اوپو با فایند ایکس چه استراتژی را دنبال می‌کند

چهارشنبه ۶ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
پس از چندین سال، اوپو پرچم‌داری جدید را با طراحی جذاب و کمابیش انقلابی معرفی کرده‌ است. در ادامه با نقش این پرچم‌دار در استراتژی آینده‌ی اوپو آشنا می‌شویم.
تبلیغات

در چهار سال اخیر، اوپو هیچ گوشی پرچم‌داری را به بازار عرضه نکرده است؛ در عوض، این شرکت چینی در این مدت توجه خود را به سوی گوشی‌های میان‌رده معطوف داشته است. اما ناگهان، این شرکت با معرفی اوپو فایند ایکس، همه را غافلگیر کرد؛ پرچم‌داری که یکی از خاص‌ترین گوشی‌های حال حاضر است. جالب اینجا است که این پرچم‌دار جدید، گوشی ارزان‌قیمتی نیست؛ چرا که گران‌ترین مدل آن به قیمت ۱۷۰۰ یورو به فروش می‌رسد. تعیین چنین قیمتی برای فایند ایکس تعجب‌برانگیز است و دیوانه‌وار جلوه می‌کند. اما چرا اوپو دست به معرفی چنین پرچم‌داری زده است؟

جالب‌توجه‌ترین ویژگی فایند ایکس، طراحی دوربین متحرک آن است.همچنین، اوپو نیز مانند اپل لبه‌ی پایینی نمایشگر را تا زده تا بتواند حاشیه‌ی پایینی را کاهش دهد. فناوری شارژ با توان ۵۰ واتی نیز که توسط اوپو Super VOOC نام‌گذاری شده، یکی دیگر از جذابیت‌های اوپو فایند ایکس است؛ این مسئله باعث می‌شود سرعت شارژ در این گوشی دو و نیم برابر سریع‌تر از دیگر گوشی‌هایی باشد که از فناوری شارژ سریع استفاده می‌کنند.

اوپو فایند ایکس / Oppo Find X

اما در ورای چنین جاذبه‌های ظاهری، نمی‌توان گفت که آیا پرداخت مبلغی بیش از ۱۰۰۰ یورو برای این گوشی هوشمند منطقی است. لیکن باید بدانیم که دست‌یابی به فروش بالا، تنها هدف اوپو از طراحی فایند ایکس نیست.

برای درک اهمیت راهبردی این گوشی هوشمند، لازم است تا به دو نکته توجه کنیم. اولین نکته، زمان و مکان معرفی این محصول جدید است. دومین نکته‌ نیز پیشینه‌ی گوشی‌های خانواده‌ی «فایند» است. دو گوشی فایند ۵ و فایند ۷، موجب شدند تا اوپو به‌عنوان بازیگری جدی در حوزه‌ی فناوری شناخته شود. نوآوری‌هایی همچون استفاده از نمایشگر فول‌اچ‌دی، LED هشدار با بیش از ۳۰۰۰ ال‌ای‌دی مجزا و همچنین به‌کارگیری اولین سیستم شارژ سریع در گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۴، از جمله مواردی بودند که موجب شهرت یافتن این برند چینی شدند. در حقیقت فناوری Dash Charge که امروزه به عنوان یکی از نقاط قوت محصولات وان‌پلاس شناخته می‌شود، در حقیقت همان فناوری است که در سال ۲۰۱۴ توسط اوپو معرفی شده بود.

اما به‌طور عجیبی، پس از دو سال خلاقیت و نوآوری، ناگهان توسعه‌ی گوشی‌های خانواده‌ی «فایند» با توقف روبه‌رو شد. در حقیقت، وظیفه‌ی فایند ۵ و فایند ۷، شناساندن اوپو به عنوان برندی قدرتمند در بازارهای هدفِ این شرکت بود؛ از آن پس این شرکت چینی سعی کرد تا روی محصولاتی سودآور تمرکز کند. در این دوره، بیشترین تمرکز اوپو بر معرفی گوشی‌های سری R و F معطوف شده بود؛ گوشی‌هایی که طراحی محافظه‌کارانه‌ای داشتند و چینی‌ها می‌توانستند آن‌ها را در حجم بالا و با حاشیه‌ی سود مناسب به فروش برسانند.

اوپو فایند ایکس / Oppo Find X

فایند ایکس نیز مانند فایند ۵ و فایند ۷، با هدف شناساندن اوپو به‌عنوان برندی توانمند معرفی شده است؛ اما این بار اوپو بازار متفاوتی را هدف قرار داده است. آن‌ها این بار اروپایی‌ها را هدف قرار داده‌اند. فایند ۷ در پاریس و در لوور معرفی شد؛ جالب اینجا است که اوپو هیچ‌گاه حضور پررنگی در اروپا نداشته است. این شرکت با شرکت‌های مخابراتی همکاری چندانی نداشته و برای فروش محصولاتش از خرده‌فروشی‌های بزرگ هم کمک قابل توجهی نمی‌گرفته است.

فایند ایکس با هدف شناساندن اوپو به‌عنوان برندی توانمند معرفی شده است

اما این بار چینی‌ها استراتژی خود را تغییر داده‌اند؛ آن‌ها دفاتری را در اروپا افتتاح کرده‌اند و در حال همکاری با خورده‌فروشی‌ها هستند. احتمالا در مدت کوتاهی، شاهد تبلیغات گسترده‌ی برند اوپو در این قاره خواهیم بود. در این کمپین تبلیغاتی، اوپو با یک محصول انقلابی به‌نام فایند ایکس خود را به کاربران اروپایی معرفی می‌کند؛ محصولی خاص که تصویری مثبت در ذهن این کاربران برجای خواهد گذاشت.

اما احتمالا هدف نهایی اوپو در قاره‌ی سبز، فروش گوشی‌های میان رده و پرچم‌دارهایی سنتی‌تر خواهد بود. مقامات اوپو مسمم هستند، تا همانند آسیا، در اروپا نیز محصولات خود را با قیمت بالایی به فروش برسانند؛ ولی برای دست‌یابی به این هدف، آن‌ها در ابتدا باید این مسئله را به اثبات برسانند که اوپو نیز مانند اپل و سامسونگ، شرکتی رده‌بالا است. این مسئولیت اکنون بر شانه‌های فایند ایکس قرار دارد.

اوپو فایند ایکس / Oppo Find X

هرچند ممکن است برخی کاربران خود را به‌عنوان یکی از طرفداران پر و پا قرص اوپو به‌حساب آورند؛ ولی حقیقت این است که اوپو نمی‌خواهد برندی برای کاربران پرهیاهو باشد، آن‌ها می‌خواهند خود را با مولفه‌هایی همچون مُد و کالاهای لوکس پیوند دهند. این همان دلیلی است که باعث شده اوپو در نسخه‌ای گران‌قیمت از فایند ایکس از برند لامبورگینی استفاده کند. در حقیقت، فایند ایکس محصولی است که نشان می‌دهد این شرکت چینی راه و روش ورود به دنیای کالاهای لوکس را به خوبی آموخته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات