اولین کامیون برقی امدادگر، رونمایی شد
در دنیای امروز که آلودگی هوا، سروصدا و آشفتگی به معضلی جدی برای جوامع تبدیل شده است، اهمیت یافتن راهحلهای اساسی برای حمل و نقل آرام و به دور از انتشار هر گونه آلاینده بر هیچ کس پوشیده نیست. به علاوه همواره فناوری و تحول صنعت در کنار مزایای بیشمار، خطرات و موانعی را هم برای بشر به همراه داشته و به نوعی به درد و درمان درد تبدیل شده است. بدون شک جبران کم و کاستیهای صنعت و دانش امروزی به دست فناوری و نوآوری محقق خواهد شد و به همین دلیل بزرگان این عرصه از تلاش روزافزون فروگذار نمیکنند. در حال حاضر گرهگشایی بهتر از نیرورسانی تمام برقی برای وسایل نقلیه در جهت کاهش آلودگی هوا و معضلات زیست محیطی به ذهن نمیرسد؛ بنابراین تمامی کشورها و صنایع خودروسازی جهان در راستای حذف پیشرانههای درونسوز و جایگزینی نمونههای تمام برقی تلاش میکنند و کمتر برند معتبری را میبینیم که این مهم را نادیده بگیرد.
به تازگی شرکت روزنباور (یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودروهای سازمانی و خدماتی وقع در اتریش) با همکاری لینز AG و کریزل الکتریک اولین کامیون آتشنشانی اروپا را با تجهیزات کامل بهینهسازی و رونمایی کرده است. توسعهی این کامیون حدود ۲ سال زمان برد و به منظور بهکارگیری در موارد فوریتی و اضطراری بهینهسازی شد. کامیون کریزل براساس خودروی سازمانی روزنباور KLF-L که بر پلتفرم مرسدس بنز اسپلینتر سوار است، طراحی میشود تا ۷.۴۵ متر طول و فاصله محوری برابر ۴.۳۲۵ متر داشته باشد. تبدیل قوای محرک بنزینی به تجهیزات برقی، تنها ۲ ماه زمان برده است.
موتور الکتریکی ۱۲۰ کیلوواتی این کامیون از ۴ باتری تغذیه میشود، ۶۲۰ کیلوگرم وزن دارد و در مجموع به ظرفیتی برابر ۸۶ کیلووات ساعت میرسد. مسافت کارکرد آن برابر ۱۶۰ کیلومتر است و در زمانی حدود ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه به اندازهی ۹۰ درصد شارژ میشود. طبق محاسبات انجام شده، این کامیون نسبت به همتای درونسوز هزینهی اجرایی کمتری رقم میزند و در صورتی که به کارکرد ۱۲ هزار کیلومتر در سال برسد، در کاهش ۴.۵ تُن گاز کربندیاکسید ایفای نقش خواهد کرد.
اگرچه کامیون کریزل عنوان اولین خودروی اطفای حریق برقی مدرن در اروپا را یدک میکشد؛ در سالهای دهه ۱۹۰۰ میلادی هم از پیشرانههای برقی در این زمینه استفاده میشد که مدتی بعد، نسخههای بنزینی جایگزین آنها شدند.
نظرات