چرا آلپینا B7، بهتر از بی ام و سری 7 است؟
ضربالمثل «هم خدا را میخواهد و هم خرما» در صنعت خودروسازی بهگونهای متفاوت وجود دارد. معمولاً در کلاس خودروهای بزرگ و لوکس، خدا و خرما را با هم خواستن چیز بدی نیست؛ اما گران تمام میشود؛ هرچند آلمانیها فکر تمام جنبههای چنین محصولاتی را کردهاند.
خودروسازان آلمانی سالها است که از یک فرمول مشترک در ساخت بهترین محصولات لوکس دنیا استفاده میکنند. ابتدا یک سدان بزرگ و لوکس میسازند، در مرحلهی بعد توربوشارژر به آن اضافه میکنند، سپس چاشنی سیستم تمام محرک و تایرهای با چسبندگی بالا به خودرو اضافه میشود و در آخر فیبر کربن جایگزین تزئینات چوب میشود. حاصل این فرمول، تقریباً تمام خودروهای لوکس، پرقدرت و بزرگ آلمانی را شامل میشود؛ بیامو M5، آئودی S8، مرسدسبنز AMG S63 چنین محصولاتی هستند. در این بین، شرکت آلپینا فرمول اختصاصی خود را به کار میبرد تا محصولی برتر از نمونهی اولیه خلق شود.
مایکل هارلی، تحلیلگر وبسایت معتبر «کلی بلو بوک» و عضو نشریهی فوربز، مدتی تجربهی سواری با آلپینا B7 را دارد. او معتقد است که سدان لوکس و پرقدرت B7 بهتر از مدل استاندارد بیامو سری 7 عمل میکند. درواقع تیم مهندسی آلپینا، چاشنی لوکس بودن را فدای قدرت بیشتر یا قوای محرکه بهتر را فدای لوکس بودن نکرده و هر دو فاکتور لوکس بودن و افزایش قدرت را به B7 افزوده است.
رانندگی با مرسدسبنز AMG S63 یکی از خواستههای همیشگی طرفداران دنیای خودرو است. این سدان لوکس با وجود پیشرانهی فوقالعاده قدرتمند، سواری راحت، لوکس و کمنظیری دارد؛ اما از طرفی، به اندازهی S کلاس معمولی راحت نیست. این شرایط در مورد آلپینا B7 و بیامو سری 7 تصحیح میشود. سدان B7 قدرت بیشتر، کابین لوکستر و سواری راحتتر در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
داستان آلپینا B7 از کجا شروع شد؟
B7 محصول شرکت تیونینگ و ریسینگ آلمانی آلپینا (Alpina) است که همکاری نزدیکی با بیامو دارد. B7 مدل پرچمدار این برند بوده که بر اساس سری 7 بیامو ساخته شده است. امضای محصولات آلپینا، کیت بدنه، جلوپنجره، رنگ بدنه و رینگهای اختصاصی است که از دهه ۱۹۷۰ تا بهامروز استفاده شده است. بخش مهمی از تلاشهای تیم مهندسی آلپینا متوجه قوای محرکه است. برای مثال بیامو M760i با پیشرانهی ۱۲ سیلندر V شکل ۶.۶ لیتری توئین توربوشارژ دپارتمان M این برند، ۶۰۱ اسب بخار قدرت و ۸۰۰ نیوتنمتر گشتاور (از دور موتور ۱۵۵۰) تولید میکند. در مقابل آلپینا B7 از پیشرانهی ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری بای توربوشارژ بیامو که پیستونها، ورودی هوا توربوشارژرها، اینترکولر و ECU آن کاملاً تیونینگ شده است، قدرت و گشتاوری مشابه میگیرد. علاوه بر این هر دو مدل در تست سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان ۳.۶ ثانیه را ثبت کردهاند.
بزرگترین تفاوت آلپینا B7 و بیامو M760i وزن و قیمت کمتر B7 است؛ درحالیکه سری 7 مجهز به آپشنهای سری M با قیمت پایهی ۱۵۶ هزار و ۷۰۰ دلار در دسترس است، آلپینا B7 با تجهیزات رفاهی بیشتر برچسب قیمت ۱۳۸ هزار و ۸۰۰ دلار خورده است.
یکی از بهترین ویژگیهای B7، سیستم تعلیق بادی هوشمند و فرمانپذیری چهار چرخ آن است. تمام این موارد باعث میشود تا سدان بزرگ و لوکس آلپینا، از تندترین پیچها به راحتی و بدون مشکل عبور کند. برای مثال در پیست لاگونا سکا، آلپینا B7 سپر به سپر بیامو M2 که فرمانپذیری فوقالعاده چابکی دارد، پیش میرود. نکتهی قابل توجه این است که B7 تمام قدرت خود را بدون هیاهو به رخ میکشد. سیستم اگزوز بی سروصدا و سواری راحت است و به جرئت میتوان گفت که سری 7 در برابر این مدل، حرفی برای گفتن ندارد.
برای درک بهتر محصولات آلپینا باید به نشان این برند توجه کرد. آلپینا یعنی تیونینگ کامل پیشرانه، گیربکس، سیستم انتقال قدرت، فرمان و البته شخصی سازی قابل توجه کابین و فضای داخلی. در پایان این مطلب، پیشنهاد میکنیم ویدئوی قرار دادهشده را مشاهده کنید.