تمرکز بر حل مشکلات اجتماعی، رمز جذب سرمایهگذار خوب برای استارتاپ ها
بلکراک اخیرا با نقطه نظرات لری فینک، رئیس و مدیرعامل شرکت، توجه فعالان دنیای کسبوکار را به خود جلب کرده است. فینک معتقد است:
هر شرکتی برای پیشرفت در گذر زمان، نهتنها باید عملکرد مالی خوبی از خود نشان دهد، بلکه باید نسبت به جامعه هم رویکر و عملکرد مثبت داشته باشد.
برخی افراد در والاستریت، بیان شدن چنین اظهاراتی از سوی فینک را لحظهای تاریخی مینامند. بلکراک با ارزش کلی ۶ میلیارد دلاری خود، بهاندازهای نفوذ دارد که مدیران اجرایی را مجبور به گوش کردن کند و ایدههای آنها درمورد معنای کسبوکار خوب را تغییر دهد. اکنون مدیران اجرایی برای داشتن تأثیر اجتماعی برجسته، باید طبق حرفها و وعدههایی که دادهاند، عمل کنند؛ چراکه همهی دنیا به آنها نگاه میکنند.
ابتدا باید تصدیق کنیم که مفهوم خوب پیش رفتن کسبوکار، مفاهیم و تعابیر مختلفی دارد. چنین مفهومی میتواند در هر موردی بهکار بیاید و البته کمی هم مبهم است. استارتاپهایی که بهدنبال جذب سرمایه هستند و مخصوصا آنهایی که برای این کار بسیار تلاش میکنند، ممکن است خودشان را در پوشش کمک به جامعه برای برطرف کردن نیازهای سرمایهگذاران و انتظارات مشتریان مخفی کنند؛ بدون اینکه به قولشان عمل کنند.
چنین ناهماهنگی و تناقضی میان گفته و عمل، ایدهی خوب بودن کسبوکار را کمرنگ میکند و بیشتر آن را دستاویزی برای حرص و طمع افراد معرفی میکند. اینکه تعهداتی مثبت را برای بهتر کردن وضعیت جامعه تنها به زبان بیاوریم، ولی در عمل کاری برای آن انجام ندهیم، سابقهی خطرناکی برای ما بهوجود میآورد. شکست در برآورده کردن تعهدات و گفتهها، اعتبار افراد را از بین میبرد و ریسک عدم اعتماد مشتریان به صاحبان کسبوکار را افزایش میدهد.
شرکتهای جامعهدوست حقیقی، اقدامات پسندیده را وارد تمامی کارهای خود میکنند. سرمایهگذاریهای جامعهپسند موفق، تعادلی میان کار سودآور و منابع بهدست آمده از جامعه برقرار میکنند. این شرکتها اغلب دارای مدیر اجرایی یا تیم متعهدی هستند که روی ارتباط بین کسبوکار اصلی و فرصتهای سازمانهای اجتماعی تمرکز دارند. اگر جامعهپسند بودن برای شرکت مناسب بود، مطمئن شوید که فعالیتهای برنامهریزی شده از تعهد اجتماعی شرکت پشتیبانی کند. در راستای تحقق چنین هدفی میتوان برخی راهکارها را مد نظر داشت که در ادامهی مقاله نگاهی به آنها خواهیم داشت.
همکاری با مؤسسات و پلتفرمهای حامی اثرات اجتماعی
یافتن سرمایهگذارانی که برای مشکلات جامعه ارزش قائل باشند، برای شرکتهایی که بهدنبال خوب کار کردن هستند، ضروری است. یک شرکت مستقر در تورنتو به نام SVX، آغازگر فعالیت مرکزی موسوم به مرکز MaRS برای بررسی تاثیر سرمایهگذاری است. این مرکز با شرکتهایی از بخشهای فناوریهای سبز گرفته تا آموزش کودکان برای جذب سرمایه از سرمایه گذاران کار میکند. این سازمان تأثیر اجتماعی شرکتها را قبل از وارد شدن به پلتفرم بررسی میکند. SVX اخیرا با بورس اوراق بهادار تورنتو شریک شده است تا فرصتهای سرمایه گذاری در سرمایههای اجتماعی و فردی کانادا را بهطور مطلوب دموکراتیزه کند. مؤسسهی سورنسو ایمپکت هم منابع زیادی دراختیار دارد که میتواند به کارآفرینان در یافتن مسیر بین موفقیت شغلی و انجام اعمال خوب، کمک کند. خلاصه اینکه شرکتها باید به دنبال کار کردن با سازمانهایی باشند که در عرصهی تأثیرات اجتماعی و جامعهپسندانه موفق عمل کردهاند و نسبتبه ارزشهای کار اجتماعی متعهد هستند.
بررسی زنجیره تأمین
شرکتهای اهمیتدهندهبه جامعه، علاوه بر محصول، در مورد تصویر کلی شرکت خود هم فکر میکنند. شرکتهایی که با هر اندازهای (از استارتاپها گرفته تا شرکت چندملیتی) با استانداردهای محیطی، اجتماعی، و حاکمیتی مواجه هستند طبق گواهینامه B Corps دستهبندی میشوند. چنین امری شبیه گواهینامهی Fair Trade برای تولیدکنندگان محصولات غذایی است. آنها به محل تولید محصول، منشا مواد خام و چگونگی حمل و انتقال محصولات نظارت کرده و آنها را مورد بررسی قرار میدهند.
بهعنوان مثال Lucky Iron Fish، یک شرکت سرمایهگذاری اجتماعی است که شمشهای ماهیشکل با آهن رژیمی ضروری میسازد. شرکت لاکی آیرن فیش برای یافتن دو شرکت تولیدی که استانداردهای سختگیرانهی زیستمحیطی، حقوق کارگری و پایداری را رعایت کنند، تمامی منطقهی ایندیا و اونترایوی کانادا را جستجو کرد. از سوی دیگر، شرکت Ulula روی کمک به شرکتهای تأمین اخلاقی تمرکز دارد تا از رفتار درست کارخانهها نسبتبه کارگران و نابود نکردن محیط زیست اطمینان حاصل کند. شرکتهای مسئول، تمام تلاش خود را برای به حداقل رساندن آسیبهای ممکن و شراکت با سازمانهای اینچنینی (متعهدبه همین ارزشها) انجام میدهند.
گشتن بهدنبال سرمایهگذارانی با هدف مشترک
اگر کسی بهدنبال دو برابر کردن سود خالص کسبوکار خود باشد، بهتر است نگاهی هم به محصولاتی در دنیای سرمایهگذاری داشته باشد که از بینش جامعهدوستانه و رشد مالی و پایداری کار آنها حمایت کند. MaRS Catalyst Fund بهدنبال کسبوکارهای تأثیرگذاری است که بتوانند برخورد با برخی از بزرگترین چالشهای دنیا در زمینههای انرژی، مراقبتهای بهداشتی و تحصیلات را در دستور کار خود قرار دهند. افزون بر اینها، کاتالیست فاند به موارد تحت سرمایهگذاری خود کمک میکند تا بهترین عملکرد را در پایداری نرخ استاندارد طلایی GIIRS و ارزیابی B Corp داشته باشند. چنین کارهایی، ساختار لازم برای شرکتها و سازمانهایی مثل The ImPact را برای هدفگذاری برای اقدامات مدیریتی، اجتماعی و محیطی حین ساخته شدن سازمان آنها فراهم میکند.
کامات پالیهاپیتیا (Chamath Palihapitiya)، یک سرمایهگذار خطرپذیر است که سوشیال کاپیتال را راهاندازی کرد. آنها درحال تغییر دادن جهان پیرامون تأثیرگذاری اجتماعی هستند. مرکز مدیریت سرمایهگذاری بریجیز یا Bridges Fund Management، یک شرکت انگلیسی سرمایهگذاری خصوصی متعلق به راجر کوهن، براساس موفقیت اولیهی خارجی خود ساخته شده است و اخیرا هم کسبوکار منحصربهفردشان را وارد نیویورک کردهاند. بریجیز که ۳۰ درصد آن ازآن مؤسسهی بشردوستانه است، ۱۰ درصد سود بهدستآمده از سرمایهگذاری را به پروژههایی اهدا میکند که از فعالیت سرمایهگذاری معمولی خارج شدهاند.
سرمایهگذاران خطرپذیر قدرتمندی که خواستار رشد به هر قیمتی بودند، اکنون با کارآفرینانی که بهدنبال سرمایهگذاران تأثیرگذار هستند بهمشکل برخوردهاند. سرمایه گذاران تأثیرگذار مطابق با فاز رشد کارآفرینان از آنها حمایت میکنند. کارآفرینان امروزه درحال ساخت شرکتهایی هستند که مشکلات تأثیرگذار روی خانواده، سلامتی و کرهی زمین را حل کند. چنین کارآفرینانی با کارآفرینانی که به اهداف سودآور کوتاهمدت یا بلندمدت اولویت میدهند، متفاوت هستند. تفاوت میان این دو میتواند شکافی میان سرمایهگذاران طالب سود و سرمایهگذاران جامعهدوست ایجاد کند. اگر سرمایههایی مثل سرمایهی بلکراک صرف اهداف خیرخواهانه و اجتماعی شود و مقداری سود هم به سرمایهگذار برگرداند، میتواند تأثیر زیادی روی دردسترس قرار گرفتن سرمایه برای شرکتهای جامعهدوست بگذارد.
اجرای اهداف جامعهدوستانه تلاش همه افراد را میطلبد
هرکسی در هر شرکتی باید نقش خودش را در مورد اهداف جامعهدوستانه بازی کند. در عین حال افراد رهبریکنندهی تلاشها باید شیوهای حسابشده برای بهینهسازی مسائل منتخب بهکار گیرند تا نتایج و بازده آنها واقعا بتواند به جامعه کمک کند. ساخت شرکتها و افکار جامعهدوستانه در اطراف زیرساختهای محلی آزمایششده و مرتبط با سازمانهای موافق با اعتماد عموم، کلید موفقیت است.