طوفان ذهنی و راهکارهایی برای افزایش خلاقیت

چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
به‌منظور دریافت حداکثر نتایج از جلسات طوفان ذهنی، باید ساختار آن‌ها را تغییر داد و افراد شرکت‌کننده را مجبور به ارائه‌ی ایده نکرد.
تبلیغات

جلسات طوفات ذهنی در بسیاری از استارتاپ‌ها و حتی شرکت‌های باسابقه برگزار می‌شوند. هدف این جلسات استفاده از نظرات متعدد افراد مختلف و رسیدن به ایده‌ای نهایی و کارآمد است. البته این جلسات با وجود ساختار غیر منظم، نیاز به برنامه‌ریزی مناسب دارند تا حداکثر نتایج از آن‌ها حاصل شود. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی راهکارهایی برای افزایش بهره‌وری این جلسات و سیال کردن جریان خلاقیت در آن‌ها می‌پردازیم.

از منبع خارجی برای الهام گرفتن استفاده کنید

برخی اوقات برای رسیدن به ایده‌های مناسب، محیط و اهداف شرکت خودتان کافی نیست. در این مواقع باید خارج از چهارچوب برند خود به دنبال راه‌ حل باشید. به‌عنوان مثال مدیر یک شرکت فعال در صنعت مد در مورد جلسه‌ی طوفان ذهنی برای طراحی کمپین مد، از تمامی تصاویر و منابع هنری ۶۰ سال گذشته استفاده کرده است. به بیان دیگر، او به طراحی‌های خودشان اکتفا نکرده و در همه جا و حتی سال‌های بسیار دور به دنبال ایده گشته است.

حرکت کنید

عموم جلسات کاری در حال سکون و در میانه‌ی روز (پس از نشستن‌ طولانی‌مدت کارمندان) برگزار می‌شوند. کارشناسان و فعالان دنیای کسب و کار معتقدند حرکت کردن، جریان خون را به‌صورت منظم درمی‌آورد و در نتیجه ایده‌ها به بهترین شکل به ذهن شما خطور می‌کنند. شاید کمی پیاده‌روی پیش از جلسه‌ی طوفان ذهنی، شما را با ایده‌های متنوع شگفت‌زده کند.

ایده‌ها را محدود نکنید

البته این راهکار عموما توسط همه استفاده می‌شود. در جلسات طوفان ذهنی باید اجازه‌ی ارائه‌ی همه نوع ایده‌ها را به افراد بدهید. آن‌ها را محدود نکنید و به دنبال این نباشید که بهترین ایده را سریعا پیدا کنید. به بیان دیگر با فرض این که همه‌ی ایده‌ها خوب هستند، تمامی نظرات را یادداشت کنید. به‌طور قطع در پایان بسیاری از آن‌ها گلچین و انتخاب می‌شوند.

محیط را منظم کنید

اتاق‌های بی‌نظم جلسات، حواس افراد را از اهداف اصلی پرت می‌کنند. در واقع افراد حاضر در جلسه باید بتوانند روی ایده‌ها تمرکز کنند و بی‌نظمی مانع این قضیه می‌شود. شاید علاقه داشته باشید که جلسات را خارج از فضای شرکت برگزار کنید که ایده‌ی خوبی است؛ اما به یاد داشته باشید باید مکانی انتخاب کنید که حداقل حواس‌پرتی را داشته باشد.

کلمه‌ی «اما» را حذف کنید

استفاده از این کلمه نوعی محدودیت ایجاد می‌کند. شما با استفاده از آن به دنبال دلایلی برای اجرایی نبودن ایده‌ی افراد هستید. به بیان دیگر با گفتن «اما» در تلاش هستید تا ایده‌ها را حذف کنید. این کار با موارد قبلی متضاد است و جریان خلاقیت را از بین می‌برد. این کلمه را با کلمه‌ای مثبت مانند «بله» جایگزین کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات