واکنش جهرمی به ادعای میزبانی وزارت ارتباطات از سرور کلاینت‌های داخلی تلگرام

دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
معاون دادستانی کل کشور پیشتر اعلام کرد که اینترنت بدون فیلتر شبکه‌های اجتماعی را وزارت ارتباطات تامین می‌کند؛ حالا وزارت ارتباطات به این موضوع واکنش نشان داده است.
تبلیغات

چند روز پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه عبدالصمد خرم آبادی، معاون دادستانی کل کشور و دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه اعلام کرد که تعداد ۳۰ میلیون و یکصد هزار نفر از طریق فیلترشکن‌های هاتگرام و تلگرام طلایی، فیلتر تلگرام را دور می‌زنند و اینترنت بدون فیلتر این شبکه‌های اجتماعی را وزارت ارتباطات تامین می‌کند.

در همین بین رئیس سازمان پدافند غیرعامل، سردار جلالی نیز اعلام کرده است:

متأسفانه کمترین حمایتی از شبکه‌های داخلی نشده و سرورهای تلگرام، در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است؛ در صورتی که می‌توانستند آن‌ها را به پیام‌رسان‌های داخلی بدهند.

وی همچنین اظهار کرده است:

سرورهای هاتگرام و طلاگرام در طبقه نهم ساختمان مرکز امام(ره) وزارت ارتباطات قرار دارند و شما با مراجعه به طبقه نهم ساختمان دیتاسنتر مرکز امام خمینی(ره) می توانید ببینید سرورهایی که برای تلگرام بوده، در اختیار هاتگرام و طلاگرام قرار گرفته است؛ در صورتی که می توانستند آنها را به شبکه های اجتماعی بومی بدهند اما ندادند.

در پی این موضوع روابط عمومی وزارت ارتباطات امروز با ارسال دعوتنامه‌ای از رسانه‌ها خواست تا از مرکز مخابراتی امام خمینی بازدید کنند.

در این دعوتنامه آمده است که پیرو اظهارات مطرح شده در رسانه‌ها مبنی بر استقرار سرورهای هات گرام و تلگرام طلایی در طبقه نهم شرکت ارتباطات زیرساخت، از رسانه‌ها دعوت می‌شود برای بازدید از این مرکز امروز دوشنبه ساعت ۱۴ در ساختمان زیرساخت امام خمینی حضور یابند.

بر همین اساس محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در رابطه با سردار جلالی اعلام کرد:

متعجبم که چرا همواره برخی افراد با صحبت‌های نادرست، برای کشور هزینه تراشی می‌کنند. البته ما در مقام مسئول خودمان را ولو به این حرف ناروا، مسئول می‌دانیم و ایجاد شفافیت می‌کنیم و وظیفه خودمان می‌دانیم که پاسخ دهیم. شاید نشود دزدی ابرها را ثابت یا رد کرد اما نبودن سرور در طبقه نهم ساختمان امام را می‌شود ثابت کرد.

وی همچنین گفت:

در بحث فضای مجازی، تصمیم گیر و مدیریت کننده و هماهنگ کننده مرکز ملی فضای مجازی است. ما هم نظرات خودمان را در این خصوص داده‌ایم؛ در دی ماه نظر خودمان را درباره نسخه‌های غیررسمی تلگرام گفته‌ایم؛ یک بار اطلاعیه دادیم. برخی یک بار می‌گویند سرور در طبقه نهم است، یک بار می‌گویند اینترنتش را وزارت ارتباطات تامین می‌کند. خوب، همه اینترنت کشور را ما تامین می‌کنیم. نمی‌شود حرف‌های بی ربط بزنیم و صحبت‌هایی مطرح کنیم که مبنایی نداشته باشد.

وی درباره حمایت از پیام‌رسان‌های بومی هم گفت:

ما هم معتقدیم باید حمایت شوند و این کار را هم کرده‌ایم. مرجع قضاوت در این خصوص هم مرکز ملی فضای مجازی است. کسی که مدام می رود مصاحبه می کند خودش بگوید در راستای حمایت از پیام رسان‌های بومی چه کار کرده؟ نمی شود که مدام مطالبه کنیم و حرف بزنیم و بگوییم لنگش کن، فضای جامعه این تیپی است. در بحث نسخه‌های غیررسمی هم کسانی که در این مسئله در مرکز ملی ورود کردند، گفته‌اند اینها در دوران گذار باشند تا توانمندی لازم ایجاد شود. این به ما برنمی‌گردد، ما نظرات خودمان را شفاف گفته‌ایم. نمی‌دانم چرا آقایان هر از چندگاهی می‌آید و صحبت‌های این گونه مطرح می‌کنند؛ فضاسازی می‌کنند و با اهداف سیاسی این حرف‌ها را می‌زنند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات