D1-lg

درس‌هایی از خدمات بد مشتریان در شرکت‌های مشهور

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
سرویس‌های بد پشتیبانی مشتریان ممکن است به سقوط یک برند منجر شود؛ حال‌آنکه تجربه‌ی کاربری عالی، یک مزیت رقابتی محسوب می‌شود.
تبلیغات
D4-mci

امروزه در دورانی زندگی می‌کنیم که برندها بیش از هر زمان دیگری مسئولیت‌پذیر و پاسخگو هستند. ۲۰ سال پیش، اگر شما هزینه‌ی محصولات و خدماتی را پرداخت می‌کردید و از کیفیت آن‌ها رضایت نداشتید، نهایت خوش‌شانسی این بود که اگر نامه‌ی شکایتی به شرکت مذکور ارسال می‌کردید، می‌توانستید پول خود را پس بگیرید. می‌توانستید این اتفاق را برای دوستان و آشنایان تعریف کنید و پیشنهاد بدهید آن‌ها از این محصولات استفاده نکنند.

امروزه اگر یک مشتری تجربه‌ی کاربری بدی داشته باشد، می‌تواند این موضوع را به‌صورت آنلاین به اشتراک بگذارد. سرعت انتشار تجربه‌های کاربری در دنیای اینترنت به حدی بالا است که ممکن است حتی ارزش کلی برند شما از این موضوع آسیب ببیند. به‌عنوان‌ مثال تنها یک توییت کایلی جنر کافی بود تا ۱.۳ میلیارد دلار به اسنپ‌چت خسارت وارد شود.

 ممکن است پیش خودتان فکر کنید که اجازه نمی‌دهید برای مشتریان «سلبریتی» چنین حادثه‌ای رخ بدهد. اما در عصر اینترنت، نیازی نیست مشتری یک هنرپیشه‌ی مشهور باشد تا بتواند صدای خود را به گوش همگان برساند. در گزارشی که در ادامه‌ی مطلب می‌آوریم، خواهید دید که حتی برندهای برتر جهان نیز از این آسیب‌ها در امان نبوده‌اند.

سه برندی که داستان آن‌ها را خواهیم گفت، نمونه‌های عینی این حقیقت هستند که خدمات مشتریان چه آثاری روی اعتبار برند و ادراک عمومی مردم دارد. توجه داشته باشید که تنها یکی از این سه برند، فرصتی برای عذرخواهی از مردم پیدا کرد و نهایتاً توانست بر مشکلات فائق شود. شما چه درس‌هایی می‌توانید از این داستان‌ها یاد بگیرید؟

Dell Hell
کپی لینک

دل

جهنم دل یا «Dell Hell» مسلماً یکی از مشهورترین شکست‌های بخش خدمات مشتریان در شرکت‌های رده‌بالا محسوب می‌شود. این اتفاق زمانی رخ داد که وبلاگ‌نویسی و شبکه‌های اجتماعی در حال اوج گرفتن بود و با این حادثه، پتانسیل واقعی خود را نشان داد. در آن زمان وبلاگ نویسان زیاد جدی گرفته نمی‌شدند و هیچ شرکتی فکر نمی‌کرد که یک وبلاگ نویس ناراضی بتواند چنین اثری روی یک شرکت چندملیتی بگذارد.

ماجرا از زمانی آغاز شد که جف جرویس روزنامه‌نگار، در مورد تجربیات منفی خود با تیم خدمات مشتریان شرکت دل، به وبلاگ نویسی پرداخت. اوج‌گیری و شهرت وبلاگ جرویس، ناشی از این حقیقت بود که او تنها فردی نبود که از تعامل با شرکت دل رضایت نداشت. سایر مشتریان ناخشنود نیز پست‌های این وبلاگ را با اطرافیان و آشنایان خود به اشتراک می‌گذاشتند و نهایتاً این نیویورک‌تایمز بود که موضوع را جدی گرفت و گزارش کاملی از این شکایات منتشر کرد.

تبلیغات منفی بعدی در وبلاگ‌ها و شبکه‌های اجتماعی و همچنین مقالات روزنامه‌های ملی، آسیب بسیار زیادی به این شرکت وارد کرد. خوشبختانه دل سریعاً نسبت به مسئله واکنش نشان داد و با تغییرات گسترده و جدی در سرویس مشتریان خود، موفق شد شرایط و دیدگاه اطرافیان را تغییر دهد. البته همه‌ی برندها، مثل شرکت دل خوش‌شانس نیستند.

Amy's Baking Company
کپی لینک

 ایمی بیکینگ

بسیاری از مردنم نام شرکت ایمی بیکینگ را از سریال «کابوس آشپزخانه‌ی رمزی» به یاد دارند. در این سریال، سرآشپز مشهور پس‌ازاینکه متوجه شد نمی‌تواند با مالکان این شرکت واقع‌ در آریزونا کنار بیاید، کار خود را کنار گذاشت.

مشکل شرکت ایمی بیکینگ فقط بازخوردهای منفی اولیه نبود، بلکه واکنش شرکت به رویدادهایی بود که گذشت. سامی و ایمی بوزاگلو، مالکین شرکت، با یک سری پست‌های ناخوشایند و مبهوت‌کننده در صفحه‌ی فیس‌بوک خود، به انتقادات وارده پاسخ دادند. به‌عنوان‌ مثال: «من مثل شما احمق نیستم. شما غذای خوب را نمی‌شناسید.»

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات مالکین، این بود که با کاربران ردیت که به‌صورت آنلاین در حال مباحثه در خصوص این شرکت بودند نیز درگیر شدند و همین امر موجب شد سیل انتقادات بیشتری به سمت صفحه‌ی فیس‌بوک آن‌ها جاری شود. سامی و ایمی بعدها مدعی شدند که حساب کاربری آن‌ها هک شده است؛ ولی این اظهارات شرکت ایمی بیکینگ را نجات نداد. پس‌ازاینکه امتیاز خدمات ایمی در وب‌سایت گوگل، به ۱.۳ از پنج رسید (از بین ۸۰۰ منتقد) آن‌ها درهای کسب‌وکار خود را بستند.

United Airlines
کپی لینک

یونایتد ایرلاینز

زمانی که دیو کرول موزیسین با هواپیمای یونایتد ایرلاینز سفر خود را آغاز کرد انتظار نداشت وقتی به مقصد می‌رسد، گیتار ۳۵۰۰ دلاری تیلور خود را شکسته و قطعه‌قطعه شده تحویل بگیرد. پس‌ازاینکه کارکنان یونایتد ایرلاینز هیچ توجهی به موضوع نشان ندادند و حتی حاضر نشدند به او غرامتی پرداخت کنند؛ کرول تصمیم گرفت از این شرکت هواپیمایی شکایت کند. او تقریباً ۹ ماه شکایت خود را پیگیری کرد، تا زمانی که دیگر ناامید شد و یک آهنگ اعتراضی را بانام United Breaks Guitars ساخت. موزیک ویدیو این آهنگ تنها در یک روز اول بیش از ۱۵۰ هزار بازدیدکننده داشت. در پایان سال گذشته، این ویدیو بیش از ۲۰ میلیون بار دیده‌ شده بود.

جالب اینجا است که شرکت تیلور، گیتار جدیدی به کرول هدیه داد و از این فرصت برای افزایش محبوبیت خود استفاده کرد؛ درحالی‌که ارزش سهام یونایتد ایرلاینز در کوتاه‌مدت سقوط کرد. در سال ۲۰۱۷ زمانی که پرسنل این شرکت با یکی از مسافران پرواز ۳۴۱۱ درگیر شدند، بازهم استقبال از آهنگ United Breaks Guitars اوج گرفت. این ماجرا نشان می‌دهد که مردم خاطرات قدیمی را به یاد می‌آورند. اگرچه یونایتد بابت حادثه‌ی شکستن گیتار بخشیده شده بود، ولی مردم هنوز آن را به یاد داشتند.

کپی لینک

جمع‌بندی

امروزه شرکت‌ها باید بیش از همیشه روی خدمات مشتریان و تجربه‌ی کاربری متمرکز شوند؛آ زیرا اگر مشتریان به علت اشتباهات شرکت، تجربه‌ی ضعیفی پشت سر بگذارند، این اتفاق پنهان نخواهد ماند. درواقع بررسی‌های منفی که در صفحه‌ی نتایج گوگل نمایش داده می‌شود، ممکن است به کاهش ۷۰ درصدی مشتریان بالقوه‌ی شما منجر شود. تنها چند تجربه‌ی کاربری ضعیف، می‌تواند برند شما را با بحران مواجه کند.

شرکت‌هایی که در این مقاله مثال زدیم، الگوهای خوبی ازآنچه نباید انجام دهید به شما نشان می‌دهند. سعی کنید به شیوه‌ی خودتان، مشتریان را خوشحال و شگفت‌زده کنید و به شرکتی تبدیل شوید که مردم به‌خوبی می‌توانند به آن اعتماد کنند.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
تبلیغات
D5-b3IranServer
داغ‌ترین مطالب روز
دونالد پتی، فضانورد ناسا درحال حمل به چادر پزشکی پس از بازگشت به زمین
مسن‌ترین فضانورد فعال ناسا در تولد ۷۰ سالگی خود به زمین بازگشت

دونالد پتی، فضانورد ناسا پس از ۷ ماه حضور در فضا به همراه دو کیهان‌نورد روس سوار بر کپسول روسی سایوز به زمین بازگشت.

24
2 روز پیش
کاور پیگیری حواله پایا
آموزش نحوه استعلام و پیگیری انتقال وجه پایا

علت واریز نشدن پایا چیست؟ چطور می‌توانیم حواله پایا را پیگیری کنیم؟ در این مقاله به بیان نکات مرتبط با حواله پایا می‌پردازیم.

10
20 ساعت پیش
 انتقال اکانت اینستاگرام به گوشی دیگر
آموزش تصویری انتقال اکانت اینستاگرام به گوشی دیگر

شما می‌توانید هم‌زمان با چند گوشی از یک حساب اینستاگرام استفاده کنید؛ اما انتقال اکانت اینستاگرام به گوشی دیگر چگونه است؟

10
17 ساعت پیش
بهترین پاوربانک های بازار در سال ۲۰۲۳ از سامسونگ و شیائومی تا باسئوس
بهترین پاور بانک‌ برای گوشی اندرویدی و آیفون [اردیبهشت ۱۴۰۴]

در مقاله‌ی پیش‌ رو، با بهترین پاور بانک بازار ایران برای گوشی اندروید و آیفون از برندهایی مانند انکر، راوپاور، باسئوس و مک دودو آشنا می‌شویم.

104
2 روز پیش
فصل دوم همستر کمبات | همستر ورس | Hamster Verse
آموزش کامل فصل جدید همستر کامبت؛ همستر این بار غوغا می‌کند؟

فصل جدید همستر کامبت به نام HamsterVerse با بازی‌های جذاب و وعده‌ی کسب درآمد رمزارزی و تون‌کوین از راه رسید.

1431
17 ساعت پیش
بهترین کولرهای آبی بازار ایران
بهترین کولر آبی بازار ایران [اردیبهشت ۱۴۰۴]

حالا که تابستان گرم فرارسیده است، ضرورتِ خرید کولر هم افزایش می‌یابد. در این مقاله با فهرستی از بهترین کولرهای آبی موجود در بازار آشنا می‌شویم.

11
16 ساعت پیش
بیت کوین در کنار نماد صرافی کوینکس و نوبیتکس
بهترین صرافی های ارز دیجیتال برای کاربران ایرانی

کاربران برای ورود به دنیای رمزارزها، نیاز به فعالیت در صرافی‌ها دارند. در این مقاله بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال برای ایرانیان را معرفی خواهیم کرد.

29
2 روز پیش
تبلیغات
DN-DNShatel

نظرات

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات