موفقیت برف روب خودران در فرودگاه نروژ
تمیز نگه داشتن فرودگاه از برف، کاری شگفتانگیز و پرهزینه است که برای به حداقل رساندن تأخیر پروازهای گرانقیمت ضروری به نظر میرسد. برای انجام این کار، شرکت فناوری سوئدی سمکون (Semcon) در حال توسعه ماشین برفروب خودران یتی (Yeti) است که برای اولین بار جهت برفروبی یک فرودگاه عملیاتی مورد استفاده قرار میگیرد. اولین نمایش ناوگان خودران یتی در فرودگاه فاگرنس، قرارگرفته در منطقه لیرین نروژ، ۲۰۰ کیلومتری شمال اسلو رخ داد و دو دستگاه ماشین برفروب خودران بهعنوان یک تیم کار میکردند.
برف یکی از عناصری است که حتی به مقدار مختصر، میتواند باعث بسته شدن فرودگاه و لغو پرواز هواپیماها شود. اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) هر یک از مقادیر موجود در باند فرودگاه را بهعنوان یک خطر در نظر میگیرد؛ بنابراین اکثر فرودگاهها در عرضهای جغرافیایی برفی دارای امکانات لازم برای جلوگیری از تأخیر پرواز هستند.
مشکل اینجا است که برفروبی فرودگاه فقط شامل سرمایهگذاری پرهزینه در تمیز کردن سطح باند نیست؛ بلکه برای خدمه آموزشدیده که هنگام تهدید طوفان و برف باید در طول ۲۴ ساعت در دسترس باشند نیز پیشبینی مخارج سنگینی وجود دارد. این هزینهها در مناطق بسیار سرد بالاتر میرود؛ حتی در دماهای زیر صفر ماشینهای برفروب که گاراژ گرمی برای خود ندارند، نیاز به خدمه فعالی دارند تا آنها را بهطور مداوم آمادهبهکار نگه دارد؛ در این صورت این خودروهای برفروب بر اثر سرمای شدید منجمد نمیشوند و برای کار کردن در هر شرایطی آمادگی دارند.
از آنجا که فرودگاهها به دقت برنامهریزی و کنترل میشوند، به نظر میرسد که پاک کردن برف سطح باند فرصتی منطقی برای اتوماسیون باشد. این هفته دو ماشین برفروب خودران یتی در فرودگاه فاگرنس برای نشان دادن وضعیت فعلی فناوری روز مستقر شدند. هر دستگاه ۲۰ متر طول و ۵.۵ متر عرض دارد و بهعنوان یک تیم قادر هستند حدود ۶۷۰ زمین فوتبال را طی هر ساعت و در شرایط مختلف آب و هوایی تمیز کنند.
پیشرفت قابل توجه یتی این است که توانایی برفروبی گروهی باند فرودگاه دارد. اگر تیمی از ماشینهای برفروب بهطور جداگانه کار کنند، همه آنها موفق میشوند برف را از یک طرف باند به سوی دیگر ببرند و دوباره به عقب برگردند. اما در الگوی برفروبی گروهی یتی، برفروبها در طول باند فرود هواپیما بهصورت یک الگوی مورب قرار میگیرند. هنگامی که آنها شروع به حرکت میکنند، اولین ماشین برفروب، برف را در مقابل دستگاه دومی هل میدهد؛ برف مقابل دومی پس از پارو شدن به جلوی ماشین برفروب سومی منتقل میشود و این فرآیند آنقدر ادامه مییابد تا زمانی که کل سطح باند فرودگاه از برف تمیز شود.
جان امیل هالدن، مدیر پروژه سمکون، میگوید:ما یک سیستم کنترل ایجاد کردهایم که از الگوهای دیجیتال برای مدیریت ماشینهای برفروب خودران در فرودگاهها استفاده میکند. سپس این سیستم میتواند الگوها را دانلود کند و با استفاده از جیپیاس RTK بر ناوبری و فعالیت ماشینهای برفروب نظارت داشته باشد. جیپیاس RTK یک فرم دقیق اندازهگیری موقعیت و ارتباط با استفاده از مودمهای 4G است که در سیستم نظارتی یتی به کار گرفته میشود.
ویدئوی زیر عملکرد ماشین برفروب خودران یتی را هنگام کار گروهی نشان میدهد.