پیک آپ آف رود GMC سیرا AT4 معرفی شد
طی سالهای اخیر جیامسی (GMC) علاوه بر طراحی محصولات خود، نسخههای پیچیدهای از وانتها و شاسیبلندهای جنرال موتورز را نیز تولید کرده است. بهطور دقیق، زیرمجموعه دینالی (Denali) شرکت جیامسی، سطح توانایی خود را برای تولید محصولات محبوب بازار در مقیاس وسیع افزایش داده است. اما تاکنون جیامسی در این زمینه نتوانسته است رقابت خوبی با شورولت داشته باشد که در بخش آفرود سرآمد بازار به شمار میرود. طی همین هفته نمایشگاه خودروی نیویورک افتتاح خواهد شد و گویا جیامسی طرحهایی برای تغییر وضعیت در نظر دارد.
معمولا پیش از باز شدن درب نمایشگاهها، شرکتهای خودروسازی از اصحاب رسانه دعوت میکنند تا پوشش تصویری مناسبی از محصولاتشان داشته باشند؛ به همین علت جیامسی از عوامل موتوروان دعوت کرد تا شاهد وانت سیرا AT4 مدل ۲۰۱۹ باشند که در حقیقت نسخه آفرود از پیکآپ محبوب جیامسی سیرا محسوب میشود. طی دو سال اخیر شاهد هستیم که «AT4» به بیشتر محصولات تولیدی جیامسی اضافه شده است. قبل از اینکه از تماشای تصاویر دیدنی کراساور آفرود جیامسی مانند آکادیا (Acadia) لذت ببرید، باید بدانید خودروهای دارای پسوند AT4 متعلق به کلاس همهجارو هستند که در فضای رانندگی آفرود و به دنبال مقایسه شدن با کلاس معروف باجا (Baja) تولید میشوند.
در ظاهر، پیکآپ جیامسی سیرا AT4 تطابق زیادی با جادههای ناهموار دارد. وانت قدرتمند سیرا در مدل جدید ۲۰۱۹ با کیت بالابرنده ۵ سانتیمتری مجهز به کمکفنرهای تک مجرایی رانچو (Rancho) عرضه میشود که اجازه نصب رینگهای ۱۸ یا ۲۰ اینچی در ترکیب با لاستیکهای گودیر رنگلر دیوراتک (Goodyear Wrangler Duratec) به سازنده میدهد. حالت چهارچرخ محرک بهصورت استاندارد وجود دارد که در کنار جعبهدندهی کمکی ۲ سرعته، دیفرانسیل قفلشونده عقب و سینی محافظ پیشرانه ارائه میشود.
وانت جیامسی سیرا AT4 مدل ۲۰۱۹ نیز از سیستم انتخاب کشش چندحالته استفاده میکند که میتواند تنظیمات سیستم انتقال قدرت و پاسخگویی دریچه گاز را همراه با کنترل پایداری خودرو با توجه به سطوح مختلف و شرایط جاده تغییر دهد. وانت پیکآپ سیرا نهتنها مجهز به صفحه نمایش چندمنظوره در جلوی داشبورد است که جیامسی آن را بخش اول مینامد؛ بلکه این صفحه نمایش بین پنج تا هفت اینچی میتواند برای نشان دادن زاویه حرکت خودرو در جلو، عقب، راست و چپ مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین یک سیستم پایین آمدن از تپه و شیب وجود دارد که با استفاده از فناوری روز، رانندگی را در هر شرایطی برای سرنشینان آسان و لذتبخش میکند.
نکته بعدی در مورد مدل سال ۲۰۱۹ وانت جیامسی سیرا استفاده از کفی عقب فیبر کربن کربنپرو (CarbonPro) است. این کفی عقب پیشرفته پنلهای داخلی فولادی استاندارد و کف پیکآپ را با کامپوزیتهای سبک، مقاوم در برابر خراش و مقاوم در برابر خوردگی فیبر کربن جایگزین میکند. علاوه بر این، کفی میتواند برای حملونقل موتورسیکلت و چهارچرخه مورد استفاده قرار بگیرد. در قسمت زیرین و جلوی پنل، یک تورفتگی وجود دارد که میتواند برای قرارگیری آسان و ایمن تایر یدکی استفاده شود. با توجه به جنجال و هیاهوی زیادی که فورد برای بهکارگیری آلومینیوم در ساخت کفی عقب پیکآپ F-150 راه انداخته است، مشتاقیم ببینیم که مشتریان چه واکنشی در مقابل کفی عقب فیبر کربنی جیامسی نشان میدهند؛ چیزی که جیامسی آن را به عنوان «بادوامترین کفی عقب» نامگذاری میکند.
درِ عقب وانت با نام مولتیپرو (MultiPro) علاوه بر اضافه کردن انعطافپذیری به فضای بار، به گونهای طراحی شده است که بارگیری، تخلیه و کار با کفی عقب پیکآپ جیامسی سیرا را بسیار سادهتر خواهد کرد.
پیکآپ سیرا AT4 مجهز به نسخهی تقویتشدهی پیشرانههایی است که در دیگر اعضای خانواده وانتهای جیامسی نیز ارائه میشوند. پیشرانههای ۵.۳ لیتری و ۶.۲ لیتری خورجینی هشت سیلندر همراه با پیشرانه دیزل ۳.۰ لیتری خطی ۶ سیلندر در دسترس خواهند بود. خروجی خودرو شامل قدرت و گشتاور بهطور خاص برای وانت جیامسی سیرا AT4 مشخص نشدهاند؛ اما احتمالا مقادیر آنها به نسخههای موجود نزدیک یا مشابه خواهند بود. قدرت ۳۵۵ اسب بخار و گشتاور ۵۱۹ نیوتنمتر برای نسخه ۵.۳ لیتری پیشرانههای کنونی اعلام شده است و برای پیشرانه ۶.۲ لیتری، ۴۲۰ اسب بخار قدرت و ۶۲۴ نیوتنمتر گشتاور در دسترس قرار میگیرد. هر دوی نسخههای ۶.۲ لیتری و خورجینی هشت سیلندر همراه با پیشرانه دیزل به جعبهدندهی اتوماتیک ۱۰ سرعته متصل خواهند شد. در هر دو پیشرانه خورجینی هشت سیلندر بنزینی نیز فناوری غیر فعال کردن سیلندر و حالت استاپ/استارت پیشرانه وجود خواهند داشت.
انتظار میرود که اولین مدل تولیدی وانت پیکآپ جیامسی سیرا AT4 مدل ۲۰۱۹ تا اوایل پاییز به فروش برسد؛ اما هنوز قیمت نهایی آن مشخص نشده است. با رسیدن به روزهای نزدیک آغاز فرآیند فروش، اطلاعات بیشتری از وانت آفرود جیامسی سیرا منتشر خواهد شد و باید تا آن روز منتظر ماند.