چرا آمازون و گوگل به بانک‌ها حمله نکرده‌اند؟

دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
آمازون و گوگل به‌عنوان تاثیرگذارترین غول‌های حال حاضر دنیای فناوری، می‌توانند خطری برای بانک‌ها باشند، اما تا کنون از هر اقدام جدی خودداری کرده‌اند.
تبلیغات

غول‌های فناوری و بانک‌های بزرگ جهان همیشه در زمینه‌ی روش‌های پرداخت در حال کشمکش بوده‌اند. اما آنچه که به نظر می‌رسد این است که این دو قطب فناوری و مالی، با وجود رقابت، منافع مشترکی دارند.

یکی از دلایل اصلی که از رقابت جدی شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری با بانک‌ها جلوگیری می‌کند، تبدیل شدن بانک‌ها به مشتریان اصلی خدمات ابری این غول‌ها است. در حال حاضر بسیاری از بانک‌ها به‌منظور بهره‌گیری از خدمات ابری از سرویس‌های آمازون، گوگل و مایکروسافت استفاده می‌کنند. جودسون آلثوف، معاون بخش تجارت جهانی مایکروسافت در این باره می‌گوید:

ما همیشه تلاش می‌کنیم تا بانک‌ها را به عنوان مشتریان خود نگه‌داریم و حرکتی برای رقابت جدی با آنها انجام نمی‌دهیم. البته بانک‌ها همیشه نگران دیگر خدمات‌دهندگان سرویس‌های ابری هستند؛ چرا که آنها در حال توسعه‌ی فناوری‌های پرداخت موبایلی هستند.
بانک

کارشناسان همیشه بر این باور بوده‌اند که با گسترش استفاده‌ی کاربران از خدمات موبایلی، شرکت‌های فناوری، بانک‌ها را به عنوان خدمات‌دهندگان این سرویس‌ها از رقابت خارج خواهند کرد. این در حالی است که بانک‌های بزرگ جهان مانند JPMorgan و UBS، میلیاردها دلار سرمایه برای توسعه‌ی فناوری‌های جدید هزینه کرده‌اند. آنها سرمایه‌ی زیادی را نیز برای استفاده از خدمات ابری اختصاص داده‌اند. نکته‌ی مهم این که فروشندگان اصلی این خدمات ابری، آمازون، گوگل و مایکروسافت هستند.

بانک‌ها مشتریان اصلی خدمات ابری شرکت‌های بزرگ فناوری هستند

طی سال‌های گذشته، بانک‌ها مقاومت زیادی نسبت به خدمات ابری از خود نشان دادند و مخالف ذخیره‌سازی فرآیندها و اطلاعات در این فضا بودند. آنها نگرانی‌های امنیتی را دلیل تصمیم خود می‌دانستند. در نتیجه بانک‌ها ترجیح می‌دادند میلیاردها دلار برای تقویت شبکه و سرورهای داخلی خود هزینه کنند. اما پس از این که سازمان‌های قانون‌گذار نیز از خدمات ابری استفاده کردند، بانک‌ها نیز به این فناوری‌ها علاقه‌مند شدند.

استفاده از خدمات ابری در بانک‌ها علاوه بر افزایش سرعت دسترسی به اطلاعات، امکان استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را نیز به آنها ارائه می‌کند. از طرفی منابع برای اجرای فرآیندهای سنگین محاسباتی نیز در اختیار آنها خواهد بود و در نهایت ابزارهای تجاری و محصولات موبایلی بهتری نیز تولید خواهد شد.

آمارهای موسسه‌ی اینترنشنال دیتا کورپ نشان می‌دهد که بانک‌ها در سال ۲۰۲۱، حدود ۱۲ میلیارد دلار در زمینه‌ی خدمات ابری هزینه خواهند کرد. این افزایش هزینه در مقایسه با ۴ میلیارد دلار سال گذشته‌ی میلادی، رشد سرسام‌آوری را نوید می‌دهد.

cloud storage

از طرفی آمارها نشان می‌دهد که درآمد شرکت‌های فناوری از این تمایل به استفاده از خدمات ابری، قابل توجه‌تر از بانک‌ها خواهد بود. درآمد کلی از خدمات ابری برای شرکت‌های بزرگ حدود ۶۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و این در حالی است که درآمد بانک‌ها در مدت مشابه از خدمات بانکی مختلف، تنها کسری از این مقدار بوده است. علاوه بر این آمارها، هزینه‌های مادی و زمانی رقابت با بانک‌ها و سروکله زدن با قوانین رگولاتوری‌ها، شرکت‌های بزرگ را از رقابت جدی با بانک‌ها باز می‌دارد. در نهایت کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که خدمات‌دهی به عنوان سرویس‌های ابری، سودی بیشتر از بانکداری برای غول‌های فناوری دارد.

غول‌های فناوری هیچ‌گاه تمایلی به رقابت در زمینه‌های اصلی بانکداری از خود نشان نداده‌اند

یکی از بانک‌های بزرگ مشتری خدمات ابری، کپیتال وان فایننشال کورپ است. این بانک همکاری خود را از سال ۲۰۱۳ با آمازون شروع کرده و در سال ۲۰۱۶ این شرکت (AWS) را به عنوان سرویس‌دهنده‌ی اصلی خدمات ابری خود انتخاب کرده است. افراد مطلع از قرارداد این دو شرکت، رقم سالانه ۱۵۰ میلیون دلار را برای این همکاری گزارش کرده‌اند.

یکی دیگر از نکات مهم رقابت در صنعت بانکداری این است که شرکت‌های بزرگ، ترجیح می‌دهند حضور در بازارهای مالی را به‌کمک بانک‌ها انجام دهند. به‌عنوان مثال، آمازون، گوگل و مایکروسافت کیف پول‌های دیجیتالی عرضه می‌کنند. این کیف پول‌ها به کاربران اجازه می‌دهد که کارت‌های اعتباری و بانکی خود را به هم متصل کرده و در پلتفرمی یکپارچه از آنها استفاده کنند. بانک‌ها نیز در این حرکت شرکت کرده و به مشتریان این شرکت‌ها، امتیازاتی را به خاطر استفاده کردن از خدمات اهدا می‌کنند.

Amazon Web Services (AWS)

مدیران شرکت‌های فناوری همیشه از اهمیت مشتریان بانکی خود صحبت کرده‌اند. فرانک فالون، معاون خدمات مالی جهانی AWS در این‌باره می‌گوید:

در طی سال‌های گذشته، علاقه به همکاری و استفاده از خدمات ابری در صنعت مالی و اقتصادی به مقدار زیادی افزایش یافته است. شرکت ما به‌جای رقابت با بانک‌ها تمرکز خود را روی ارائه‌ی بهترین سرویس‌های ابری به آنها گذاشته است. ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا مشتریان بانکی را در مرکز توجه فعالیت‌های خود قرار دهیم.

مدیران گوگل نیز طی مصاحبه‌های مختلف، از عدم تمایل به رقابت با بانک‌ها سخن گفته‌اند. آنها عنوان کرده‌اند که به‌هیچ وجه تمایلی به اطلاعات بانک‌ها ندارند و علاوه بر آن، تمایلی نیز به رقابت در بخش فعالیت‌های اصلی بانک‌ها ندارند. آنها اطلاعات هر مشتری را تنها متعلق به خودش دانسته و دخالتی در آن نخواهند کرد.

Cloud Computing

مایکروسافت نیز به عنوان دیگر خدمات‌دهنده‌ی بزرگ سرویس‌های ابری، تلاشی جدی برای قانع کردن مدیران Bank Of America برای استفاده از خدمات ابری انجام داده است. البته هنوز توافقی در این زمینه میان مدیران این شرکت‌ها انجام نشده است، اما هر دو طرف امیدوارند که نگرانی‌های امنیتی بانک برطرف شده و آنها نیز به خدمات ابری تمایل نشان دهند.

نگرانی بانک‌ها از رقابت مخفیانه‌ی شرکت‌های فناوری هنوز پابرجا است

نکته‌ای که باید در انتها خاطرنشان کرد این است که با وجود سخنان مدیران و سخنگوهای شرکت‌های فناوری و عدم ابراز تمایل به رقابت جدی با بانک‌ها، هنوز نشانه‌هایی از نگرانی در میان بانک‌ها وجود دارد. کتی بسانت، مدیر فناوری و عملیات Bank Of America در این مورد می‌گوید که بانک آنها در حال حاضر تنها بخش کوچکی از سرمایه‌ی رقابتی ۳ میلیارد دلاری خود را در خدمات ابری هزینه می‌کند. البته تمایل آنها به افزایش هزینه بالا است و افزایش امنیت این نوع از خدمات، دلیل تمایل بیشتر شده است. او در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که نگرانی بانک‌ها از رقابت احتمالی شرکت‌های فناوری هنوز ادامه دارد. او می‌گوید:

ما نگران این هستیم که روزی شرکت‌های فناوری از اطلاعات ما برای رقابت با خودمان استفاده کنند. ما در مورد این امکان بالقوه، رفتار ساده‌انگارانه نخواهیم داشت و در انتخاب همکاران این حوزه، دقت بالایی داریم. به دنبال شرکایی در این زمینه هستیم که سبک فکری مشابه و علاقه‌مندی‌های مشترکی با ما در زمینه‌ی فعالیت‌های مالی داشته باشند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات