پیش‌نیازهای تبدیل شدن به یک سخنران حرفه‌ای

جمعه ۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
تبدیل شدن به یک سخنران حرفه‌ای که علاوه بر تأثیرگذاری، از این حرفه کسب درآمد داشته باشد، به زمان و کسب مهارت‌های متعدد نیاز دارد.
تبلیغات

سخنرانی حرفه‌ای امروزه به مهارتی تبدیل شده است که علاوه بر تأثیرگذاری بالا، مسئولیت‌های متعددی برای سخنرانان به همراه دارد. تنها با درک این مسئولیت‌ها و تلاش برای انجام هرچه بهتر آن‌ها است که می‌توانید به سخنرانی تمام عیار تبدیل شوید و از آن کسب درآمد کنید.

بسیاری از سخنرانان اجتماعی، مدیران و کارآفرینان وجود دارند که در رسیدن به مرحله‌ی حرفه‌ای در سخنرانی با چالش‌های متعددی روبرو بوده‌اند. آن‌ها مسیر را به‌درستی نشناخته و در راه رسیدن به شهرت و اعتبار سخنرانی دچار تعلل شده‌اند. یکی از مشکلات اساسی در این زمینه این است که این افراد پس از رسیدن به موفقیت‌های اولیه، تصور می‌کنند باید تصویری ثابت و تأثیرگذار از خود به جای بگذارند و آن را تغییر ندهند. به همین دلیل سخنرانی‌های آن‌ها تکراری می‌شوند و به مرور مخاطبان خود را از دست می‌دهند.

این اقدام سخنرانان در حفظ تصویر موفق اولیه، باعث می‌شود سخنرانی‌های آن‌ها خسته‌کننده و بی‌فایده به نظر برسند و توجه افراد را به خود جلب نکنند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت نکاتی را به‌منظور دوری از این اشتباهات و برای تبدیل شدن به یک سخنران حرفه‌ای (که از این راه کسب درآمد دارد)، بررسی کرده‌ایم.

امضای خود را طراحی کنید

امضای سخنرانی به معنای بخشی از صحبت‌ها است که مخاطب جدید را به گوش دادن صحبت‌های فرد تشویق می‌کند. صرف‌ نظر از نوع سخنرانی (روی صحنه، مصاحبه، پادکست و ...)، پیشنهاد می‌شود که سبکی خاص و جملاتی ثابت برای خود داشته باشید که مخاطب جدید با گوش دادن به آن‌ها، به تخصص و زمینه‌ی کاری شما پی ببرد و برای دنبال کردن صحبت‌هایتان تشویق شود.

فراموش نکنید که برای پیوند دادن این بخش به کل سخنرانی، نیاز به یک تم مشخص و منحصر به‌فرد دارید که انسجام صحبت‌هایتان را حفظ کند.

سخنرانی

سخنرانی خود را به سطح ممتاز نزدیک کنید

سخنرانی ممتاز و در سطح جهانی، سبکی حرفه‌ای است که با مخاطبان به بهترین نحو ارتباط برقرار می‌کند. وقتی کلاس کاری شما به این سطح برسد، یعنی تلاش زیادی برای ایجاد ارتباط و حفظ آن با مخاطبان نیاز ندارید. شما به‌سرعت منظور خود را منتقل می‌کنید و با اشتراک‌گذاری احساسات با افراد، آن‌ها را با صحبت‌هایتان درگیر می‌کنید.

به‌عنوان مثالی برای ارتباط احساسی با مخاطبان، تصور کنید در بخشی از صحبت‌ها به اتفاقی که در گذشته برایتان افتاده است اشاره می‌کنید. در این حالت بهتر است به‌جای تعریف کردن جزئیات وقایع، احساسی را که در آن لحظات داشته‌اید به اشتراک بگذارید. در این حالت، شما وقایع را به‌صورت عینی نشان خواهید داد و ارتباط احساسی برقرار خواهید کرد. فراموش نکنید که اگر بهترین امضای سخنرانی جهان را نیز داشته باشید، مجسم کردن آن و تبدیل کردنش به عنصری قابل درک، بخش دشوار ماجرا است.

محل سخنرانی مناسب انتخاب کنید

وقتی صحبت از سالن سخنرانی می‌شود، اکثر افراد به سالنی با ظرفیت بالا و یک استیج فکر می‌کنند. درحالی‌که گسترش ابزارهای ارتباطی و فناوری‌های انتشار محتوا، هر مکانی را به یک سالن سخنرانی تبدیل کرده است. انواع مختلف سالن‌های مدرن از وبینارها تا ویدئوبلاگ‌ها و پادکست‌ها وجود دارند که می‌توانند میزبان صحبت‌های شما باشند.

قدم مهم در این بخش انتخاب پلتفرم و ابزار مناسب برای به اشتراک گذاشتن صحبت‌ها است. باید پیش از انتخاب محل و پلتفرم، مخاطبان خود را به‌خوبی بشناسید و انتخابی انجام دهید که مورد پسند عموم آن‌ها باشد.

speech

تمرین کنید

موردی که عموم افراد حرفه‌ای را از آماتورها جدا می‌کند، زمانی است که به کارهایشان اختصاص می‌دهند. برای مثال به هنرمندان حرفه‌ای استندآپ کمدی دقت کنید. آن‌ها ساعت‌های متمادی در جمع‌های مختلف، شوخی‌های خود را تعریف می‌کنند. آن‌ها تلاش می‌کنند در جمع‌‌های کوچک، شوخی‌های مناسب را پیدا کنند و آن‌هایی که بیشترین تأثیر را روی مخاطب می‌گذارد، گلچین کنند.

ساعت‌ها تمرین و تلاش سخنرانان حرفه‌ای پیش از سخنرانی‌های اصلی، از دید همه‌ی افراد پنهان است. واقعیت این است که آن‌ها تلاشی مستمر برای تبدیل شدن به سخنرانی تأثیرگذار انجام می‌دهند و ساعت‌های زیادی صرف تمرین می‌کنند. به بیان دیگر، آن‌ها سال‌های مانند یک قهرمان المپیک تمرین می‌کنند تا تنها در یک مسابقه پیروز شوند.

نکته‌‌ی نهایی این که به یاد داشته باشید قرار گرفتن در جایگاه سخنران، به شما اعتبار می‌دهد و این فرصت را خواهید داشت که روی مخاطبان تأثیر بگذارید. به بیان دیگر، آن‌ها به شما به چشم فردی معتبر نگاه می‌کنند. در این زمان است که فرصت طلایی برای جذب مخاطب بیشتر خواهید داشت. این جذب تنها با در میان گذاشتن اطلاعات صحیح،  برقراری ارتباط کامل و تشویق حضار به همراهی انجام خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات