفا با قدرت متوسط و سیستم محور جلو ارائه میدهد که شاید سابقهی خوب رنو در ساخت خودروهای محور جلو در مگان RS نیز حفظ شود.
البته برای اولین بار، مگان RS به سیستم فرمانپذیری چرخهای عقب رنو، موسوم به 4Control مجهز شده است که به این ترتیب این هاچبک خواستنی به سیستم فرمانپذیری چهار چرخ مجهز خواهد بود. در سرعت زیر ۶۰ کیلومتر بر ساعت (در حالت رانندگی مسابقه زیر ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) چرخهای جلو در خلاف زاویهی محور جلو، قدری زاویه میگیرند. اما در سرعتهای بالاتر چرخهای جلو در همان جهت محور جلو خواهند چرخید.
حاصل این سیستم بهظاهر ساده، خارقالعاده است. فرمانپذیری مگان RS در پیچها بسیار دقیق و راحت شده است؛ مگان RS جدید تقریباً فرمانپذیری هاچبکهای تمام چرخ محرک را بدون وزن زیاد آنها ارائه میدهد. با ورود به پیچ کمفرمانی ناچیزی احساس میشود که مانند پورشه 911 بهسرعت محو میشود و خودرو با تمام سرعت از پیچ خارج میشود. واقعا عملکرد مگان RS شگفتانگیز است؛ بدون شک این هندلینگ در رانندگی پیست نقش مهمی ایفا میکند. مکمل سرعت، سواری و فرمانپذیری بینقص مگان RS ترمزهای برند برمبو است.
بخش مهمی از جذابیت هاچبکهای مدرن، صدای خروجی اگزوز است. درحالیکه بیشتر هاچبکهای بازار به سیستمهای تولید صدای مصنوعی روی آوردهاند، مگان RS همانند آلپاین A110 جدید به صدای طبیعی اکتفا کرده است. RS صدای خیلی جالب توجهی تولید نمیکند؛ ولی عصبانیت آن در تعویض دنده و کیفیت طبیعی صدا در تمام حالتهای رانندگی کاملاً طرفداران هاچبکهای خوشصدا را برآورده میکند. تمام نکتههای مثبت قوای فنی و فرمانپذیری مگان RS در تیپ کاپ و رانندگی در پیست دوچندان میشود.
کلام آخر
رنو مگان RS همیشه یکی از گزینههای اصلی طرفداران هاچبکهای جذاب بوده است. در حال حاضر هوندا سیویک تایپ R سلطان پیست نوربرگرینگ در این کلاس از خودروها است که البته با احتمال عرضهی نسخهی Trophy R، جنگ سختی بین هاچبک ژاپنی و فرانسوی در میان خواهد بود. اصلاً بعید نیست که مگان هاچبک دوباره به دوران حکمفرمایی خود در پیست جهنم سبز بازگردد. یکی از مهمترین مواردی که باید امروز در هاچبکهای پرقدرت به خاطر داشت، مقایسهی سیستم تمام چرخ محرک و محور جلو است. برای لذت بردن رانندگی با هاچبک، لزومی ندارد حتماً تمام چرخها قدرت دریافت کنند. هوندا سیویک تایپ R و حالا مگان RS بهترین نمونههای هاچبکهای محورجلوی موفق هستند.
رنو مگان RS مدل ۲۰۱۸ با قیمتی حدود ۴۰ هزار دلار در بهار سال آینده عرضه خواهد شد.