‌آمازون بسته‌ های سفارشی را در خودرو به مشتریان تحویل می‌دهد

پنج‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
کاربران آمازون از این پس می‌توانند آدرس خودروی خود را برای تحویل بسته‌ در آمازون ثبت کنند تا خرید‌ آن‌ها توسط پستچی درون صندوق خودرو گذاشته شود.
تبلیغات

آمازون سال گذشته از طرحی رونمایی کرد که با کسب رضایت مشتریان، مأمور تحویل سفارش‌ وارد خانه کاربران می‌شد و بسته‌ها را درون خانه می‌گذاشت. این طرح از سوی تعدادی از کاربران مورد تأیید سرویس آمازون پرایم، استقبال شد؛ البته این شرکت تاکنون آماری درباره تعداد مشترکان این طرح منتشر نکرده است. حالا آمازون تصمیم گرفته است یک قدم فراتر برود و در یک حرکت بلند پروازانه دیگری، اقدام به تحویل بسته‌های سفارشی در خودروهای مشتریان کند.

آمازون اعلام کرده است که در طرح جدید، کاربران باید اجازه دسترسی به خودروی خود را برای تحویل بسته‌های پستی بدهند. اما به‌جای استفاده از قفل‌ هوشمند یا دوربین‌ متصل به شبکه، از فناوری‌های جدید در صنعت خودرو استفاده خواهد شد. این غول اینترنتی قصد دارد با همکاری دو خودروساز بزرگ جنرال موتورز و ولوو اقدام به اجرایی کردن ایده خود کند. سرویس مذکور ابتدا در ۳۷ شهر ایالات متحده شروع به کار خواهد کرد.

طی شش ماه گذشته طرح تحویل بسته‌ها به صندوق خودروها در دو ایالت کالیفرنیا و واشنگتن به‌صورت آزمایشی در حال اجرا بوده است. در ویدیوی منتشرشده از سوی آمازون، یکی از مشتریان این شرکت معتقد است که سرویس جدید می‌تواند پوشک کودک را درون صندوق خودروی خود داشته باشد تا صدای زنگ درب خانه مزاحم خواب فرزند وی نشود. کاربر دیگری اعتقاد دارد که به کمک این طرح می‌تواند هدایای تولد فرزندش را بدون مطلع شدن او، تحویل بگیرد. در مرحله ابتدایی، این سرویس تنها برای کاربران آمازون پرایم در دسترس خواهد بود. هم‌چنین محدود به دارندگان خودروهای ساخت جنرال موتورز و ولوو می‌شود که از مدل‌های پس از سال ۲۰۱۵ بهره می‌برند. آمازون اعلام کرده است که به مرور زمان، خودروسازان بیشتری به این طرح اضافه خواهند شد. بسته‌هایی که دارای وزن بیشتر از ۵۰ پوند، ابعاد بزرگ، قیمت بیشتر از ۱۳۰۰ دلار یا تأمین‌شده توسط فروشندگان مستقل باشند، شامل این طرح نخواهند شد.

یک منبع آگاه به نشریه ورج اطلاع داده است که این طرح حاصل قراردادی دوساله بین آمازون، جنرال موتورز و ولوو است. هر سه شرکت معتقد هستند که مدت‌زمان مذکور برای فاز آزمایشی این طرح خواهد بود و انتظار سودهی نیز نخواهند داشت. البته آمازون امیدوار است با فراهم کردن راحتی بیشتر برای مشتریان خود، محبوبیت بیشتری کسب کند. کاربران برای استفاده از این سرویس باید خودروی خود را به همراه مشخصات آن در اپلیکیشن Amazon Key وارد کنند تا مأموران تحویل بتوانند خودرو را شناسایی کنند. هم‌چنین خودرو باید در فاصله معینی از محل زندگی یا کار مشتریان پارک شده باشد و پارکینگ‌های عمومی نیز در این طرح پشتیبانی خواهند شد.

پس از خرید محصول و انتخاب گزینه تحویل درون خودرو، نوتیفیکیشن‌هایی برای کاربر ارسال خواهد شد که از وضعیت لحظه‌ای سفارش آن‌ها خبر می‌دهد. کاربران در هر قسمت می‌توانند آدرس انتخابی و روش تحویل را تغییر دهند یا دسترسی به خودروی خود را توسط اپلیکیشن Key مسدود کنند. اگر دسترسی به خودرو ممکن نباشد، بسته به‌صورت خودکار به آدرس جایگزین کاربر ارسال خواهد شد. برای شناسایی خودرو، اپراتورهای آمازون به GPS خودرو، شماره پلاک و تصویر آن دسترسی خواهند داشت. این شرکت ادعا دارد که به اطلاعات شخصی کاربران در سرویس‌های آنلاین شرکت‌های خودروساز دسترسی نخواهد داشت و تمامی اتصال‌های بین سرورهای خودروساز و سیستم خودرو به‌صورت رمزنگاری شده است.

amazon in-car delivery

پیتر لارسن، مدیر بخش فناوری‌های تحویل آمازون اظهار می‌کند که مأمور تحویل هیچ دسترسی مستقیمی به خودرو نخواهد داشت. درخواست ابتدا در اپلیکیشن آمازون ثبت و سپس برای خودروساز ارسال می‌شود و در نهایت دستور باز شدن صندوق خودرو از سوی سرورهای سازنده به خودرو ارسال می‌شود. اپراتور در پایان باید از بسته شدن درب صندوق خودرو مطمئن شود؛ در غیر این صورت امکان تحویل بسته بعدی برای او وجود نخواهد داشت. البته نگرانی‌هایی درباره مدت‌زمان مورد نیاز برای ارسال و دریافت اطلاعات وجود دارد. کارکنان آمازون ممکن است در مناطقی که پوشش مناسب اینترنت وجود ندارد با مشکل مواجه شوند. هم‌چنین تغییر موقعیت تحویل می‌تواند یکی از چالش‌های احتمالی باشد که این شرکت باید با آن دست و پنجه نرم کند. 

سیستم تحویل درون خودرو چندان جدید نیست. ولوو در سال ۲۰۱۶ اقدام به همکاری با استارتاپ سوئدی Urb-IT درباره این سیستم برای ساکنان شهر استکهلم کرده است و سابقه‌ی همکاری کوتاه‌مدتی با آئودی در سال ۲۰۱۵ برای کشور آلمان دارد. تصمیم همکاری با ولوو و جنرال موتورز به دلیل تمرکز این دو شرکت روی فناوری‌های مرتبط با خودرو گرفته شده است. OnStar که یکی از زیر شاخه‌های جنرال موتورز به شمار می‌رود، پیشرو در زمینه‌های تماس‌ صوتی درون خودرو، ناوبری و سرویس‌های اورژانسی محسوب می‌شود. این خودروساز دارای زیرمجموعه‌های بسیاری مانند شورولت، بیوک و کادیلاک است و دارای بیش از ۷ میلیون خودروی مناسب برای اجرای طرح جدید خواهد بود. سرویس On Call ولوو دارای ویژگی‌های مشابه است که دسترسی و کنترل از راه دور روی خودرو را برای دارندگان بسیار آسان می‌کند.

با این حال ممکن است بسیاری از کاربران به دلیل نگرانی‌های امنیتی، تمایلی برای استفاده از سرویس تحویل درون خودرو نداشته باشند. چندی پیش خبری مبنی بر مشکل امنیتی در دوربین‌های نظارتی خانگی مورد استفاده آمازون منتشر شد که به وسیله یک کامپیوتر در محدوده وای-فای دستگاه، می‌توان آن را از شبکه خارج یا تصویری ثابت پخش کرد. این دوربین‌ها برای تحویل‌های خانگی آمازون مورد استفاده قرار می‌گیرند تا مشتریان از وضعیت خانه خود و بسته سفارشی مطلع شوند؛ البته چنین دوربین‌هایی در طرح مربوط به خودرو مورد استفاده قرار نگرفته است. آمازون اعتقاد دارد که ارسال نوتیفیکشن‌ لحظه‌ای در کنار امکان مسدود کردن دسترسی به خودرو در هر لحظه، می‌تواند اطمینان لازم را برای کاربران به ارمغان آورد. بر خلاف طرح تحویل در خانه، برای استفاده از این سرویس نیازی به هزینه کردن ۲۵۰ دلار برای قفل هوشمند و دوربین نخواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات