استون مارتین والکری پرو معرفی شد؛ بازتعریف مهندسی خودرو

پنج‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
استون مارتین با دستی پر به نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ آمد و از نمونه‌ی مسابقه‌ای ابرخودروی والکری AMR پرو رونمایی کرد.
تبلیغات

استون مارتین (Aston Martin) چند سالی است که تمرکز زیادی بر شرکت در مسابقات اتومبیلرانی مطرح جهان دارد. همین موضوع منجر به همکاری این شرکت مطرح انگلیسی با برخی نام‌های بزرگی مانند تیم فرمول یک ردبول (Redbull) شده است. استون مارتین والکری (Valkyrie) به لطف تجهیز به جدید‌ترین فناوری‌های مسابقات فرمول یک، یکی از مورد انتظارترین ابرخودروهای جهان است. همکاری آدرین نیووی و تیم فرمول یک ردبول با تیمی از بهترین مهندسان استون مارتین اعم از مارک ریچمن (مدیر ارشد بخش نوآوری‌ها) و دیوید کینگ (مدیر ارشد بخش عملیات ویژه)، منجر به تولید خودرویی با توانایی‌ها نمونه‌های LMP1 مسابقات اتومبیلرانی استقامتی و فرمول یک و البته مجاز برای استفاده‌ها شهری شده است.

استون مارتین در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ با دستی پر در میدان حاضر شده بود. نمایش خودروی ردبول RB14 در کنار رونمایی از استون مارتین والکری پرو و خودروی مسابقه‌ای ونتیج GTE برای شرکت در مسابقات استقامتی، هیجان زیادی به غرفه‌ی این شرکت در نمایشگاه ژنو بخشیده بود. حضور آدرین نیووی و کریستین هورنر (مهندس ارشد و مدیر تیم ردبول) هنگام رونمایی از خودروهای جدید این شرکت، یکی دیگر از نکات جالب توجه بود. 

استون مارتین والکری AMR پرو

جزئیات مشخصات فنی استون مارتین والکری پرو هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است. اما به گفته‌ی مهندسان استون مارتین، برای افزایش قابلیت‌های والکری در پیست، تغییرات در طراحی و بدنه‌ی خودرو صورت گرفته است تا تولید نیروی داون‌فورس بیش از وزن خودرو (۱۰۰۰ کیلوگرم) ممکن شود.

از بزرگ‌ترین تغییرات انجام گرفته در بدنه‌ی والکری پرو می‌توان به افزایش عرض خودرو و بال‌های بزرگ بخش جلو و انتهای خودرو اشاره کرد. برای کاهش وزن خودرو نیز، از نوع جدیدی از کامپوزیت فیبرکربن استفاده شده است. هم‌چنین شاهد حذف بخش‌های رفاهی خودرو شامل سیستم ناوبری و تهویه‌ی مطبوع در این خودروی مخصوص پیست‌های مسابقه‌ای هستیم. پنجره‌های از جنس پلی‌کربنات، سیستم تعلیق با اجزایی از جنس فیبرکربن، صندلی‌های مسابقه‌ای قالب‌گیری شده و بسیار سبک و سیستم اگزوز با جنس جدید و وزن کم‌تر، از دیگر اقدامات انجام گرفته برای کاهش وزن والکری پرو و رساندن آن به هدف ۱۰۰۰ کیلوگرم است.

استون مارتین والکری AMR پرو

در بخش سیستم قوای محرکه نیز تغییرات اندکی در پیشرانه‌ی ۶.۵ لیتری و ۱۲ سیلندر تنفس طبیعی خودرو انجام گرفته است که می‌توان به برنامه‌نویسی مجدد سیستم بازیافت انرژی جنبشی و سیستم کنترل گاز‌های خروجی اشاره کرد تا توان نهایی این مجموعه به بیش از ۱۱۰۰ اسب بخار برسد. بدین ترتیب والکری پرو از نسبت توان به وزن بی‌نظیر ۱:۱ (یک اسب بخار برای هر کیلوگرم) در والکری نیز فراتر خواهد رفت. 

حداکثر سرعت بالا هیچ‌گاه جز اولویت‌های تیم طراحی والکری پرو نبوده است. با این حال به گفته‌ی مدیران استون مارتین این ابرخودروی مخصوص پیست‌های مسابقه‌ای توانایی رسیدن به سرعت ۳۶۲ کیلومتر بر ساعت را دارد. اما والکری پرو به لطف طراحی پیشرفته‌ی بدنه‌ و استفاده از تجربیات آدرین نیووی، قابلیت تحمل 3G شتاب عرض را دارد که آماری باورنکردنی است. آدرین نیووی مدیر ارشد بخش تکنولوژی ردبول در این خصوص گفت:

تماشای والکری AMR پرو و خودروی فرمول یک استون مارتین ردبول RB14 در کنار هم و در نمایشگاه ژنو، لحظه‌ی بسیار خوشایندی برای من است. استون مارتین والکری از تمام دانش و تجربه‌ی ما طی سال‌های فعالیت در بالاترین سطح مسابقات اتومبیلرانی بهره برده است. اما والکری پرو امکان عبور از حد و مرز خودروهای مجاز شهری را فراهم کرده است تا محصولی خارق‌العاده تولید کنیم. 

اندی پالمر مدیر اجرایی استون مارتین نیز در حاشیه‌ی نمایشگاه ژنو و در رابطه با جدید‌ترین ابرخودروی خود گفت:

هر فردی که مرا به خوبی بشناسد قطعا به شما خواهد گفت که من در اعماق قبل خود یک عاشق تمام عیار خودروهای مسابقه‌ای هستم. ایستادن روی سن در حالی که سه خودروی فرمول یک استون مارتین ردبول RB14، والکری AMR پرو و استون مارتین GTE مخصوص مسابقات اتومبیلرانی استقامتی در کنار یکدیگر قرار دارند، حسی فوق‌العاده دارد. ما به تازگی در حال عادت کردن به برخی توانایی‌ها و عملکرد خارق‌العاده آدرین نیووی، ردبول، استون‌مارتین و تمام شرکای تجاری ما اعم از موبیل ۱ و اِسو هستم؛ اما توانایی‌های استون مارتین والکری پرو هنوز ماورای تصور است.

کریستین هورنر مدیر تیم فرمول یک ردبول نیز در حاشیه‌ی رونمایی از خودروهای جدید استون مارتین در نمایشگاه خودروی ژنو ۲۰۱۸ گفت: 

برای من بسیار لذت‌بخش است که اینجا در ژنو شاهد رونمایی از والکری پرو هستم. یک قدم دیگر در شکستن مرز‌ها با همکاری ردبول و استون مارتین. تولید محصولات خارق‌العاده مهم‌ترین هدف همکاری ما را تشکیل می‌دهد و والکری پرو یکی از قدم‌های برداشته شده در این راه است.

تمام ۲۵ دستگاه استون مارتین والکری پرو پیش‌خرید شده و خریداران می‌‌توانند خودروهای خود را در سال ۲۰۲۰ تحویل بگیرند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات