کارگاه تولید محتوای تجاری؛ فرصتی برای کسب مهارت‌های تولید محتوا

دوشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۵
مطالعه 6 دقیقه
محتوا امروزه نقشی بسیار تاثیرگذار در جذب مخاطبان و مشتریان جدید دارد، اما رعایت اصول و قواعد تولید محتوا می‌تواند تفاوت شگرفی در میزان تاثیرگذاری داشته باشد. در صورتی که به دنبال کسب مهارت‌های بیشتر در این حوزه هستید، با ما همراه شوید.
تبلیغات

 به جرات می‌توان گفت که امروزه تولید محتوا نقشی غیرقابل انکار و بی‌بدیل در جذب مشتریان و مخاطبان در حوزه‌های مختلف کسب و کار و مخصوصا فعالیت در حوزه‌ی آنلاین دارد. به طور حتم رعایت اصول و قواعد تولید محتوا نیز می‌تواند تاثیرگذاری فعالیت‌های انجام شده را چند برابر کند. اصول و قواعد تولید محتوا شاید در برخی موارد به اندازه‌ای ظریف باشد که از چشم بسیاری پنهان بماند، از این‌رو مطالعه و یادگیری در این حوزه امری ضروری است که باید روندی ادامه‌دار داشته باشد.

برای مثال دکمه‌های فراخوان برای اقدام، از جمله‌ی مهم‌ترین مفاهیم در حوزه‌ی آنلاین است. ترغیب کاربر برای کلیک روی دکمه‌های فراخوان در واقع نوید بخش موفقیت برای مشارکت بیشتر کاربر در حوزه‌ای است که این کلید برای آن تعبیه شده است.

تولید محتوا در دکمه‌های فراخوان برای اقدام (CTA)

دکمه‌های فراخوان برای اقدام (Call to action) که به‌اختصار به آن‌ها CTA‌ گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین روش‌ها برای ترغیب مخاطبان به انجام یک عمل در فضای وب هستند. مخاطب با کلیک روی این دکمه‌ها می‌تواند یک اقدام انجام دهد به‌عنوان مثال ثبت‌نام کند، یک فایل دانلود کند، فرم نظرسنجی را تکمیل کند و بسیاری موارد دیگر. این دکمه‌ها معمولا با اهداف بازاریابی یا فروش استفاده می‌شوند و اغلب کاربر را تشویق می‌کنند تا با کلیک روی آن‌ها یک اقدام فوری انجام دهد. مشکل از جایی شروع می‌شود که کاربران به همین آسانی قانع نمی‌شوند و باید از روش‌هایی استفاده کرد تا به آن‌ها انگیزه دهد. در نتیجه هنگام طراحی دکمه‌های CTA معمولا از مناسب‌ترین طرح و رنگ استفاده می‌شود و محتوای آن‌ها به‌شدت اهمیت دارد. در این مطلب چند نکته در مورد تولید محتوا برای دکمه‌های CTA را مرور می‌کنیم. این متن‌ها یکی از دشوارترین انواع محتواها هستند زیرا باید تنها با چند کلمه، حق مطلب را ادا کنند.

اهمیت استفاده از این دکمه‌ها در این است که مسیرهای طولانی ایجاد انگیزه برای یک اقدام را کوتاه می‌کنند و می‌توانند مخاطبان را صرف‌نظر از اینکه چقدر این اقدام برای آن‌ها مهم است به یک عمل تشویق کنند. دکمه‌های CTA‌ در فضای آنلاین کاربرد بسیار زیادی دارند و می‌توان از آن‌ها روی بنرهای تبلیغاتی، صفحات مختلف سایت مثل بلاگ، صفحه اول و صفحات داخلی یا حتی در خبرنامه‌های ایمیلی استفاده کرد.

محتوای دکمه‌های CTA

انگیزه مخاطبان ما برای کلیک می‌تواند از جنس احساسی، منطقی، تشویقی یا پاداش باشد. اگر سایت‌های فارسی را مرور کنید از این دکمه‌ها زیاد می‌بینید، اما مشکل اینجا است که محتوای این دکمه‌ها باکمی بدسلیقگی نوشته می‌شود. چند بار دکمه »اطلاعات بیشتر«  را دیده‌اید؟ یا دکمه‌هایی که روی آن‌ها فقط نوشته شده »ثبت‌نام« ؟ اگر کمی خلاق باشید به‌آسانی می‌توانید نرخ کلیک بیشتری به دست آورید.

در طراحی این دکمه‌ها رنگ و شکل اهمیت زیادی دارید، ولی این عوامل تنها می‌توانند توجه کاربر را جلب کنند. پس از این مرحله محتوای شما باید قدرت کلیک را در مخاطب برانگیزد. در تحقیقی که روی یک سایت انجام شده بود تغییر دکمه »اطلاعات بیشتر« به »دریافت اطلاعات «باعث شده تعداد کلیک‌ها ۳۰ درصد افزایش پیدا کند. البته این تحقیق روی یک سایت انگلیسی زبان بود (ترجمه به مضمون) ولی در فضای وب فارسی هم نمونه‌ٍهای زیادی مشاهده می‌شوند که با کمی تغییر در آن‌ها می‌توان به نتایج بسیار بهتری رسید.

روی دستاورد تمرکز کنید

»چه‌کاری باید انجام دهید«  از مرسوم‌ترین اشتباهات در محتوای دکمه‌های CTA است. این روش را فراموش کنید و به‌جای آن بنویسید «چه به دست می‌آورید». به همین سادگی می‌توانید نرخ تبدیل را افزایش دهید. به‌جای عبارت‌هایی مثل «اینجا کلیک کنید» بهتر است بنویسید «کتاب آموزش را دریافت کنید» و بسیاری مثال‌های دیگر که در آن‌ها به کاربر گفته می‌شود با کلیک چه به دست می‌آورد.

یکی دیگر از اشتباهات در محتوای دکمه‌های CTA این است که در مورد فرآیند صحبت می‌کنیم. در این موارد نیز بهتر است به نتیجه عمل اشاره کنیم. به‌عنوان مثال به‌جای «ثبت‌نام کنید» می‌توانید بنویسید «دوره آموزش را شروع کنید». بدیهی است که کاربر باید کلیک کند، فرم ثبت‌نام را تکمیل کند، اطلاعات را ارسال کند تا دوره آموزشی شروع شود، ولی برای او نتیجه و هدف این فرآیند اهمیت دارد و هیچ‌یک از مراحل بالا به او انگیزه نمی‌دهند پس این جمله‌ها نباید به‌عنوان محتوای CTA‌ استفاده شوند.

مخاطب را تحریک کنید

عبارت‌هایی مثل همین حالا، اکنون، فوری و مواردی که روی ضرورت زمانی تاکید دارند می‌توانند در ایجاد انگیزه موثر باشند، اما این عبارت‌ها به حدی در موقعیت‌های غیرضروری استفاده شده‌اند که برای مخاطب حرفه‌ای کاربرد خود را از دست داده‌اند. مخاطب را بشناسید اگر حرفه‌ای است هیچ اشکالی ندارد کمی پیچیدگی فنی در متن داشته باشید، اما اگر با مخاطب عمومی مواجه هستید بهتر است از عبارت‌های ساده‌تر استفاده کنید.

معما (رازی که نمی‌دانستید)، عدد (هفت نکته)، شگفتی (عجیب، باورنکردنی)، تازگی (جدید، کشف)، صفت‌های تفضیلی (تر، ترین) از مواردی هستند که می‌توانند در جلب‌ توجه مخاطب موثر باشند.

شما می‌روید یا آن‌ها می‌آیند

صفحات فرود، معمولا به صفحاتی که گفته می‌شود که کاربر را از نقطه‌ای دیگر به‌سوی آن‌ها هدایت کرده‌اند. فرض کنید مخاطب یک آگهی جالب دیده است و با کلیک روی آن به یک صفحه فرود هدایت شده در نتیجه کاربر با عجله بیشتری صفحه را پیمایش می‌کند. در این شرایط باید از متن‌های ساده و کوتاه استفاده کرد. حضور کاربر در این صفحات نشان می‌دهد او اکنون به‌دنبال یک پاداش است و برای کلیک انگیزه کافی دارد. در طرف مقابل کاربری است که با حوصله بیشتر صفحات سایت را مرور می‌کند. در این مواقع کاربر به دنبال دستاوردهای بزرگ‌تر است، پس باید حرفه‌ای با او برخورد کرد. این مخاطبان اهمیت بیشتری دارند زیرا با میل خود در حال جستجو هستند، با دقت بیشتری محتوا‌ها را مرور می‌کنند و به‌آسانی روی هر لینک کلیک نمی‌کنند. بهتر است محتوای دکمه‌های CTA با محتوای صفحاتی که آن‌ها در حال مطالعه هستند مرتبط باشد.

کلمات منفی را بشناسید

«خرید کنید» یک عبارت منفی است. بطور کلی اینترنت یک ابزار ارتباطی است و وب ماهیت رسانه دارد. خرید و فروش در این فضا کاملا با دنیای واقعی متفاوت است و کاربر در محیط اینترنت اعم از وب، شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌های دیگر علاوه بر اینکه به دنبال راه‌حلی برای نیازش جستجو می‌کند باید در مورد آن راه‌حل قانع شود.  

برای شناخت کلمات منفی باید مخاطب را بشناسیم. اگر به دنبال استفاده بلندمدت از یک دکمه CTA هستید بهتر است با برخی از مخاطبان هدف خود گفتگو کنید. از روش‌هایی مثل مصاحبه، نظرسنجی، مطالعه کامنت‌ها، ارزیابی سایت رقبا و گروه‌ها استفاده کنید. زبان آن‌ها را یاد بگیرید. از ابزارهایی مثل گوگل ترندز (trends.google.com) یا kwfinder.com استفاده کنید تا متوجه شوید مخاطبان از چه کلماتی استفاده می‌کنند. برای امتحان شاید بد نباشد به سایت گوگل ترندز مراجعه کنید و فراوانی کاربرد چهار کلمه لپ تاپ، لپ‌تاپ، لپتاپ و لب تاب را با هم مقایسه کنید. همین مثال ساده به شما خواهد گفت کلمات یکسان می‌توانند واکنش‌های متفاوتی داشته باشند. 

اگر به حوزه تولید محتوا علاقه دارید مدرسه‌ی استارتاپ ایران با همکاری دانشگاه تهران کارگاه محتوایی در دو گام تدارک دیده که شامل کارگاه ویژه‌ی مبتدیان و کارگاه ویژه‌ی متخصصین می‌شود و بابک نقاش، استاد این دوره، نکته‌های مهم در فرآیند تولید محتوای تجاری را آموزش می‌دهد.

علاقمندان به شرکت در این دو دوره می‌توانند با استفاده از کد "ZOOMIT"  از تخفیف ۱۰ درصدی که برای کاربران زومیت در نظر گرفته شده، استفاده کنند. می‌توانید ثبت نام خود را از اینجا آغاز کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات