گرد و غبار صحرا مانع از ایجاد طوفان می شود

شنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران می‌گویند وقتی گرد و غبار موجود باشد، احتمال وقوع طوفان و گردباد کمتر است.
تبلیغات

گرد و غبار صحرای بزرگ افریقا که اندازه‌ی آن به حدود ۱ تا ۵ تریلیون کیلوگرم در سرتاسر جهان می‌رسد، در هفته‌های اخیر همواره بر فراز تگزاس و بخش‌های شمال ایالات متحده دیده شده‌است؛ به نظر می‌رسد همین گرد وغبار، قاتل جدی طوفان باشد. پژوهشگران دانشگاه تگزاس روی گرد و غبار صحرای آفریقا مطالعه‌ای انجام داده و نتایج آن را در ژورنال Journal of Climate of AMS منتشر کرده‌اند.

این پژوهشگران مدل‌های کامپیوتری و تصاویر ماهواره‌ای اخیر ناسا را بررسی کردند و بیان داشتند که گرد و غبار صحرای آفریقا که از شن و دیگر ذرات معدنی تشکیل شده است، با جریان هوا جا‌به‌جا شده و از بالای اقیانوس اطلس تا خلیج مکزیک و دیگر مناطق نزدیک حرکت می‌کنند. همانطور که هوای پر از گرد و غبار به حرکت در می‌آید، یک حالت معکوس دمایی ایجاد می‌کند که از ایجاد ابر و در نهایت تشکیل طوفان جلوگیری می‌کند. این بدان معناست که وقتی گرد‌و‌غبار موجود باشد، احتمال وقوع طوفان و گردباد کمتر است.

گرد و غبار در آمریکا

پان می‌گوید:

این غبارهای صحرا، نور خورشید را گرفته و منعکس می‌کنند بنابراین میزان نور خورشید تابیده بر سطح زمین را کاهش می‌دهند. اگر ما طوفان‌های گرد‌و‌غبار مکرر و شدیدتری داشته باشیم احتمالا دارای دمای سردتری در سطح دریا و سطح زمین هستیم. طوفان‌ها ذخیره‌ی انرژی کمتری از سطح سردتر خواهند داشت و بنابراین شدت آن‌ها کمتر می‌شود.

ژانگ دیگر پژوهشگر این مطالعه گفت:

نتایج ما نشان‌دهنده‌ی تاثیر معنی‌دار غبار روی بودجه‌ی تابشی، چرخه‌ی هیدرولوژیکی و محیط‌های بزرگ مرتبط با فعالیت‌های گردبادی گرمسیری بر فراز اقیانوس اطلس است. گرد و غبار می‌تواند دمای سطحی را کاهش دهد و منجر به سرکوب گردبادها شود. از گرد و غباری که طی چند روزه قبل وجود داشت مشخص بود در منطقه‌ی ما، گرد و غبار مانع از تشکیل ابر شده‌است. اساسا ما طی چند روز گذشته ابرهای کومولوس کمی در آسمان می‌دیدیم. ذرات گرد‌و‌‌غبار میزان تابش در سطح زمین را کم می‌کند ولی دمای اتمسفر را افزایش می‌دهد که هر دو موجب ایجاد جو پایدارتری می‌شوند. چنین شرایطی برای تشکیل ابر نامساعد است. شانس ایجاد گردباد و طوفان کمتر خواهد بود و نتایج ما نشان می‌دهد که گرد وغبار احتمالا موجب کاهش وقوع گردباد روی منطقه‌ی خلیج مکزیک می‌شود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات