گوگل فناوری حالت پرتره در اپلیکیشن دوربین پیکسل‌ 2 را در دسترس عموم قرار داد

جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
گوگل کدهای به‌کاررفته در اپلیکیشن دوربین گوشی‌های پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس ال را به‌صورت متن‌ باز در اختیار عموم قرار داد.
تبلیغات

گوشی‌های پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس ال از دوربین دوگانه‌ بهره نمی‌برند؛ اما عکس‌هایی که توسط این دستگاه‌ها گرفته می‌شوند، بسیار خیره‌کننده هستند.

اکثر گوشی‌های هوشمند بازار برای ثبت تصاویر پرتره از دوربین دوگانه بهره می‌برند؛ اما گوشی‌های پیکسل به‌ لطف تکنیک‌های نرم‌افزاری به‌کاررفته در اپلیکیشن دوربین‌ خود، قادر هستند فقط با یک دوربین، پس‌زمینه را از سوژه‌ی عکس جدا سازند.

تاکنون بسیاری از توسعه‌دهندگان برای بهره‌مندی از ویژگی‌های این اپلیکیشن، اقدام به پورت‌ کردن آن برای دیگر گوشی‌های اندروید کرده‌اند؛ اما کارکرد هیچ‌کدام از آن‌ها هرگز به‌مانند نسخه‌ی اصلی نبوده است. حال گوگل با توجه به درخواست‌های مکرر کاربران، کدهای نوشته‌شده برای ویژگی «Portrait Mode» را به‌صورت متن‌ باز در اختیار عموم قرار داده است. این قطعه کد که با نام «+DeepLab-v3» شناخته می‌شود، برای شناسایی و تمایز سوژه و پس‌زمینه، از تقسیم‌بندی تصویر معنایی استفاده می‌کند؛ به‌عنوان نمونه، این تکنولوژی به‌واسطه‌ی یادگیری ماشین قادر است آسمان را از فرد تشخیص دهد. با شناسایی سوژه، نرم‌افزار به‌صورت خودکار اقدام به برچسب‌گذاری می‌کند و سپس با لایه‌بندی قسمت‌ها، تصویر پرتره را به‌عنوان نمونه‌ی نهایی نمایش می‌دهد.

DeepLab

گوگل در همین رابطه گفته است:

سیستم تقسیم‌بندیِ معناییِ مدرنِ تصاویر برپایه‌ی شبکه‌ی عصبی پیچیده‌ ساخته شده است. به‌ لطف متدهای پیشرفته، سخت‌افزار و مجموعه‌ی داده‌ها، [این سیستم] به میزان دقتی دست یافته است که ۵ سال پیش امری غیر قابل تصور بود. امیدواریم که انتشار عمومی این سیستم به جامعه و گروه‌های فعال در آموزشکده‌ها و صنایع کمک کند تا راهی هموارتر برای تکثیر و بهبود آن در پیش‌ روی داشته باشند.

باتوجه به اینکه اکنون سیستم‌ یادشده به‌صورت متن‌ باز در اختیار عموم قرار دارد، توسعه‌دهندگان می‌توانند تکنولوژی یادشده را در اپلیکیشن‌های خود پیاده‌سازی کنند. موردی که بیش از همه چیز این اتفاق را خاص می‌کند، موارد استفاده‌ی متعدد از این سیستم‌ است؛ به‌طوری که حالت پرتره تنها نمونه‌ی کوچکی به‌شمار می‌رود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات