نگاه نزدیک و مقایسه آلفا رومئو استلویو با پورشه ماکان توربو
در صورتی که خانوادهای پرجمعیت با فرزندان مدرسهای داشته باشید، حتما به خودرویی جادار نیاز دارید. اگر قصد داشته باشید که خودرویی مناسب با نیازتان تهیه کنید، حتما باید فضای اتاق را در نظر بگیرید و اگر هزینه کافی برای خرید شاسیبلند ندارید، بهترین گزینه خرید کراساور به نظر میرسد. طی سالهای اخیر بازار کراساور بسیار داغ شده است و تمایل زیادی برای خرید آن وجود دارد. با این حال گزینههای زیادی در بازار خودروی کنونی وجود دارند که خرید را برای مشتریان سخت میکنند. اگر قصد داشته باشید بهترین کراساور را با پیشرانهی قدرتمند تهیه کنید، دو گزینه پیش روی شما قرار دارد: آلفا رومئو استلویو کوادریفوگلیو و پورشه ماکان توربو.
مقایسه با اعداد
آلفا رومئو و پورشه در تولید خودروهای قدرتمند، عالی عمل میکنند. به نظر میرسد آلفا رومئو پیشرانه ۲.۹ لیتری خورجینی ۶ سیلندر توربوشارژ آلفا جولیا کوادریفوگلیو را به کراساور جدید استلویو اضافه کرده است و نتیجه، یک هیولای ۵۰۵ اسب بخاری با گشتاور ۶۰۰ نیوتنمتر است که میتواند از صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۳.۶ ثانیه طی کند و به بیشینه سرعت ۲۷۳ کیلومتر بر ساعت دست یابد.
از سوی دیگر پورشه ماکان از پیشرانه ۳.۶ لیتری خورجینی ۶ سیلندر توربو با قدرت کمتر ۴۴۰ اسب بخار بهره میگیرد. گشتاور به ۵۹۹ نیوتنمتر محدود شده است و کراساور پورشه از حالت سکون تا سرعت ۶۰ مایل بر ساعت را در زمان ۴.۲ ثانیه میپیماید؛ بیشینه سرعت پورشه ماکان توربو ۲۷۱ کیلومتر بر ساعت است؛ اما برای مقایسه بهتر نیاز به عدد دیگری داریم: وزن. وزن کراساور پورشه ماکان توربو ۱۹۲۵ کیلوگرم است؛ درحالی که وزن آلفا رومئو استلویو به ۱۹۷۷ کیلوگرم میرسد.
ظاهر خوب
هنگامی که بحث ظاهر پیش میآید قطعا کراساور آلفا رومئو استلویو، پورشه ماکان توربو را شکست می دهد.ممکن است پورشه ماکان بهتنهایی بسیار جذاب و خوشتیپ به نظر برسد؛ اما هنگامی که در کنار کراساور آلفا رومئو استلویو کوادریفوگلیو قرار میگیرد نتیجه چیز دیگری است. خطوط مستقیم بدنه ماکان برگرفته از پورشه 911 است که بسیار زیبا به نظر میرسد؛ اما هنگامی که به خطوط منحنی و پرچین آلفا رومئو استلویو نگاه میکنیم، جذابیت بیشتری در آن میبینیم.
مناسب برای زندگی
ممکن است در نگاه اول با امکانات زیادی در هر دو خودرو مواجه شویم که یکی بهتر از دیگری به نظر میرسند؛ اما باید ببینیم در زندگی روزمره چه امکاناتی کاربردیتر هستند و بیشتر مورد پسند واقع میشوند. سیستم اطلاعات و سرگرمی پورشه ماکان توربو مجهز به آخرین فناوری پورشه نیست؛ اما بهخوبی کار میکند و عذابآور و خستهکننده به نظر نمیرسد. بهتر است در مورد آلفا رومئو صحبت نشود؛ استلویو از پلتفرم مرکزی بدون بینظمی و درهم ریختگی بهره میبرد؛ درحالیکه پورشه ماکان توربو از دکمههای زیاد و فناوری قدیمی استفاده میکند که قابل مقایسه با کراساور آلفا رومئو استلویو نیست. البته پورشه بیشتر با هدف ارزان شدن قیمت نهایی از برخی امکانات در فضای داخلی چشمپوشی کرده است تا باعث ترس خریداران نشود؛ ولی آلفا رومئو سعی میکند از آخرین فناوری ممکن بهره ببرد.
فضای بار در هر دو کراساور کم نیست؛ پورشه ماکان هنگامی که صندلیها بالا باشند ۵۰۰ لیتر فضا در اختیار قرار میدهد و اگر صندلیها پایین آورده شوند ۱۵۰۰ لیتر برای گذاشتن بار ایجاد میکند. آلفا رومئو استلویو در حالت اول ۵۲۰ لیتر و در حالت دوم ۱۶۰۰ لیتر در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
کراساور آلفا رومئو استلویو در کاربردی بودن از پورشه ماکان توربو پیشی میگیرد؛ اما دیدن قسمت عقب خودرو در آن چالش بزرگی به شمار میرود. پنجره عقب استلویو چنان کوچک است که واقعا نیازی به گذاشتن آن وجود ندارد و برگرداندن سر برای بررسی نقطه کور دید راننده بیفایده است. خط یکنواخت پنجره عقب یک نقطه کور بزرگ برای دیده راننده ایجاد میکند که نقطه ضعف بزرگی برای آن محسوب میشود. در مقابل پورشه ماکان برای دیدن بیرون بسیار آسان طراحی شده؛ هر چند پنجره عقب آن به اندازه کراساور استلویو کوچک است.
پشت فرمان
اسب بخار و گشتاور یک موضوع هستند؛ ولی رانندگی با خودرو کاملا موضوع دیگری است. شاید در نگاه اول به آلفا رومئو استلویو فکر کنید اصلا توانایی سرعت گرفتن و حرکت پرشتاب ندارد؛ در عوض ممکن است تصور کنید پورشه ماکان توربو عملکرد بهتری دارد. اما در عمل با توجه به سروصدای پیشرانه، راننده غرش بیشتری از آلفا رومئو استلویو میشنود که هیجان زیادی حین رانندگی القا میکند. اما پورشه ماکان صدای بسیار دلپذیرتر و آرامی دارد که باعث میشود هنگام مسابقه جذابیت کمی داشته باشد.
استلویو دریچه گاز بسیار حساس و پاسخگویی دارد؛ وارد کردن فشار کمی روی پدال گاز، میتواند تفاوتهای بزرگی ایجاد کند؛ ولی کیفیت تهاجمی ماکان قادر نیست چنین عملکردی ایجاد کند. خودروهای پورشه عمدتا برای مسابقه در مسیر پیست طراحی شدهاند و در این مسیرها میتوانند صلاحیت و عملکرد خوب خود را به نمایش بگذارند. جایی که آلفا رومئو استلویو عصبی و خشن به نظر میرسد، پورشه ماکان بسیار متعادل و آرام عمل میکند. خودروی آلمانی در زمینه لذت سواری و رانندگی راحت، بهتر و قدرتمندتر از آلفا رومئو استلویو است؛ اما در مجموع هر دو نسبت به سایرین عملکرد مطلوبی دارند. هر دو کراساور رانندگی سرگرمکنندهای دارند و میتوانند در پیست عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارند؛ اما آلفا رومئو استلویو به دلیل وجود صدای پیشرانه برای مطابقت با ظاهر و عملکرد، هیجان بیشتری به راننده القا میکند.
برنده نهایی
آلفا رومئو استلویو کوادریفوگلیو در مجموع برنده خواهد بود؛ نه به این دلیل که خودروی بهتری محسوب میشود - حتی تا حدودی ناقص است - بلکه چون سرگرمکنندهتر و هیجانانگیزتر است. کراساور استلویو نشان میدهد که یک خودرو میتواند پرسروصدا و شاداب باشد و در عین حال خشن و عصبی به نظر بیاید. کراساور آلفا رومئو استلویو خودرویی است که باید دوستش داشته باشید تا بتوانید آن را بخرید و مطمئنا هیچگاه آن را با هیچ خودرویی عوض نخواهید کرد.
مقایسه کلی
مشخصات | آلفا رومئو استلویو | پورشه ماکان توربو |
---|---|---|
قیمت پایه | ۷۹۹۹۵ دلار | ۷۷۲۰۰ دلار |
پیشرانه | ۲.۹ لیتر توربوشارژ دوگانه V6 | ۳.۶ لیتر توربوشارژ دوگانه V6 |
جعبه دنده | اتوماتیک هشت سرعته | هفت سرعته دوکلاچه |
توان خروجی | ۵۰۵ اسب بخار، ۶۰۰ نیوتنمتر | ۴۴۰ اسب بخار، ۵۹۹ نیوتنمتر |
نوع رانندگی | تمام چرخ محرک | تمام چرخ محرک |
زمان صفر تا صد کیلومتر بر ساعت | ۳.۶ ثانیه | ۴.۲ ثانیه |
بیشینه سرعت | ۲۷۳ کیلومتر بر ساعت | ۲۷۱ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت (لیتر بر ۱۰۰ کیلومتر) | شهر ۱۷، بزرگراه ۲۳، ترکیبی ۱۹ | شهر ۱۷، بزرگراه ۲۳، ترکیبی ۱۹ |
ظرفیت سرنشین | ۵ | ۵ |
حجم بار (لیتر) | ۵۲۰ / ۱۶۰۰ | ۵۰۰ / ۱۵۰۰ |
نظرات