رائول دیویس جونیور، دانشآموز ۲۲ سالهی کالج توانست با مطرح کردن یک درخواست زندگی خویش را تغییر دهد. او از شرکتی که علاقهمند به فعالیت در آن بود تقاضا کرد که در صورت نیاز در آنجا به عنوان کارآموز مشغول به کار شود، ولی شرکت درخواست او را قبول نکرد. با این حال شخصیت رائول به گونهای بود که هیچ وقت دلسرد نمیشد و دست از تلاش نمیکشید به همین علت درخواست خود را مجددا تکرار کرد. سرانجام تلاشها و پیگیریهای وی به نتیجه رسید و شرکت تقاضای او را قبول کرد. با اینکه دیویس فقط ۱۵ ساعت در هفته کار میکرد و همزمان به تحصیل خود در مدرسه ادامه میداد در سن ۲۴ سالگی به یکی از بهترین فروشندههای آن شرکت تبدیل شد. بعد از مدتی وی اقدام به پایهگذاری شرکت خود کرد و به عنوان مشاور، افراد زیادی را در زمینه کسبوکار راهنمایی کرد، وی همچنین در انجمنها و جلسههای کارآفرینی که در کاخ سفید برگزار میشد شرکت میکرد.
دیویس کتابی را به اسم “چگونه مبتکران , طراحان و افراد خلاق میتوانند به شما انگیزه دهند تا در زندگی موفق شوید “با همکاری کتی پالاکوف و دکتر پل آدر نوشته است. این کتاب میتواند راهنمای خوبی برای همه جهت برطرف کردن موانع رسیدن به موفقیت باشد.کتی پالکوف مربی، نویسنده و کارآفرین سریالی موفقی است که جوایز فراوانی را بابت ریسکها و سرمایهگذاریهای خود بدست آورده است. آدر نیز به عنوان مشاور در زمینه ساختار سازمانی، تکنولوژی، مدیریت دادهها و محیط کاری با شرکتهای متعددی همکاری میکند.
دیویس و همکارانش در این کتاب در مورد کسانی سخن میگویند که تلاش میکنند دیدگاهها، ایدهها، نوآوریها و خلاقیتهای جدیدی در زمینه کسب و کار به وجود آورند. این افراد باورها وشیوهها و رسوم قدیمی غلط را زیر سوال میبرند و راهکارهای جدیدی را به جای آنها پیشنهاد میدهند. آنها این افراد را پیشگام مینامند.
مولفین کتاب در طی تحقیقهای خود با کار آفرینان، رهبران و مشاوران کسبوکار زیادی گفتوگو کردهاند. طبق نتایج صحبتها و تحقیقات آنها، بدون پیشگامان (بهعنوان مثال) در حال حاضر میلیونها نفر قادر نبودند که با یکدیگر از طریق فیسبوک ارتباط برقرار کنند، به احتمال زیاد انسانها طول عمر کوتاهتری نسبت به زمان حال داشتند و بر اثر عدم پیشرفت اجتماعی تعداد زیادی از مسائل جهان بدون راه حل باقی میماند. جامعه به پیشگامان و هچنین به افرادی نیاز دارد که پیشگامان را جهت بهتر انجام دادن کارهایشان همراهی کنند.
دیویس و تیمش این افراد را به چند دسته تقسیم میکنند: گروه اول افرادی هستند که به سخنان پیشگامان گوش میدهند و آنها را جهت شکوفایی و به ثمر رسیدن هر چه بیشتر ایدههایشان یاری میکنند و نقش حمایتی دارند (حمایتکنندگان). گروه دوم روی علایق و تمایلات آنها تمرکز میکنند و سعی دارند تا میزان تاثیر و علایق آنان را افزایش دهند (افراد انگیزهبخش). گروه سوم افرادی مانند ارسطو و افلاطون هستند که مفاهیم سخت و دشوار را آسانتر توضیح میدهند تا پیشگامان ایدههای خود را بهبود بخشند (روشنفکران). گروه چهارم با درک نوع زندگی و تفاوتهای رفتاری پیشگامان سعی میکنند از آنها درمقابل افرادی که قادر به درکشان نیستند محافظت کنند (محافظان یا حامیان).
دیویس برای توضیح افراد گروه چهارم مثال قابل لمسی از دو قهرمان افسانهای فیلم های مردآهنی و انتقامجویان آورده است، تونی استارک و پپر پاتز. تونی سرمایهداری ثروتمند است که رابطهای توام با عشق و نفرت با شخصیت و انسانیت خود دارد. او یک نابغه و مخترع است ولی اعتماد به نفس لازم را ندارد و در مواقع سخت و دشوار بیشتر به نقاط ضعف خود توجه می کند. پاپر محافظت کننده تونی است. او توانایی پیش گویی کارهایی که تونی قصد دارد انجام دهد را دارد و خصوصیاتش به او اجازه می دهد تا حس ناامیدی و انزجار و دلسردی تونی را متوقف کند. پاپر در واقع تنها چیزی است که تونی برای محافظت از خود و روح خود در برابر خطرهای مداوم و حتی برای پیروزی و پیشرفت نیاز دارد.
افراد پیشگام همیشه تمایل دارند تا حرکتی رو به جلو داشته باشند و مداوم در حال پیشرفت باشند و به ندرت زمانی را صرف نگاه کردن به گذشته میکنند. جایی که از آن آمدهاند، جایی که در آن زندگی میکنند و جایی که در پایان سال یا بعدا میخواهند آنجا باشند. به همین دلیل حتی مواقعی که در اطراف خود حامیان و محافظانی دارند زمانهای سخت و دشواری را برای شناخت هرچه بیشتر خود سپری میکنند و نمیتوانند این کار را به شخص دیگری واگذار کنند. کتاب این موضوع را خودشناسی کلی مینامد.
اوایل هر سال زمان مناسبی برای نوشتن اهداف و برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف است.پیشنهاد میکنیم برای این که بدانید شما نیز خصوصیات یک فرد پیشگام را دارا هستید یا نه، به سوالهای زیر از کتاب مذکور جواب دهید:
۱- در دورهی کودکی چه دیدگاهی نسبت به آیندهی خود داشتید و قصد داشتید به چگونه فردی تبدیل شوید؟
۲- آیا لحظهی تاثیرگذاری در زندگی شما وجود داشته که شما را در مسیر مورد نظرتان قرار دهد؟
۳- شما چه ماموریتی در زندگی دارید؟ آن را چگونه توصیف میکنید؟
۴- به نظر شما چه تفاوتی بین افرادی که تاثیری بر این جهان میگذارند و افرادی که هیچ تاثیری نمیگذارند وجود دارد؟
۵- افراد مبتکر و نوآور فرصتها وموقعیتهای جدیدی را بوجود میآوردند، افراد خلاق توانایی تغییر شرایط را دارا هستند و افراد بنیانگذار از توانایی و جسارت شروع کارهای جدید برخوردار هستند. شما جزو کدام دسته اید؟ چرا؟
۶- چه انگیزهای میتواند سبب تبدیل شدن شما به یک فرد پیشگام شود؟
۷- چه عواملی باعث افزایش انگیزه در شما میشوند؟
۸- کدام موارد میتوانند سرعت موفقیت شما را افزایش دهند؟
و سرانجام مهمترین سوال این است که:
۹- چه عواملی میتوانند سبب کاهش یا از بین رفتن انگیزه شما برای ادامه کار شوند؟ آیا شما توانایی مقابله با این تهدیدها را دارید؟
با جواب دادن به این سوالهای ساده، به نقاط قوت خود و نحوهی استفاده از آنها برای خلق یا دنبال کردن یک ایدهی کسب و کار جهت افزایش سریع ارزش شرکت خود، همکارانتان یا افرادی که میشناسید پی خواهید برد.
همهی ما اهداف و آرزوهای فراوانی داریم که میتوانیم از همین امروز شروع به انجام دادن کارهای لازم جهت دستیابی به آنها کنیم. به یاد داشته باشید که آسانترین بخش هر کاری شروع آن است ولی استفادهی موثر از منابع موجود به منظور دستیابی به هدف و پیشرفت موثر انگیزه فراوانی را میطلبد، سعی کنید مانند افراد پیشگام همیشه با انگیزه باشید و به تلاشهای خود جهت موفقیت ادامه دهید.