D1-lg

اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ

چهارشنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
رعایت کردن برخی نکات ساده در تعیین استراتژی بازاریابی برند نه تنها هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد بلکه نتیجه‌ی بسیار بهتری نیز دارد.
تبلیغات
D4-mci

داشتن استراتژی موفق برای بازاریابی نیازمند پلت‌فرم، کانال، شنوندگان و محتوای مناسب است. درواقع چالش‌های استراتژی دیجیتال مارکتینگ به‌اندازه‌ای سخت است که اغلب شرکت‌ها اشتباهات خود را دائم تکرار می‌کنند. نتیجه‌ی تحقیقات نشان داده است امروزه بیش از پنج هزار پلت‌فرم برای کمک به کسب‌وکارها در دسترس است و تنها ۹ درصد بازاریابان می‌توانند روی استفاده از یک روش تمرکز کنند. درنتیجه برندها تلاش کمتری برای اجرای استراتژی بازاریابی و جلب رضایت مخاطبان خود انجام می‌دهند. این اشتباه‌های رایج تنها مختص استراتژی‌های بازاریابی نیست بلکه توسط کسب‌وکارهایی که برای افزایش مخاطب تلاش می‌کنند نیز انجام می‌شود. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی بیشتر این اشتباه‌ها می‌پردازیم.

۱- دست کم گرفتن اهمیت داده‌ها

بسیاری از کسب‌وکارهای در حال رشد اهمیت داده‌ها را در توسعه‌ی استراتژی بازاریابی دست کم گرفته و زمان چندان زیادی را به تحقیقات تخصیص نمی‌دهند. درصورتی‌که روزبه‌روز به اهمیت استفاده از داده افزوده می‌شود. هرقدر داده‌های بیشتر و مفیدتری در اختیار بازاریابان قرار بگیرد، فرصت‌های بیشتری برای شناخت مشتری و محصولات فراهم می‌شود. به همین دلیل شرکت‌ها نباید هیچ محدودیتی در جمع‌آوری و استفاده از داده‌ها قائل شوند.

به‌عنوان مثال بسیاری از شرکت‌های مشاوره، هر کلمه‌ی کلیدی را به چشم فرصتی جدید برای جمع‌آوری داده به منظور پیدا کردن مخاطبان جدید می‌بینند. این شرکت‌ها حجم زیادی از کلمات کلیدی را توسعه داده‌اند تا به موتور جستجوی هر مشتری میلیون‌ها کلمه‌ی کلیدی اختصاص دهند.

digital marketing

اهمیت ندادن به داده‌ها باعث می‌شود شرکت‌ها چشم‌انداز ارزشمندی را از دست بدهند یا نتیجه‌گیری درستی نداشته باشند مخصوصا زمانی که نیازهای شخصی هر مشتری باید مشخص شود. برندها می‌توانند داده‌ی مورد نظر خود را از طریق مصاحبه با مشتری، نظرسنجی و تحقیقات در زمینه‌ی بازار تأمین کنند. اگر داده‌های جمع‌آوری شده با تجزیه و تحلیل مناسبی همراه باشند می‌توانند درآمد شرکت را تا ۱۵ درصد افزایش دهند.

۲- عدم تمرکز روی ویژگی منحصربه‌فرد محصول

پیوستن لایه‌های مختلف استراتژی بازاریابی برند باید تعریف واحدی از وجه تمایز برند نسبت به رقبا را نشان دهد. تعریف وجه تمایز برند، به مشتری این امکان را می‌دهد که بداند کدام برند نیازهایش را بهتر برطرف می‌کند تا با دید بهتری نسبت به انتخاب محصول مورد نظر اقدام کند. همچنین این ویژگی منحصربه‌فرد باید محوریت تمام کمپین‌های مرتبط با بازاریابی دیجیتال باشد. بسیاری از موتورهای جستجو محصولات را بر اساس ویژگی‌های پایه و قیمت آن‌ها دسته‌بندی می‌کنند. درنتیجه مشخص کردن وجه تمایز برند نقش حیاتی را در مشخص شدن هدف اصلی برند ایفا می‌کند.

digital marketing

برندها برای مشخص کردن ویژگی منحصربه‌فرد خود باید بپرسند «چه ویژگی باعث می‌شود مردم محصول ما را انتخاب کنند؟» به‌عنوان مثال برندی که در زمینه‌ی تولید کفش فعالیت می‌کند، تمرکز خود را روی تولید کفش‌هایی با ماندگاری بالا می‌گذارد و یک برند دیگر محصولات شخصی‌سازی شده را به‌عنوان ویژگی منحصربه‌فرد انتخاب می‌کند. مورد اولی که بررسی کردیم یعنی تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده، باعث جذب مشتری‌هایی می‌شود که دنبال بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین انتخاب هستند و مورد دوم یعنی تمرکز روی ویژگی منحصربه‌فرد، مشتری‌هایی را جذب می‌کند که به ظاهر و نام برند اهمیت بیشتری می‌دهند.

۳- اهمیت ندادن به مشتری‌های فعلی کسب‌وکار

دانشگاه کسب‌وکار هاروارد در تحقیقات مختلف خود اعلام کرده است نگه داشتن مشتری‌های فعلی بین پنج تا ۲۵ برابر ارزان‌تر از تلاش برای جذب مشتری‌های جدید است. درنتیجه می‌توان گفت تلاش برای نگهداری مشتری میزان درآمد شرکت را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. اما بسیاری از کسب‌وکارها مشتری‌های فعلی برند را فدای مشتری‌های جدید کرده و تلاشی برای افزایش ماندگاری آن‌ها انجام نمی‌دهند.

digital marketing

نتیجه‌ی تحقیقات دیگری نشان داده است شرکت‌ها تا ۷۰ درصد شانس بیشتری برای فروش محصول به مشتری‌های قدیمی دارند درحالی‌که تنها ۲۰ درصد شانس دارند مشتری جدید را نسبت به خرید محصول برند ترغیب کنند. مشتری که حاضر شده است یک بار پول خود را برای خرید محصول یک برند خرج کند خیلی راحت‌تر از مشتری جدید نسبت به خرید محصول جدید تشویق می‌شود. مشتری وفادار سرمایه‌ی هر برندی است و حفظ ارتباط میزان وفاداری آن‌ها را افزایش خواهد داد.

دادن پیشنهاد ویژه برای خرید محصول، در نظر گرفتن تخفیف یا مطلع کردن آن‌ها از رسیدن محصولات جدید پیش از آغاز تبلیغات سراسری، به مشتری احساس ارزشمند بودن داده و وفاداری آن‌ها را نسبت به برند افزایش می‌دهد. این افراد تشویق می‌شوند بازخوردهای خود را با برند در میان گذاشته و به پیشرفت آن کمک کنند. کمپین‌های ایمیلی و نظرسنجی از آن‌ها از ابتدایی‌ترین راه‌های حفظ ارتباط با مشتری‌های قدیمی برند است و نسبت به جذب مشتری جدید هزینه‌ی بسیار کمتری دارد.

از بین بردن اشتباهات بازاریابی غیر ممکن نیست، تنها کافی است سرعت فرآیند استراتژی بازاریابی را پایین آورید، داده‌های لازم را جمع‌آوری کرده، خودتان را از رقبا متمایز کنید و به مشتری‌های قدیمی خود ارزش دهید. اعمال این راه حل‌های ساده، کمک می‌کند استراتژی‌های بازاریابی نتیجه‌ی بهتر و هزینه‌ی بسیار کمتری داشته باشد.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
طرحی از کارت بسته عیدی همراه اول
عیدی ویژه همراه اول به مناسبت عید فطر

همراه اول به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر، به تمامی مشترکان خود «عیدی» می‌دهد.

5
2 روز پیش
دانشجویان با کلاه فارغ‌التحصیلی
نخبگان به ایران بیایید و سربازی بروید؛ آیین‌نامه ارتباط با نخبگان ایرانی خارج از کشور تصویب شد

در آیین‌نامه‌ای که ۲۶ اسفند ماه تصویب شده معاونت علمی اعلام کرده قصد دارد ایرانیان نخبه خارج از کشور را شناسایی و آنها را تشویق به بازگشت به کشور ...

138
2 روز پیش
منظره‌ی تپه‌ی Bliss ویندوز XP
منظره والپیپر ویندوز XP اکنون چه شکلی است؟

تپه‌ی سرسبزی که در عکس معروف ویندوز XP به آسمانی ژرف تکیه داده بود، روزی واقعیت داشت؛ اما امروز، دیگر خبری از آن منظره‌ی بکر نیست.

59
17 ساعت پیش
یک هکر با هودی مشکی در حال هک کردن
نشت اطلاعات بانک سپه صحت دارد؟

روابط عمومی بانک سپه ادعای هک شدن داده‌های این بانک را تکذیب کرد؛ با این حال گروه هکری گفته است قصد دارد داده‌های ۲۰ هزار مشتری را به‌زودی منتشر کند.

147
2 روز پیش
قلابچه ماهی در حال مرگ در نور روز در سطح آب
ایکاروس اعماق دریا: ماهی شگفت‌انگیزی که در نور ظاهر شد و دنیا را شگفت‌زده کرد

کشف نادر موجودی از ژرف دریا در نور روز، واکنش‌های گسترده‌ای را در دنیای مجازی برانگیخت و توجه‌ها را بیش از پیش، به حیات مرموز اعماق اقیانوس جلب کرد.

68
یک روز پیش
تبدیل عکس به تصویر انیمیشنی به سبک استودیو جیبلی / Ghibli
چگونه در ChatGPT به سبک استودیو جیبلی عکس بسازیم؟

ترند این روزهای فناوری، تبدیل عکس‌های معمولی به تصاویر انیمه‌ای به سبک استودیو جیبلی است که با استفاده از ChatGPT انجام می‌شود؛ اما چگونه؟

33
2 روز پیش
مدیرعامل OpenAI به سبک استودیو جیبلی
واکنش سم آلتمن به تب عکس‌های استودیو جیبلی: لطفاً کمی آرام‌تر؛ تیم ما به خواب نیاز دارد!

تب‌وتاب تولید عکس به سبک استودیو جیبلی صدای مدیرعامل OpenAI را درآورد.

60
2 روز پیش
تبلیغات
DN-DNShatel

نظرات

تبلیغات
D7-B6Snappshop
D7-zoomitproduct
پخش از رسانه
coming soon...

با چشم باز خرید کنید
زومیت شما را برای انتخاب بهتر و خرید ارزان‌تر راهنمایی می‌کند
ورود به بخش محصولات