اختصاص پنل کاربری پیامکهای تبلیغاتی به هر مشترک موبایل
به گفتهی نسترن محسنی، برای معضل ارسال پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده بدون رضایت مشترکان، در مصوبه جدید کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، راه حلی درنظر گرفته شده است؛ به نحوی که مقرر شده به هر مشترک تلفن همراه یک پنل کاربری اختصاص یابد که خود در ابتدا، پیامکهایی را که علاقهمند به دریافت آنها است، انتخاب کند.
معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش داد که ممکن است این پنل کاربری از نوع اپلیکیشن یا وببیس باشد و مشترک بتواند نوع پیامکهایی را که علاقهمند به دریافت آن است، انتخاب کند. به این ترتیب هر مشترک میتواند مشخص کند که برای مثال پیامکهای اطلاع رسانی بانکها را میخواهد اما پیامک تبلیغاتی برندهای پوشاک را نیازی ندارد.
وی با تاکید براینکه در آخرین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، لزوم ارتباط بین شرکتهای ارائه دهنده خدمات محتوایی (CP) و اپراتور موبایل دیده شده است، اضافه کرد:
براین اساس اگر اپراتورهای ارائه دهنده محتوای پیامکی بخواهند در حوزه پیامکهای تبلیغاتی، ارزش افزوده و اطلاع رسانی فعالیت قانونی داشته باشند، باید الزامات این مصوبه را بپذیرند. در غیراینصورت چنانچه مطابق با این مصوبه فعالیت نکنند، تخلف محسوب شده و با اطلاعرسانی کاربر به رگولاتوری، جلوی فعالیت آنها گرفته میشود.
محسنی با اشاره به اقدامات متعددی که تاکنون از سوی رگولاتوری برای حل مشکلات پیامکهای تبلیغاتی و ارزش افزوده ناخواسته صورت گرفته است، تاکید کرد:
با راهاندازی سامانه ۸۰۰ امکان ثبت سرشمارههای پیامکی ممکن شد و به دلیل عملکرد مناسب این سامانه، ارسال پیامک تبلیغاتی از سوی ارسال کنندگان از طریق شمارههای شخصی آغاز شد. در این راستا نیز هماکنون ضابطه این است که اگر در طول شبانه روز از طریق سرشمارههای شخصی موبایل از یک تعدادی بیشتر و به شکل یکطرفه، این پیامها ارسال شود، به عنوان اسپم شناخته شده و مسدود میشوند.
معاون رگولاتوری در مورد این موضوع که برغم اعلام شکایت مشترکان به سامانه ۸۰۰ برای درخواست قطع پیامکهای تبلیغاتی، این پیامکها مجددا ارسال میشوند، گفت:
این مشکل برای پیامکهای تبلیغاتی که از سرشمارههای مشخص پیامکی ارسال میشود تا حدودی حل شده است و مشکل بیشتر مربوط به شمارههای موبایل شخصی است که اقدام به ارسال پیامهای انبوه میکنند که با راهاندازی پنل کاربری مشترکان موبایل، به زودی شاهد حل کامل این معضل خواهیم بود.
در آخرین مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مقررات جدیدی برای ارائه خدمات محتوایی پیامکی درنظرگرفته شده که بر مبنای این مصوبه، ارسال پیامک بدون اخذ اجازه قبلی از مشترک، توسط اپراتورها ممنوع است.