هولدن FB تیل اسپین؛ ترکیب ۵ خودرو در یک مدل سفارشی

سه‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
یک زوج استرالیایی یا ترکیب قطعات مختلف ۵ خودروی متفاوت مانند نیسان اسکای لاین R33، یک مدل سفارشی و متفاوت تولید کرده‌اند.
تبلیغات

اولین واکنش به تصویر این مطلب در بین بیشتر افراد یکسان است: مدل این خودرو چیست؟ شاید فقط اهالی قدیمی استرالیا مدل این خودرو را درست حدس بزنند. این مدل سفارشی را می‌توان فرانکنشتاین دنیای خودرو نام‌گذاری کرد. برای ساخت این مدل موسوم به تیل اسپین (Tail Spin) از ۵ خودرو شامل دو دستگاه نیسان اسکای‌لاین R33 استفاده شده است. اساس تیل اسپین را هولدن FB محصول سال ۱۹۶۰ شرکت خودروسازی استرالیایی هولدن (Holden) تشکیل می‌دهد. این خودروی کلاسیک در چند مدل مختلف شامل سدان، استیشن، یوت (وانت‌ کوپه‌های مخصوص استرالیا و نیوزیلند) و پنل ون با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۲.۳ لیتری با قدرت ۷۵ اسب بخار تولید شده است.

Holden FB Tail Spin

عمر هولدن FB بسیار کوتاه بود؛ اما در طول کمتر از دو سال و پیش از جایگزینی آن با سری EK نزدیک به ۱۵۰ هزار دستگاه از آن تولید شد. با این وجود، احتمالاً مدل سفارشی و تک‌نمونه‌ی تیل اسپین خاص‌ترین هولدن FB دنیا باشد. این مدل خاص توسط یک زوج جوان و خوش‌ذوق اهل کانبرا و با کمک تیم تیونینگ و طراحی Astill Design استرالیا ساخته شده است. شاید اولین چیزی که در طراحی تیل اسپین جلب توجه می‌کند، نمای روبرو و عقب آن باشد. در واقع باید بدانید که بدنه‌ی این مدل از بخش انتهایی و جلویی دو هولدن FB ساخته شده است. بخش عقب و جلو دو دستگاه هولدن FB جدا و سپس به‌هم متصل شده‌اند تا تیل اسپین در نمای روبرو طراحی عقب و در نمای عقب طراحی روبروی هولدن FB را باشد. بخش میانی، سقف و شاسی را دو دستگاه نیسان اسکای‌لاین R33 تشکیل داده‌اند و بیشتر قوای فنی از هولدن VN کمودور قرض گرفته شده است.

Holden FB Tail Spin
Holden FB Tail Spin
Holden FB Tail Spin
Holden FB Tail Spin
Holden FB Tail Spin

قلب تپنده‌ی این مدل متفاوت، پیشرانه‌ی ۸ سیلندر V شکل ۵ لیتری هولدن کمودور است که در حالت استاندارد ۲۲۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد؛ اما هنوز پس از بهینه‌سازی‌های فراوان، قدرت نهایی آن اعلام نشده است. گیربکس T700، دیفرانسیل لغزش محدود برند BorgWarner، دیسک‌های ترمز هولدن کمودور، رینگ‌های ۱۸ اینچی برند Schott، سیستم اگزوز تماماً دست‌ساز از جنس فولاد ضد زنگ و انواع قطعات از خودروهای برندهای مختلف در تیل اسپین استفاده شده است. برای ساخت تیل اسپین ۱۸ ماه زمان صرف شده است تا بخش‌های مختلف دو دستگاه هولدن FB، دو دستگاه نیسان اسکای‌لاین R33 و یک دستگاه هولدن VN کمودور در کنار چراغ‌های فیات، قطعات سیستم تهویه دایهاتسو،کاپوت فولکس واگن گلف و صندلی‌های لکسوس در کابین در یک مجموعه ترکیب شوند. داشبورد تیل اسپین همان عقربه‌های کلاسیک هولدن FB را دارد که با سلیقه خاص شخصی‌سازی شده‌اند.

باید اعتراف کرد که تیل اسپین مناسب تمام سلیقه‌ها نیست؛ اما در هر صورت، یک مدل منحصربه‌فرد و تک‌نمونه است که در چند نمایشگاه تیونینگ مورد توجه قرار گرفته است. در پایان این مطلب ویدئویی از  صحبت‌های یکی از اعضای این پروژه به نام کایل را می‌توانید مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات