اشتباهات مدیریتی و راهحلهایی برای آنها
به احتمال قوی، تصور شما بهعنوان یک مدیر این است که کارمندان را به بهترین صورت رهبری میکنید. اما حقیقت این است که رفتار هر فردی دارای اشتباهاتی است که به روند کاری شرکت صدمه میزند و برای جبران این اشتباهات نیاز به سالها تلاش است. خوشبختانه اگر زود متوجه ارتکاب این اشتباهات شوید، قادر خواهید بود که عوامل ایجادکنندهی صدمات بزرگ را شناسایی و سپس اصلاح کنید.
در ادامه به چهار نشانه اشاره میکنیم که منبع دردسرهای جاری در شرکت هستند؛ روشهای اصلاح آنها نیز ارائه میشوند.
۱. فرهنگ شرکت را با امر و نهی معرفی میکنید
براساس نظرسنجی گالوپ، فرهنگ شرکت در رضایت کارمند مهمتر از پاداش است. با در نظر گرفتن درستی این نظریه، بهنظر میرسد که مدیریت شرکت باید نقش بزرگتری را در ایجاد فرهنگ سازمانی ایفا کند. دلیل این امر این است که فرهنگ شرکت همگام با آن رشد میکند و شامل هر یک از کارکنان میشود؛ تصمیمات مربوط به این مورد با تکیه بر ورودی حاصل از اکثریت یعنی کارمندان بهجای اقلیت یعنی مدیریت اتخاذ میشود.
بهدلیل اینکه عناصر رفتاری مدیر ممکن است تا حد زیادی بر فرهنگ سازمانی تاثیر بگذارند، به اشتباه تصور میشود که فرهنگ شرکت از شخص مدیر تشکیل میشود!
راهحل: بهجای شکلدهی فرهنگ شرکت با توجه به ایدههای خود، مسئولیت این کار را به کارمندان محول کنید و به بازخورد آنها گوش بسپارید.
روشهای دیگری که باعث تقویت رویکرد درست در قبال فرهنگ شرکت میشوند، در زیر آورده شدهاند:
- در ابتدا به فرهنگ جاری توجه داشته باشید.
- از شرکتکنندگان فعال در مباحث مربوط به فرهنگ محلی شرکت باشید.
- ارتباطتان را به کلمات محدود نکنید، با رفتارتان نیز ارتباط برقرار کنید.
- عناصر تضعیفکنندهی فرهنگ شرکت را از عناصر توسعهدهنده جدا کنید؛ عناصر تضعیفکننده را شناسایی کنید و از عناصر توسعهدهنده حمایت کنید.
۲. تصمیمگیری کند و آهسته
شرایط موجود در فضای اقتصادی فعلی باعث ایجاد ترس از اقدام میشود؛ این موقعیت برای بازارهای نوظهور بیثبات، تغییرات غیرقابل پیشبینی و بزرگ در بازارهای سرمایه یا احتمال رکود اقتصادی نیز صدق میکند. ترس از اقدام میتواند تاثیر عمیقی بر اتخاذ تصمیم در سطح مدیریت داشته باشد. ممکن است مدیران برای اتخاذ تصمیمات ساده، زمان بیشتری صرف کنند. در این شرایط، روند عادی مختل میشود و تمام تیم مستاصل میشوند.
راهحل: برای اصلاح این حالت در تصمیمگیری باید دلیل آن را مشخص کنید. بر اساس بررسی CEB، اطلاعات بیش از حد که موجب توافقنظر و تشریکمساعی غیرضروری میشود، یکی از بزرگترین دلایل کاهش سرعت روند فرایندها در شرکتها است.
برخی شیوههای معمول برای سریعتر کردن کارها در محل کار وجود دارند که احتمالا منطقی به نظر برسند، اما در واقع اینگونه نیستند. این شیوهها عبارتند از:
- توافق نامه خرید: تصمیم گیریهای عمدهی خرید بسیار متداول شدهاند. بررسی CEB بیان میکند که اگر پنج نفر در مورد تصمیم خرید مشورت کنند، احتمال اینکه خرید اتفاق بیافتد به میزان ۳۱ درصد کاهش پیدا میکند.
- استخدام هیئت مشاوره: هر چه شمار افراد مشاورهدهنده افزایش پیدا کند، تصمیمگیری برای استخدام کندتر پیش میرود. در نتیجه آن دسته از جایگاههای شغلی که باید پر شود، برای مدت طولانیتری خالی میمانند. بر اساس این اطلاعات، پر شدن جایگاههای شغلی توسط استخدامشوندگان، پنج هفته بیشتر نسبت به پنج سال گذشته یعنی به میزان ۶۲ درصد افزایش پیدا میکند.
دلیل پایین آمدن سرعت تصمیمگیری خود را پیدا کنید تا مشخص شود این دلایل موجه هستند یا خیر. اگر اینگونه نیستند، فرایند موثرتری برای تصمیمگیری انتخاب کنید.
۳. جلسات کاری را مخفی برگزار میکنید
جلسات منظم کارکنان، مزایایی از جمله بهبود ارتباطات و همکاری و ایجاد احساس شریک بودن در روند رشد شرکت دارد. بهطور کلی، کارکنان در مورد شفافیت امور شرکت به مدیر اعتماد دارند. همینگوی میگوید: «بهترین راه برای فهمیدن قابل اعتماد بودن فرد این است که به او اعتماد کنید». اگر تصور میکنید کارکنان برای در اختیار گذاشتن اطلاعات در مورد وضعیت کنونی شرکت مورد اطمینان نیستند، احتمال دارد از جلسات مخفیانهی شما مطلع شوند؛ این موضوع باعث خدشهدار شدن حس اعتماد در شرکت میشود.
راهحل: اعتماد کارمندان را بهدست آورید. برای بهدست آوردن اعتماد از دسترفته باید با تیم خود تا حد ممکن شفاف باشید. رسیدن به این شفافیت پس از برهمزدن جلسات منظم کارکنان دشوار است؛ چون در این جلسات قرار بر دریافت و ارائهی بازخورد و راهنمایی کردن بوده و شما این جلسات را با جلسات اجرایی محرمانه جایگزین کردهاید.
۴. کارمندان را از مزایای خود محروم میکنید
قطع مزایای کارکنان در زمان تعدیل نیروها بهنظر ساده میرسد. اما فایدهی این کار برای شما چیست؟ مخصوصا زمانیکه مخفیانه دست به قطع این امتیازات میزنید.
شاید احمقانه بهنظر برسد اما مدیران معمولا با قطع مزایای بسیار کوچک شروع میکنند. محدود کردن این دسته مزایا برای مدیر سودی بهبار نخواهد آورد؛ اما باعث ایجاد تاثیرات منفی بر کارکنان، از پایین آوردن روحیه تا استعفای آنها میشود.
تشخیص اشتباه دیگران از تشخیص ارتکاب آن توسط خود سادهتر است
راهحل: شفاف باشید. اگر نیاز به قطع مزایای کارکنان است، تیم را از ابتدا در جریان مسئله قرار دهید و دلیل انجام این کار را نیز شرح دهید. بهسرعت، با چشمپوشی سخاوتمندانهی آنها از مزایای خود شگفتزده خواهید شد. اگر کارمندان را با این فرایند همراه نکنید، مزایای کوچک حذفشده به علتی برای از دست دادن اعضای تیم منجر خواهد شد.
تشخیص اشتباه دیگران از تشخیص ارتکاب آن توسط خود سادهتر است. اگر پیش از تصمیمگیری، توانایی خود را در بازنگری اعمال مدیریتی و بازتاب آن در انگیزهها و اقدامات خود نشان دهید تبدیل به مدیر مورد علاقهی تیم و شرکت خود خواهید شد. نشانههای بالا در مورد مدیریت ضعیف و راههای مقابله با آنها، تنها چند مورد از مشکلات مدیریتی و راه حلهایی است که ممکن است برای اعمال نقش مدیریتی خود بهکار گیرید. اگر در انجام این راهحلها کوشا باشید، به مدیری بهتر برای شرکت خود تبدیل میشوید.
نظرات