وانت مفهومی فولکس واگن اطلس تانواک معرفی شد

سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
فولکس‌واگن در نمایشگاه خودروی نیویورک از وانت پیک‌آپ مفهومی اطلس تانواک رونمایی کرد که روی پلت‌فرمی مشابه کراس‌اور اطلس ساخته می‌شود.
تبلیغات

هفته گذشته شایعه‌ای منتشر شد که فولکس‌واگن قصد دارد وانت پیک‌آپ مفهومی جدیدی به نمایشگاه خودروی نیویورک برساند. این شایعه بالاخره به واقعیت پیوست و وانت مفهومی فولکس‌واگن اطلس تانواک (Atlas Tanoak) از خانواده اطلس به‌طور رسمی رونمایی شد.

برای یک خودروی مفهومی که معمولا با اهداف تبلیغاتی و تحقیقاتی ساخته می‌شود، جلب توجه مردم و کارشناسان نیز اهمیت دارد. به نظر می‌رسد پیک‌آپ فولکس‌واگن اطلس تانواک بسیار شگفت‌آور باشد. داخل لوگوی فولکس‌واگن و همچنین خط‌های جلوپنجره مشبک، چراغ‌های LED با نور سفید استفاده شده است. سپر جلو مجهز به وینچ مرکزی، با سپر و درب عقب جدیدی ترکیب شده است و در قسمت داخلی، تزئینات چرمی لوکسی قرار دارد. در نمای، عقب چراغ‌های LED قرمزرنگ در بالا و پایین سراسر عرض در عقب به چشم می‌خورند که لوگوی فولکس‌واگن هم در بین آن‌ها قرار گرفته است؛ این لوگو نیز مانند قسمت جلو از نورپردازی LED بهره می‌برد.

 با توجه به فقدان برف‌پاک‌کن شیشه جلو و سپرهای گران‌قیمت، به نظر می‌رسد وانت مفهومی تانواک عزمی جدی برای ورود به خط تولید نداشته باشد؛ اما به علت کساد بودن بازار سدان و کاهش فروش برخی از مدل‌ها، احتمالا فولکس‌واگن قصد دارد کمبود تولید خود در کارخانه چاتانوگای ایالت تنسی را با یک مدل وانت جبران کند.

VOLKSWAGEN TANOAK PICKUP TRUCK / وانت پیک‌آپ مفهومی فولکس‌واگن تانواک

همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، پیک‌آپ تانواک بر اساس مدل اطلس فولکس‌واگن طراحی و ساخته شده؛ اما با طول کلی ۵۴۳ سانتی‌متر که تقریبا ۴۰ سانتی‌متر طولانی‌تر است. فاصله محوری نیز ۲۸ سانتی‌متر برای قرار دادن کفی ۱۶۲ سانتی‌متری بزرگ‌تر می‌شود. در همین حال، بدنه به اندازه ۵ سانتی‌متر بالاتر می‌رود تا کف تانواک حدود ۲۵ سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین قرار گیرد. فولکس‌واگن می‌گوید کفی عقب وانت فضای زیادی برای قرار دادن بار (حتی امکان قرار دادن یک ATV)‌ در اختیار مالک قرار می‌دهد. برای مقایسه، وانت پیک‌آپ هوندا ریج‌لاین (Honda Ridgeline) با طول ۵۳۳ سانتی‌متر عرضه می‌شود و دارای یک کفی ۱۶۲ سانتی‌متری است که کف وانت کمی بیش از ۱۸ سانتی‌متر با زمین فاصله پیدا می‌کند.

VOLKSWAGEN TANOAK PICKUP TRUCK / وانت پیک‌آپ مفهومی فولکس‌واگن تانواک

زیر کاپوت، همان‌ پیشرانه تنفس طبیعی ۳.۶ لیتری خورجینی ۶ سیلندر در ترکیب با جعبه‌دنده‌ی ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم تمام چرخ محرکی قرار دارد که فولکس‌واگن در وانت اطلس استفاده می‌کند. طبق گفته فولکس‌واگن، پیک‌آپ مفهومی تانواک با بهره‌گیری از این پیشرانه ۶ سیلندر می‌تواند ۲۷۶ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند؛ این میزان قدرت کافی است تا وانت تانواک از حالت سکون تا سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در زمان ۸.۵ ثانیه طی کند. این میزان عملکرد باعث می‌شود که تانواک به‌طور قابل ملاحظه‌ای کندتر از آخرین مدل وانت هوندا ریج‌لاین باشد که اخیرا آزمایش شده است؛ با وجود این تفاوت‌ها در عملکرد، هر دو وانت پیک‌آپ دارای پیشرانه و توان تولیدی مشابهی هستند.

VOLKSWAGEN TANOAK PICKUP TRUCK / وانت پیک‌آپ مفهومی فولکس‌واگن تانواک

در فضای داخلی خودروی مفهومی تانواک نیز تغییراتی نسبت به اطلس استاندارد صورت گرفته است که بیش‌تر به‌منظور افزایش قابلیت استفاده از خودرو انجام شده‌اند. در داخل، صندلی برای پنج سرنشین و یک کابین بسیار راحت برای نشستن وجود دارد. طراحان وانت مفهومی فولکس‌واگن تانواک سعی کرده‌اند با طراحی مجدد کنسول مرکزی، فرمان و پنل ابزار دیجیتال، چهره منحصربه‌فردی از آن معرفی کنند. کراس‌اور فولکس‌واگن اطلس انبوهی از دکمه‌ و کلید برای انجام امور داخلی خودرو ارائه می‌دهد؛ اما در پیک‌آپ مفهومی تانواک تمام کارها روی یک صفحه نمایش لمسی شیک با ظاهری ساده انجام می‌شود. از سوی دیگر اهرم تعویض دنده و کنترل‌کننده حالت رانندگی همچنان از کنترل‌های فیزیکی بهره می‌برند که به نظر می‌رسد برای پوشیدن دستکش هنگام استفاده طراحی شده است. اما خبر بد این‌که در حال حاضر، فولکس‌واگن می‌گوید قصد ندارد وانت پیک‌آپ مفهومی تانواک را تولید کند. سؤالی که این‌جا مطرح می‌شود این است که اگر تولید فعلا ممکن نیست، چرا این شرکت یک طرح مفهومی تولید می‌کند؟

هاینریش ووبکن، مدیر عامل شرکت فولکس‌واگن در منطقه آمریکای شمالی، طی نمایشگاه خودروی نیویورک گفت:

نمایش یک وانت مفهومی تا تولید آن چیز دیگری است. این وانت برای این طراحی شده است تا چگونگی واکنش مخاطبان را با آن بسنجیم. ما یک ایده بسیار عالی در این مورد داریم. در دنیای کسب‌وکار و اقتصاد هیچ چیز از ابتدا معلوم نیست و تا تولید محصولی تأیید نشود، نمی‌توان با قاطعیت از ورود آن به بازار صحبت کرد. 
VOLKSWAGEN TANOAK PICKUP TRUCK / وانت پیک‌آپ مفهومی فولکس‌واگن تانواک

این نظرات را می‌توان در کنار صحبت‌هایی قرار داد که ووبکن در ماه فوریه طی نمایشگاه خودروی شیکاگو اظهار کرد. در آن نمایشگاه ووبکن گفته بود که تولید یک وانت کوچک کار قابل‌ انجامی است؛ اما کار سخت و طاقت‌فرسایی به نظر می‌رسد و به‌عنوان یک اولویت اصلی هنوز مطرح نیست. اما در نمایشگاه خودروی نیویورک او باز هم از قابل انجام بودن این طرح سخن گفت:

 این کار قابل انجام است؛ زیرا روی پلت‌فرم MQB همانند نسخه قبلی کراس‌اور فولکس‌واگن اطلس و نسخه پنج سرنشین جدید اطلس قرار می‌گیرد. تولید یک وانت مفهومی نشان می‌دهد که پلت‌فرم MQB تا چه حدی می‌تواند توسعه یابد. به علت صرفه‌جویی اقتصادی زیادی که استفاده از این پلت‌فرم برای ما به ارمغان می‌آورد، می‌توان تولید آن را به‌صرفه دانست. اما من نمی‌گویم تولید این وانت پیک‌آپ مفهومی جزئی از لیست آرزوهای من بود.

به نظر می‌رسد فولکس‌واگن در حال حاضر اوضاع بازار را رصد می‌کند تا ببینید آیا بازار وانت‌های سایز کوچک که اخیرا با بازگشت فورد رنجر رشد کرده است، برای عرضه یک مدل پیک‌آپ با لوگوی فولکس‌واگن نیز اشتیاق دارد. برخلاف مدل فولکس‌واگن آماروک مخصوص بازارهای خارجی، وانت پیک‌آپ تانواک به‌راحتی می‌تواند در ایالات متحده آمریکا تولید و عرضه شود. ممکن است پیکاپ‌های سایز متوسط در آمریکا فروش بالایی نداشته باشند؛ اما موفقیت خودروهایی چون شورلت کلرادو و تویوتا تاکوما نشان می‌دهد که هنوز هم برای این نوع پیکاپ بازار وجود دارد.

Volkswagen Atlas Tanoak Pickup Concept

فولکس‌واگن تأیید کرده که مشتاق است واکنش خریداران و رسانه‌ها را در مورد وانت پیک‌آپ مفهومی تانواک ارزیابی کند؛ بنابراین اگر استقبال از وانت تانواک مثبت باشد ممکن است فولکس‌واگن نظر خود را تغییر داهد و آن را راهی خط تولید کند. پیش از این نیز کراس‌اور اطلس در کارخانه فولکس‌واگن در چاتانوگای ایالت تنسی تولید شده است و اکنون در بازار به فروش می‌رسد. به همین دلیل، احتمال تولید وانت پیک‌آپ فولکس‌واگن تانواک (البته به شرط تأیید شدن از سوی مدیران)‌ در کارخانه‌ای مجهز به پلت‌فرم اطلس محتمل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات