استون مارتین DBS سوپرلگرا (با تلفظ صحیح ایتالیایی سوپرلجرا، Superleggera) پرچمدار سوپر گرندتورر این برند بریتانیایی جهت رقابت با فراری 812 سوپرفست رونمایی شد. آخرین بار در سال ۲۰۱۲ بود که استون مارتین از کد DSB در محصولات خود استفاده کرد اما حالا این مدل با کنار زدن ونکوئیش S، پرچمدار جدید جنتلمنهای بریتانیا خواهد بود. سوپرلگرا در زبان ایتالیایی بهمعنی «فوق سبک» است و پیش از این بارها در محصولات استون مارتین، از سال ۱۹۶۷ تا امروز استفاده شده است. با اینکه DBS سوپرلگرا بهعنوان جایگزین ونکوئیش S معرفی شده، اما داستان این دو مدل متفاوت است. DBS سوپرلگرا بر اساس مدل DB11 ساخته شده اما در مجموع ۷۲ کیلوگرم سبکتر شده است.
جلوپنجره و چراغهای جلو و عقب DBS سوپرلگرا در برابر DB11 تغییر کردهاند. اسپلیتر جلو، زیربندی آیرودینامیک، دیفیوزر جدید عقب و بالهی عقب که ۶۰ کیلوگرم داونفورس (نیروی رو به پایین، Downforce) در جلو و ۱۲۰ کیلوگرم در عقب تولید میکند، نمای DBS سوپرلگرا را تهاجمی نشان میدهند. مجموع ۱۸۰ نیوری داونفورس، بیشترین مقدار در خودروی جادهای ساخت استون مارتین است اما ضریب درگ DBS سوپرلگرا مشابه DB11 با نیروی دانفورس ۷۰ کیلوگرم است. این مدل از سیستم تعلیق دو جناقی در جلو و چند اتصالی در عقب استفاده میکند و بهصورت استاندارد به دمپرهای هوشمند انطباقی و سه حالت رانندگی جیتی، اسپرت و اسپرت پلاس مجهز است.
پیشرانهی DBS سوپرلگرا همان ۱۲ سیلندر با آرایش V شکل ۵.۲ لیتری توئین توربوشارژ DB11 بوده، اما نهایت قدرت آن به ۷۱۵ اسب بخار رسیده است. ۹۰۰ نیوتنمتر گشتاور این V12 بزرگ که تا جای ممکن برای دستیابی به توزیع وزن بهتر و مرکز ثقل پایینتر در ارتفاع پایین و نزدیک به مرکز نصب شده است، از دور موتور ۱۸۰۰ تا ۵۰۰۰ دور بر دقیقه در دسترس است. برای مقایسه بهتر باید توجه کرد که DB11 AMR بهعنوان قدرتمندترین مدل، ۶۳۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد. تمام این قدرت و گشتاور توسط گیربکس اتوماتیک ۸ سرعتهی جدید ZF در کنار دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) و سیستم هدایت گشتاور (تورک وکتورینگ) به چرخهای عقب با تایرهای پیرلی P Zero و رینگهای ۲۱ اینچ فرستاده میشود. مهندسی ترکیب خودروی سوپراسپرت و گرندتورر، DBS سوپرلگرا استون مارتین را در زمان ۳.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. برای رسیدن به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون، فقط ۶.۴ ثانیه زمان نیاز است و نهایت سرعت این GT زیبا بهصورت الکترونیکی در ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت متوقف شده است.
DBS سوپرلگرا از سیستم اگزوز جدید با ۴ سراگزوز استفاده میکند که بر اساس گفتههای مهندس ارشد این پروژهی ساخت این مدل، در مقایسه با DB11 حجم صدای آن ۱۰ دسیبل بیشتر است. در کنار قوای فنی قابل توجه، DBS سوپرلگرا بهمنظور ترکیب پرفورمنس و سواری راحت طراحی شده است. این مأموریت با بهینهسازی سیستمهای کنترل کشش و پایداری انجام شده است تا ۹۰۰ نیوتنمتر گشتاور در بهترین حالت رام شود. DBS سوپرلگرا جدید به انواع تجهیزات رفاهی مدرن استاندارد شامل روکشهای چرمی کابین، ورود بدون کلید (Keyless entry)، استارت دکمهای، سیستم نظارت بر باد لاستیکها، سیستم اطلاعات و سرگرمی با اتصال بلوتوث و سازگاری با آیفون و آیپاد، راهیاب ماهوارهای دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم کمکی پارک مجهز است.
اندی پالمر، مدیرعامل استون مارتین در جریان رونمایی DBS سوپرلگرا گفت:
DBS سوپرلگرا نه تنها بازگشتی به نام باسابقهی DBS است، اما نشاندهندهی بازگشت ما به کلاس سوپر گرندتورر نیز هست. با طراحی بیاندازه زیبا، بدنهی سبک وزن کامپوزیت کربن و آلومینیوم به یک مدل فوقالعاده جذاب و قابل توجه تبدیل شده است.
مدل کوپهی DBS سوپرلگرا بهعنوان قدرتمندترین و سریعترین خودروی جادهای فعلی استون مارتین با قیمت پایهی ۲۲۵ هزار پوند اواخر سال ۲۰۱۸ به بازار اروپا عرضه خواهد شد و سپس مدل ولانتهی کروک اوایل سال ۲۰۱۹ فروخته میشود. DBS سوپرلگرا کوپه بازار آمریکا با قیمت پایهی ۳۰۴ هزار و ۹۹۵ دلار در سه ماهی چهارم سال ۲۰۱۸ عرضه خواهد شد.
نظرات