راهکارهایی برای راه‌اندازی کسب‌وکار بین‌المللی

یک‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
دنیای کسب‌وکار دیرزمانی است که از حالت محلی به بین‌المللی تغییر کرده و در نتیحه، فرصت‌های در دسترس را برای شرکت‌ها افزایش داده است.
تبلیغات

تکنولوژی دنیای امروز را بیش از پیش به هم متصل کرده است. در وضعیت کنونی، تجارت بین‌المللی و ارائه‌ی خدمات و محصولات به کشورهای دیگر آسان‌تر شده است. شرکت‌هایی که در بازار محلی خود به موفقیت‌های نسبی می‌رسند، می‌توانند با مطالعه‌ی بازارهای بین‌المللی و برنامه‌ریزی مناسب برای آن‌ها، وارد دنیای جدید شوند و جریانی گسترده از سود و درآمد به شرکت خود جاری کنند.

در مورد شرکت‌های ایرانی، اگرچه برخی محدودیت‌ها و تحریم‌ها مانع ارتباط کافی با تجارت جهانی شده‌اند؛ اما هنوز هم راهکارهایی برای اجرای کسب‌وکارهای بین‌المللی وجود دارد. نکته‌ی مهم این که مدیران کسب‌وکارها در صورت تصمیم به ورود به این بازارها صرف‌ نظر از موانع موجود باید برنامه‌ریزی جامعی داشته باشند. آن‌ها باید زیرساخت‌ها و چشم‌اندازهای شرکت را در مرحله‌ی اول برای بازار جهانی اصلاح کنند و سپس به دنبال رفع موانع ارتباط با کشورهای دیگر باشند. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی راهکارهایی برای آمادگی هرچه بیشتر به منظور حضور در بازارهای جهانی می‌پردازیم.

۱- شروع سریع و بابرنامه

رقابت در بازارهای بین‌المللی بسیار بیشتر از بازار محلی است و سرعت بیشتری دارد. البته این حقیقت نباید باعث شود مدیران تصمیم‌های سراسیمه بگیرند و از برنامه‌ریزی دقیق غافل شوند. به بیان دیگر، حرکت آهسته و پیوسته در نفوذ به این بازارها، بهترین راهکار است. برنامه‌ریزی استراتژیک و پایداری نسبت به آن، این نفوذ را تضمین می‌کند.

global brand

کسب‌وکار بین‌المللی بسیار بیشتر از انواع محلی نیازمند تحقیق و برنامه‌ریزی است

مشاوران کسب و کار معتقدند تفکر برای گسترش جهانی فعالیت باید از روزهای اولیه‌ی تاسیس شرکت در ذهن مدیران باشد. هرچه زودتر وارد بازارهای بین‌المللی شوید، بهتر می‌توانید معیارهای موفقیت و کلیت بازار را بررسی کنید. علاوه بر آن شما بازیگر اول رقابت می‌شوید که نقاط قوت و ضعف بازار را درک خواهید کرد.

۲- انجام تحقیقات پیش از عمل

پیش از اجرای هر برنامه‌ی توسعه، مهم‌ترین بخش، انجام تحقیقات است. صاحبان صنایع پیش از ورود به هر بازاری باید آن را به خوبی مطالعه کنند. یکی از بخش‌های این تحقیقات می‌تواند حضور در کشور مقصد و مطالعه‌ی آداب و رسوم و ارتباط آن‌ها با کسب‌وکارهای شبیه به شما باشد. نکته‌ی بدیهی این که با افزایش شناخت در مورد بازار مقصد، موفقیت شما تضمین‌شده‌تر خواهد بود.

شناخت برندهایی که در بازار مقصد موفق شده‌اند و درک چگونگی پیروی از آن‌ها، قدم بعدی در تحقیقات است. از طرفی، مطالعه‌ی شرکت‌های شکست‌خورده در آن بازار نیز اهمیت خاص خود را دارد؛ چرا که از به‌کارگیری استراتژی‌های محکوم به شکست جلوگیری می‌کند.

تحقیقات شامل مطالعه‌ی رقابت نیز می‌شود. با گسترش روزافزون تجارت بین‌المللی، باید انتظار هر دو گروه رقبای محلی و جهانی را داشته باشید. در نتیجه در مورد رقبا نیز تحقیق کنید و به دنبال ارزش افزوده‌ای باشید که شما را در چشم مشتریان، خاص جلوه بدهد.

۳- استخدام مشاور مناسب

مدیران کسب‌وکارها می‌توانند تحقیقات جامعی در مورد بازار هدف انجام دهند اما هیچ‌کس بهتر از یک فرد محلی در مورد آن کشور اطلاعات ندارد. در نتیجه شرکت‌ها باید پس از تحقیقات به‌دنبال حمایت‌های قانونی و همچنین منابع محلی برای راهنمایی در بازار جدید باشند.

مشاور تجاری

بهترین تحقیق، استفاده از یک مشاور آشنا به بازار مقصد است

جابجایی به کشور جدید یا گسترش کسب‌وکار در آن، مانند اولین سفر به آنجا خواهد بود. گردشگران عموما راهنماها یا تورهایی را برای نشان دادن کشور جدید استخدام می‌کنند. کسب‌وکارها نیز به چنین راهنماهایی نیاز خواهند داشت که علاوه بر شناخت کشور، رسوم و بازار آن را نیز به خوبی درک کنند. سفارت‌خانه‌ی کشور مبدا در بازار مقصد، راهنمایی اولیه‌ی مناسبی خواهد بود. البته بهتر است با افراد متصل به صنعت مورد نظر نیز ارتباط برقرار کنید تا آشنایی کامل‌تری به‌دست بیاورید.

۴- احترام به فرهنگ و رسوم

وقتی وارد کشور جدید می‌شوید، باید به رسوم و فرهنگ آنجا احترام بگذارید. با شناخت مردم بهتر می‌توانید اعتماد آن‌ها را جلب کنید. از امتحان کردن غذاهای جدید تا سفر به شهرهای مختلف کشور مقصد، همگی در شناخت روند کاری کشور و همچنین طرز تفکر مردم آن مفید خواهند بود. اعتقادات مذهبی و ممنوعیت‌ها و تمایلات مصرفی مردم، مواردی مهمی هستند که در کشور مقصد باید مورد بررسی قرار بگیرند.

تحقیقات در مورد رسوم و فرهنگ باید پیش از قدم گذاشتن در کشور جدید انجام شود. مطالعه‌ی کتاب‌های راهنما در مورد لباس، معاشرف و حتی مهمان‌نوازی کشور مقصد، مواردی ساده هستند که می‌توانند تاثیری عمیق روی استراتژی شما داشته باشند.

۵- برنامه‌ریزی برای سفرهای متعدد

گجت سفر

گسترش بین‌المللی نیازمند سفرهای متعدد و طلانی‌مدت کاری است

راه‌اندازی کسب‌وکاردر کشور جدید به معنای سفرهای متعدد به آنجا خواهد بود. احتمال سفرهای با مسافت طولانی نیز وجود خواهد داشت و مدیران و تصمیم‌گیرندگان شرکت باید برای آن‌ها آماده باشند. به‌عنوان مثال اگر شما در جایگاه مدیر یا مذاکره‌کننده‌ی توسعه‌ی کسب‌وکار بوده و برای سفرهای طولانی‌مدت آماده نباشید، استراتژی توسعه محکوم به شکست خواهد بود. مورد دیگر قیمت سفرهای هوایی است که باید در استراتژی‌های مالی در نظر گرفته شده و همچنین، برنامه‌هایی برای صرفه‌جویی در آن‌ها و استفاده از تخفیف‌ها لحاظ شود.

۶- حفظ ارتباط

همان‌طور که گفته شد، در مسیر توسعه‌ی بین‌المللی شما تا مدتی نامعلوم به مسافری همیشگی تبدیل خواهید شد. در نتیجه حفظ ارتباط با تیم‌های اولیه‌ی شرکت و تیم‌های جدید در کشور مقصد، اهمیتی حیاتی دارد. خوشبختانه ابزارهای ارتباطی در دنیای کنونی به وفور در دسترس هستند و می‌توان با انتخاب نمونه‌ای کاربردی، از مزایای آن برای ارتباط هرچه بهتر با تیم‌ها استفاده کرد.

در نهایت به یاد داشته باشید که راه‌اندازی کسب‌وکارهای بین‌المللی دشواری‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد. همان‌طور که گفته شد این گسترش چالش‌هایی بسیار بیشتر از توسعه در بازار کشور خودتان را دارد. البته پس از راه‌اندازی اولیه و در صورت به‌کارگیری استراتژی‌های نفوذ مناسب، می‌توان انتظار موفقیت‌های چشمگیری را برای شرکت داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات