فیسبوک چه سوالاتی در مصاحبه‌های استخدامی می‌پرسد

دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
ابر رسانه‌ی اجتماعی، شرکت فیسبوک برای آسان کردن روند استخدام خود و انتخاب بهترین گزینه‌ها برای موقعیت‌های کاری از یک سری سوالات مشخص استفاده می‌کند.
تبلیغات

موسسه‌ی Glassdoor، هر ساله به بررسی بهترین مکان‌ها برای کار می‌پردازد. این وب‌سایت، امسال شرکت فیسبوک را به‌عنوان اولین مورد معرفی کرده است. این نخستین باری نیست که Facebook در صدر بهترین مکان‌های کاری قرار گرفته است؛ در واقع این شرکت، این رتبه را برای ۸ سال پیاپی به‌دست آورده است. متقاضیان استخدام در فیسبوک به‌دلیل مزایای عالی کارمندان، حقوق بالا و ایجاد موقعیت‌های کاری درخشان، برای به‌دست آوردن فرصت مصاحبه‌ی این شرکت مشتاق هستند.

در ادامه به معرفی ۱۱ سوال می‌پردازیم که از مصاحبه‌شوندگان فیسبوک پرسیده شده است. این سوالات برای شرکت در مصاحبه‌ی هر شرکت بزرگ دیگری در حوزه‌هایی غیر از فناوری نیز کاربرد دارند؛ چرا که انتخاب بهترین گزینه‌ها از میان جمعیت بالا را امکان‌پذیر و ساده می‌کنند.

۱. در مورد بهترین تجربه‌ی همکاری خود صحبت کنید

اهمیت این موضوع در چیست؟ همکاری کردن برای هر حرفه‌ای، یک مهارت با اهمیت تلقی می‌شود. توانایی کار کردن بدون مشکل در کنار دیگران، یکی از الزامات هر شرکتی است. سبک همکاری متقاضی چگونه است؟ آیا متقاضیان از مزیت‌ها و ارزش واقعی همکاری کردن مطلع هستند؟ نحوه‌ی همکاری آنها با دیگران در آینده به چه صورت است؟ پاسخ این سوال برای دسته‌بندی متقاضی در بخش‌های کاری و به‌طور کلی برای اطلاع پیدا کردن از تناسب متقاضی با فرهنگ شرکت با اهمیت است.

۲. چگونه انگیزه‌ی خود را حفظ می‌کنید

اهمیت این موضوع در چیست؟ این سوال، مهمترین سوالی است که باید در مورد رفتار مطرح شود. با انگیزه ماندن در هر شغلی، عامل جلوگیری‌کننده از فرسودگی، ادامه دادن فعالیت و ارائه‌ی بهترین نتایج است. اگر انگیزه‌ی متقاضی ثابت ماندن در شغل مورد نظر نباشد، ممکن است آن انگیزه باعث استعفا از کار شود؛ برای مثال او امیدواری دائمی برای ارتقا گرفتن داشته باشد یا به‌دنبال فرصتی برای ارائه‌ی تصمیم‌گیری‌‌‌های بزرگ در شرکت باشد. به علاوه، اگر انگیزه‌ی متقاضی با فرهنگ و ارزش‌های شرکت مطابقت داشته باشد، آن متقاضی گزینه‌ی مناسبی برای کار است؛ برای مثال، متقاضی به محیط کاری اهمیت بدهد و خدمت مناسبی به مشتریان ارائه کند.

۳. چگونه ارتباطاتی شکل می‌دهید

اهمیت این موضوع در چیست؟ موسسه‌ی SHRM در سال ۲۰۱۷، یک نظرسنجی رضایت شغلی انجام داد؛ براساس نتیجه‌ی این نظرسنجی، ۴۸ درصد از پاسخ‌دهندگان برای ارتباط با همکاران اهمیت بسیار بالایی در نظر گرفتند؛ به‌طوری‌که این عامل به یکی از مهمترین عوامل موفقیت و مشارکت کارمندان تبدیل شد. توانایی برقراری ارتباط با همکاران و مدیران، یک مهارت اساسی برای موفقیت درازمدت در هر شرکتی است. ارزیابی توانایی متقاضیان برای ایجاد و حفظ ارتباطات طولانی‌مدت و سوالاتی از این دست بسیار حائز اهمیت هستند و فرصتی را برای پرداختن به این مهارت مهم فراهم می‌کنند.

hiring

۴. اگر مصاحبه‌کننده حضور نداشته باشد، چه می‌کنید

اهمیت این موضوع در چیست؟ پاسخ به این سوال، ادراکی جالب‌توجه در مورد نحوه‌ی واکنش متقاضی در زمان درست پیش نرفتن کارها به‌دست می‌دهد. آیا متقاضی در زمان وقوع این رخدادها، تلفن را برمی‌دارد و با مصاحبه‌کننده تماس می‌گیرد؟ آیا میدان را خالی می‌کند؟ آیا با اشخاص دیگر در شرکت تماس می‌گیرد و از آنها در مورد اتفاق پیش‌آمده سوال می‌کند؟ با این سوال می‌توان با نحوه‌ی برخورد متقاضی با مشکلات در کار آشنا شد.

۵. از انجام چه پروژه‌ای رضایت خاطر دارید

اهمیت این موضوع در چیست؟ متقاضی کار در موقعیت پرسش این سوال می‌تواند به بهترین نحو تصویری از خود ارائه دهد. او می‌تواند با تعریف از کارهای انجام شده و نقشش در انجام آنها، سابقه‌ی خود را به خوبی تعریف کند. در این موقعیت، گوش دادن نیز بسیار با اهمیت است؛ باید به‌طور دقیق متوجه شوید که متقاضیان چگونه باعث ارتقای کاری خود می‌شوند. آیا خود را در این‌باره موثرتر می‌دانند یا دیگران؟ با پرسیدن این سوال می‌توان از نحوه‌ی کار کردن و نحوه‌ی ارتقای کاری متقاضی توسط خود او مطلع شد.

۶. چرا علاقه‌مند به کار در فیسبوک هستید

اهمیت این موضوع در چیست؟ این سوال، فرصتی را برای متقاضی ایجاد می‌کند تا بتواند تعدادی از ویژگی‌های متفاوت خود را نشان دهد. پاسخ او به این سوال، بیش از همه میزان تحقیقات متقاضی را در مورد شرکت نشان می‌دهد. پس از آن، پاسخ او به این سوال نباید تنها به شرکت محدود شود؛ بلکه باید دیدگاه وی در مورد رشد شخصی خود در شرکت را نیز در بر بگیرد. متقاضی با پاسخ به این سوال باید نشان دهد که کار کردن در شرکت برای او با ارزش است.

۷. بهترین تعریفی که در نقش شغلی پیشین از شما شده است، چه بوده است

اهمیت این موضوع در چیست؟ این سوال، پیچیده‌تر از سوالاتی نظیر «نقاط قوت شما چه مواردی هستند؟» است. این سوال، متقاضی را در موقعیتی قرار می‌دهد تا نحوه‌ی عملکرد خود در نقش شغلی حاضر و همچنین دلیل تحسین و جلب نظر دیگران را مورد ارزیابی شخصی قرار دهد. به احتمال قوی، متقاضی در موارد مشابهی مانند موقعیت‌های تحسین شده، در نقش جدید نیز موفق ظاهر خواهد شد.

مدیر موفق

۸. تصور می‌کنید مهمترین چالش رو در روی شما در موقعیت کاری جدید چیست

اهمیت این موضوع در چیست؟ این سوال بسیار کاربردی‌تر از سوال رایجی به این مضمون است: «بزرگترین نقطه ضعف شما چیست؟» این سوال به‌جای این‌که ضعف‌های فردی را نشانه بگیرد، به چالش‌هایی می‌پردازد که متقاضی با آنها مواجه است؛ این سوال، چالش‌ها را در موقعیتی به‌کار می‌گیرد که متقاضی قصد دارد در آن نقش شغلی را بر عهده گیرد. سوال‌هایی که روی ضعف‌های فردی تمرکز دارند، پاسخ درستی دریافت نمی‌کنند. این موقعیت برای متقاضی فرصتی ایجاد می‌کند تا عمیق‌تر تفکر کند و به این ترتیب، آزادانه‌تر صحبت کند؛ متقاضی در تشخیص مشکلات خود به دور از شخصی‌سازی، احساس آزادی می‌کند.

۹. اختلاف نظر خود با مدیر شرکت را چگونه مطرح می‌کنید

اهمیت این موضوع در چیست؟ سبک‌های مدیریتی متنوعی در دنیای کسب و کار وجود دارد؛ به همین دلیل نحوه‌ی پاسخ‌دهی نیز سبک‌های مختلفی دارد. برخی کارمندان به‌سرعت وظیفه‌‌ی تعیین شده را انجام می‌دهند؛ اما برخی دیگر، ترجیح می‌دهند مدیر خود را به چالش کشیده و نظراتی برای بهبود برخی مشکلات ارائه کنند. پاسخ به این سوال نشان می‌دهد که متقاضیان چگونه با مدیر خود ارتباط برقرار می‌کنند و به حل مشکلات با آنها می‌پردازند. این سوال، برای انتخاب یک متقاضی همراهی‌کننده با مدیر یا تیم، بسیار با اهمیت است.

فرهنگ شرکت

۱۰. چالش‌های رو در روی شرکت فیسبوک در سال‌های پیش‌رو چه مواردی خواهند بود

اهمیت این موضوع در چیست؟ این سوال به سه مورد اشاره می‌کند: اول این‌که، آیا متقاضی برای پیش‌بینی مشکلات پیش‌روی شرکت به میزان کافی تحقیق کرده است؟ دوم این‌که، متقاضیان می‌توانند از این اطلاعات برای ساختن یک داستان متقاعدکننده از آینده‌ی شرکت سود ببرند. در آخر، متقاضی فرصتی پیدا می‌کند تا در مورد مسائل داغ روز شرکت و دنیا اطلاعات کسب کند.

۱۱. نظر یک همکار قدیمی در مورد شما چیست

اهمیت این موضوع در چیست؟ این سوال، بهترین جایگزین برای عبارت معروف «از خودتان بگویید» است. متقاضی موقعیتی پیدا می‌کند تا در مورد خود بی‌طرفانه صحبت کند؛ او خود را از دیدگاه یک همکار فرضی تصور می‌کند و احساسات خود را که تحت فشار فروتنی یا خودستانی قرار می‌گیرند، کنار بگذارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات