فیسبوک اطلاعات کاربران خود را در اختیار شرکت‌هایی نظیر اپل و سامسونگ گذاشته است

چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
فیسبوک طی یک توافق‌نامه، اطلاعات حساب کاربری کاربران خود را در اختیار شرکت‌هایی مانند اپل و فیسبوک گذاشته است.
تبلیغات

بنا به گزارش نیویورک‌تایمز، فیسبوک حداقل با ۶۰ تولیدکننده‌ی ابزار الکترونیکی توافق کرده است که اطلاعات کاربرانش را در اختیار آن‌ها قرار دهد. اپل، مایکروسافت، سامسونگ و بلک‌بری از جمله‌ی این تولیدکنندگان هستند.این توافق‌نامه، دسترسی این شرکت‌ها را نه‌تنها به اطلاعات کاربران فراهم می‌کند بلکه اطلاعات دوستان آن‌ها را هم در اختیار این شرکت‌ها می‌گذارد.

این گزارش عنوان کرده است که داده‌های مربوط به حساب کاربری دوستان کاربران اغلب بدون فرآیند دریافت رضایت انجام می‌شود. به دنبال رسوایی کمبریج آنالیتیکا، پاکسازی این اتهامات از فیسبوک سخت‌تر از آن چیزی است، تصور می‌شد. در ماه مارس گذشته، خبرهایی مبنی بر سوءاستفاده‌ی کمبریج آنالیتیکا از اطلاعات کاربران فیسبوک در جهت‌دهی به نتیجه‌ی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده منتشر شد. در آن زمان مارک زاکربرگ در کنگره حاضر شد تا به سؤالاتی در خصوص مدیریت اطلاعات کاربران پاسخ دهد.

طی یک عملیات آزمایشی، یکی از خبرنگاران نیویورک‌تایمز با استفاده از یک دستگاه بلک‌بری، حساب کاربری فیسبوکی با ۵۵۰ دوست ایجاد کرد. وی بر تک‌تک پیشنهادات دوستی وارد بر حساب کاربری نظارت داشت و آن‌ها را قبول می‌کرد. دستگاه بلک‌بری این خبرنگار از طریق یک اپلیکیشن بلک‌بری به نام The Hub می‌توانست اطلاعات مربوط به بیش از ۲۹۵ هزار کاربر فیسبوک را شناسایی کند. یکی از نمایندگان بلک‌بری در گفتگو با نیویورک‌تایمز اعلام کرد که سیستم عامل بیشتر دستگاه‌های بلک‌بری اندروید است و از کانال‌های خصوصی استفاده نمی‌کند.

پس از انتشار این خبر در نیویورک‌تایمز، فیسبوک پاسخی به این نشریه ارسال کرد:

 در روزهای اولیه‌ی ظهور گوشی‌های هوشمند، تقاضا برای ساخت نسخه‌های مختلف برنامه‌ی فیسبوک که در سیستم عامل‌های مختلف قابل اجرا باشد افزایش پیدا کرد. در آن زمان هنوز اپ استور به خصوصی وجود نداشت. بنابراین شرکت‌هایی مانند فیسبوک، گوگل، توییتر و یوتیوب مجبور بودند به‌طور مستقیم با سیستم‌های عامل و سازندگان گجت‌ وارد تعامل شوند تا محصول خود را در اختیار کاربران قرار دهند. این کار، زمان زیادی صرف می‌کرد و فیسبوک قادر به پاسخ‌گویی به این حجم از تقاضا نبود.از این رو برای برطرف کردن این مشکل، ما اقدام به ساخت مجموعه‌ی دستگاهی یکپارچه با API کردیم که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد نسخه‌ی فیسبوک متناسب با سیستم عامل یا دستگاه خود را ایجاد کنند. در دهه‌ی گذشته حدود ۶۰ شرکت نظیر آمازون، اپل، بلک بری، اچ‌تی‌سی، مایکروسافت و سامسونگ از این راهکار استفاده کرده‌اند.

بر اساس متن این نامه، شرکای مذکور توافقی امضا کرده‌اند که حق استفاده از داده‌های کاربران را ندارند و فقط می‌توانند در ساخت نسخه‌ی فیسبوک سازگار با سیستم عامل یا دستگاه خود از آن استفاده کنند. در ادامه فیسبوک ادعا می‌کند که نسبت به هرگونه سوء استفاده‌ی صورت‌گرفته از این توافق‌نامه بی‌اطلاع است.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات