همکاری مرسدس بنز و بوش برای آزمایش تاکسی خودران
به نظر میرسد دستیابی به امکان مسافرت با خودروی خودران بسیار نزدیک شده است و تا رسیدن به این هدف فاصله زیادی وجود ندارد. مرسدس بنز (یا دایملر) و بوش فاصله زیادی تا راهاندازی تاکسی خودران ندارند و آنطور که از لحن صحبت مدیران این دو شرکت بزرگ برمیآید، از لحاظ عملی به موفقیت خوبی دست یافتهاند. فولکمار دنر، رئیس بوش، اعلام کرده است که این دو شرکت طی چند ماه آینده، نمونههای اولیهی خودروی خودران را آزمایش خواهند کرد. دنر جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نداد؛ اما برنامه زمانی مشخصی برای رسیدن به جاهطلبیهای مدرن خود ارائه میدهد. طی ماههای اخیر این دو برند آلمانی قول دادند که تا آغاز دهه آینده، خودروهای کاملا خودران تولید خود را برای ورود به بازار آماده کنند.
اخبار نشان میدهد که این دو به وعدههای خود عمل خواهند کرد تا زمان ازدسترفته را جبران کنند؛ به همین دلیل آنها انتخابهای زیادی ندارند. هنگامی که بیامو قصد دارد خودروهای خودران را تا سال ۲۰۲۱ به فروش برساند و ویمو (Waymo) نیز قبلا هزاران ون کرایسلر سفارش داده است، دایملر دیگر بهانهای برای آهسته کار کردن ندارد و مجبور است وارد این مسیر شود یا خطرات ناشی از شکست در زمینه خودروی خودران را بپذیرد.
دایملر بیشتر به دنبال تولید تاکسی خودران است که میتواند مزیتهای بسیاری برای گروه آلمانی به ارمغان بیاورد. طبق گفتههای ویلکو استارک، معاون گروه دایملر، تاکسیها تنها به کیت فناوری نصبشده روی خودروهای رایج نمیرسند، بلکه از همان ابتدا به عنوان خودروی مخصوص رانندگی خودران طراحی و ساخته خواهند شد.
استارک میگوید:اگر ارگونومی و عملکرد این خودروها از نمونههای معمولی بهتر باشد، فناوری خودران بیشتر جا میافتد. سؤال این است که آیا این خودروها مهم هستند یا نه؟ اگر شرکتهای دیگری بتوانند تاکسی خودران خود را پیش از آماده شدن نمونههای مرسدس بنز وارد بازار کنند، ممکن است فناوری برتر کافی نباشد و در این زمینه به اهداف خود نرسیم.
با وجود شرکتهای بزرگی مانند گوگل، اپل، اوبر، نیسان، ولوو، هوندا، و کیا که سرمایهگذاری زیادی روی خودروی خودران کردهاند، به نظر میرسد در آینده شاهد رقابت شدیدی بین این برندهای بزرگ خودروسازی باشیم. هر روز اخبار جدیدی از پیشرفت فناوری خودران به گوش میرسد؛ درحالیکه طی سالهای اخیر نگاهها نسبت به این فناوری تغییر چشمگیری پیدا کرده است.
دورنمای صنعت خودرو با فناوری خودران، خودروی الکتریکی و هوش مصنوعی آمیخته است و کارشناسان پیشبینی کردهاند که طی صد سال آینده احتمالا دیگر انسانها رانندگی نکنند. با ظهور دنیای دیجیتال و افزایش کاربرد آن در صنعت از جمله بخش خودرو، چالشهای بسیاری پیش روی مدیران خودروسازی دنیا قرار گرفته که حل آن نیازمند چشمانداز درست و معقول از آینده است. این صنعت به مدیرانی شبیه ایلان ماسک نیاز دارد تا علاوه بر طرح ایدههای بلندپروازانه و تشویق جهان به سمت مورد نظر، بتوانند به نیازهای بازار پاسخ بگویند و فناوری را با زندگی روزمره تطبیق دهند.