کامیون خودران اوبر وارد فاز عملیاتی شد

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اوبر با راه‌اندازی استارتاپ اوبر فرایت، تریلر خودران خود را برای خدمت‌رسانی در صنعت حمل‌ونقل تجاری بزرگراه‌های آمریکا ارائه کرده است.
تبلیغات

اوبر به‌طور رسمی کامیون‌ها و تریلرهای خودران خود را تحت سرویس جدید اوبر فرایت (Uber Freight) وارد مرحله خدمت‌رسانی کرده است. در اواخر هفته گذشته نیویورک تایمز گزارش داد که اوبر کامیون‌های خودران خود را طی مدت چند ماه در ایالت آریزونا در اختیار دارد.

با شروع فعالیت استارتاپ اتو که اوبر از مدت‌ها قبل مالکیت آن را به دست آورده است، پس از ۱۹۰ کیلومتر رانندگی خودران در بزرگراه کلرادو طی سال ۲۰۱۶، حالا این دومین کامیون خودران اوبر محسوب می‌شود که خود را برای حضور در بزرگراه‌های آمریکا آماده می‌کند.

 تریلرهای خودران اوبر دارای مجوز راننده پشت فرمان هستند تا در صورت رخ دادن حادثه‌ای غیر منتظره، وارد عمل شوند. بدیهی است که هدف این طرح بیرون کشیدن انسان از صندلی راننده در زمان کنونی خواهد بود و اوبر معتقد است که با این کار رانندگان کامیون را از کار اخراج نخواهد کرد.

اوبر

شرکت اشتراک‌گذاری سواری اوبر تنها روی رانندگی بزرگراهی برای خودروهای مجهز به فناوری‌ خودران تمرکز می‌کند و به این زودی کامیون‌ها و تریلر خودران خود را در معرض رانندگی در جاده‌های محلی برای مدت‌‎زمان طولانی قرار نمی‌دهد. بنابراین شرکت‌های توسعه‌دهنده فناوری خودران هنوز هم به انسان نیاز دارند تا تحویل کالاهای محلی را انجام دهند و در بسیاری از موارد کامیون خودران را هدایت و کنترل کنند.

اوبر به‌عنوان قطب حمل‌ونقل عمل می‌کند که در این برنامه، کامیون‌های خودران قادر هستند تریلرهای معمولی را از خدمت خارج کنند و جایگزین آن‌ها شوند. در این طرح رانندگان انسانی برای تحویل سفارش‌های محلی به مقصد پشت فرمان کامیون خودران قرار می‌گیرند؛ ولی در بزرگراه‌ها فناوری خودران به‌تنهایی کنترل کامیون را بر عهده دارد. سیستم‌های پایه‌ای اوبر، تقاضا برای کامیون‌های خودران و رانندگان انسانی را محاسبه می‌کنند.

از آن‌جا که بسیاری از رانندگان در معرض خواب‌آلودگی پشت فرمان قرار دارند که می‌تواند منجر به تصادف شود، امید است که با بهره‌گیری از فناوری خودران حمل‌ونقل به صنعت ایمن‌تری تبدیل شود. در نهایت تحلیل‌گران معتقدند کامیون‌های خودران ارزان‌تر از استفاده از نیروی انسانی هستند؛ زیرا کامیون‌های نیمه تریلر مجهز به فناوری پیشرفته خودران نیازی به توقف برای استراحت یا خوابیدن نخواهند داشت.

این تنها اوبر و شرکت تابعه آن نیستند که برای اتوماسیون صنعت حمل‌و‌نقل و پیشرفت فناوری خودران فعالیت می‌کنند. گروه خودروسازی بزرگ آلمانی دایملر (شرکت مادر مرسدس بنز) نیز در عرصه کامیون‌های خودران فعالیت خود را آغاز کرده است و تسلا نیز با استفاده از کامیون‌های برقی مجهز به باتری‌ الکتریکی در بخش حمل‌ونقل تلاش‌ بی‌وقفه‌ای انجام می‌دهد.

طی سال‌های اخیر شاهد هستیم که با رقابت شدید برندهای معتبر در زمینه فناوری خودران و خودروهای الکتریکی، پیشرفت چشم‌گیری در صنعت حمل‌ونقل خودران حاصل شده است؛ این پیشرفت مدیون تفکرات و تلاش‌های حدود بیست سال در زمینه هوش مصنوعی، خودروی الکتریکی و اتوماسیون است و با توجه به حضور غول‌های خودروسازی دنیا در این میدان، آینده روشنی پیش روی آن قرار دارد. امیدواریم که روزی با استفاده از این فناوری میزان تصادفات جاده‌ای و مرگ‌ومیر کاهش پیدا کند و دنیایی سرشار از آرامش در پیش روی جهانیان قرار بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات