کاهش ۱۴ درصدی ارزش سهام نتفلیکس در پی انتشار گزارش مالی فصل دوم ۲۰۱۸

یک‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
پس از انتشار گزارش مالی پایین‌تر از انتظار نتفلیکس، ارزش سهام این شرکت بیش از ۱۴ درصد کاهش یافت.
تبلیغات

پس از آنکه مشخص شد نتفلیکس در فصل دوم ۲۰۱۸ به پیش‌بینی تحلیلگران وال‌استریت، در خصوص تعداد کاربران جدید دست نیافته و در خصوص تکرار چنین وضعیتی در سه‌ماهه‌ی سوم نیز هشدار داده است، ارزش سهام این شرکت با کاهش ۵۶.۴۴ دلاری یا ۱۴.۱ درصدی به مبلغ ۳۴۴.۰۴ دلار به ازای هر سهم رسید. مدیران نتفلیکس طی مصاحبه‌ی ویدیویی با تاد جوئنگر، تحلیلگر مؤسسه‌ی سنفورد برنستاین، تعداد مأیوس‌کننده‌ی کاربران جدید خود را کم‌اهمیت جلوه دادند.

دیوید ولز، مدیر مالی ارشد نتفلیکس در مصاحبه‌ با جوئنگر گفت که با نگاه به آمار شرکت متبوع او طی سال گذشته می‌توان به رشد فوق‌العاده‌ی تعداد کاربران آن، به‌خصوص در مقیاس بین‌المللی پی برد، او می‌گوید دیدگاهش نسبت به وضعیت کسب‌وکار نتفلیکس تغییری نکرده است. ولز در ادامه افزود:

ما کماکان در مسیر رشد قابل توجه سالانه قرار داریم؛ اما شاید این رشد کمی با انتظار ما و دیگران متفاوت باشد.

گزارش مالی نتفلیکس خبر مأیوس‌کننده‌ی دیگری نیز برای سرمایه‌گذاران داشت؛ چرا که گزارش مالی سه‌ماهه‌ی دوم پایین‌تر از انتظار تحلیلگران وال‌استریت بوده است و مدیران این شرکت نیز چشم‌انداز مأیوس‌کننده‌ای را برای فصل سوم تصویر کرده‌اند؛ اما میزان رشد تعداد کاربران، بیش از هر عامل دیگری سرمایه‌گذاران متعجب ساخته است. به‌موجب پیش‌بینی‌های بلندپروازانه و نسنجیده‌ی نتفلیکس در خصوص میزان رشد و تعداد کاربرانش در آینده، ارزش سهام این سرویس استریم طی سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

دنیل ایوز، تحلیلگر مؤسسه‌ی GBH Insights پس از انتشار گزارش مالی نتفلیکس گفت که تعداد کاربران جدید این سرویس در سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۱۸، «به‌مانند ضربه‌ای در کوتاه‌مدت به استراتژی نتفلکیس است». در ادامه می‌توانید خلاصه‌ای از گزارش مالی Netflix در فصل دوم سال جاری میلادی را در برابر پیش‌بینی تحلیلگران مشاهده کنید:

نتفلیکس / Netflix
  • درآمد: ۳.۹۱ میلیارد دلار. تحلیلگران درآمد ۳.۹۴ میلیارد دلاری را پیش‌بینی می‌کردند. درآمد نتفلیکس در سه‌ماهه‌ی دوم سال گذشته، بالغ بر ۲.۷۹ میلیارد دلار بود.
  • درآمد به ازای هر سهم: ۸۵ سنت. تحلیلگران درآمد ۷۹.۴ سنتی به‌ازای هر سهم را پیش‌بینی می‌کردند. در فصل دوم ۲۰۱۷، درآمد نتفلیکس به‌ازای هر سهم ۱۵ سنت بود.
  • تعداد کاربران جدید: در مجموع ۵.۱ میلیون نفر، ۶۷۰٬۰۰۰ نفر در آمریکا و ۴.۴۷ میلیون نفر در سایر نقاط جهان. به‌گزارش بلومبرگ، تحلیلگران انتظار افزایش ۶.۳ میلیون نفری تعداد کاربران را داشتند که شامل ۱.۲ میلیون نفر در آمریکا و ۵.۱ میلیون نفر کاربر بین‌المللی می‌شود. در بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته، ۵.۲ میلیون نفر کاربر جدید، شامل ۱.۱ میلیون نفر از آمریکا و ۴.۱ میلیون نفر از سایر نقاط دنیا به کاربران سرویس نتفلیکس اضافه شدند.

در ادامه نیز می‌توانید انتظار نتفلکیس از سه‌ماهه‌ی سوم را در برابر پیش‌بینی تحلیلگران مشاهده کنید:

  • درآمد: ۳.۹۹ میلیارد دلار. تحلیلگران قبل از انتشار گزارش مالی نتفلیکس، درآمد ۴.۱۳ میلیارد دلاری را برای آن پیش‌بینی می‌کردند.
  • درآمد به ازای هر سهم: ۶۸ سنت. تحلیلگران درآمد ۷۲ سنت به ازای هر سهم را پیش‌بینی کرده بودند.
  • تعداد کاربران جدید: ۵ میلیون نفر، شامل ۶۵۰٬۰۰۰ نفر از آمریکا و ۴.۳۵ میلیون نفر از سایر نقاط دنیا. به‌گزارش بلومبرگ، تحلیلگران تعداد کاربران جدید نتفلیکس در سه‌ماهه‌ی سوم را ۵.۹۳ میلیون نفر، شامل ۸۷۵٬۰۰۰ نفر از آمریکا و ۵.۰۵ میلیون نفر کاربر بین‌المللی پیش‌بینی کرده بودند.

ارزش سهام با افزایش ۴.۶۸ دلاری به‌ازای هر سهم یا یک درصدی به ۴۰۰.۴۸ دلار رسید و در طول سال گذشته نزدیک به ۱۵۰ درصد رشد داشت. در حالی که مدیران نتفلیکس به رشد پایین‌تر از حد انتظار تعداد کاربران خود اذعان دارند؛ اما توضیح دقیقی در خصوص علت آن ارائه نمی‌دهند. مدیر مالی ارشد نتفلیکس وقوع چنین وضعیتی را ناشی از کاهش فروش در یک کشور به‌خصوص یا افزایش قیمت اخیر سرویس‌های شرکت متبوع خود نمی‌داند. 

نتفلیکس

رید هیستینگز، مدیرعامل نتفلیکس باور دارد که جذب پایین‌تر از حد انتظار کاربر در طول فصل گذشته اتفاقی بوده است، او یادآوری می‌کند که دو سال پیش نیز این شرکت رشد مأیوس‌کننده‌ای را در جذب کاربر از خود به نمایش گذاشت. هیستینگز می‌گوید:

ما هیچ‌گاه توضیحی برای [وضعیت آن دوران] پیدا نکردیم، به‌جز آنکه ممکن است موانعی بر سر راه کسب‌وکارمان باشد؛ اما [نتفلیکس] از آن به بعد به کارکرد صحیح خود ادامه‌ داد.

مایکل پچر، تحلیلگر مؤسسه‌ی Wedbush در گزارش اخیر خود به این موضوع اشاره می‌کند که برنامه‌ی نتفلیکس برای انتشار محتوای اوریجینال در سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ به‌اندازه‌ی کافی سنگین نبود، از این رو پچر در خصوص احتمال پایین‌تر از انتظار بودن تعداد کاربران جدید هشدار داده بود. جوئنگر که در جریان مصاحبه با مدیران نتفلیکس حاضر بود، از آن‌ها در خصوص تأثیر برنامه‌ی انتشار محتوا بر رشد تعداد کاربران سؤال نکرده است.

با وجود برنامه‌ی سبک انتشار محتوا، Netflix سرمایه‌گذاری سنگینی روی تولید محتوا داشته است. در سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی، جریان آزاد نقدینگی نتفلیکس (اختلاف بین نقدی عملیاتی و سرمایه‌گذاری توسعه) به‌اندازه‌ی ۵۵۹ میلیون دلار، منفی بوده است؛ بدین ترتیب جریان منفی نقدینگی آزاد این سرویس استریم نسبت به مبلغ ۶۰۸ میلیون دلار در بازه‌ی زمانی مشابه سال گذشته، کاهش قابل توجهی را نشان می‌دهد، اما مدیران شرکت کماکان انتظار دارند که نقدینگی آزاد نتفلیکس در سال جاری میلادی برون‌ریز ۳ تا ۴ میلیارد دلاری را تجربه کند؛ بدین مفهوم که آن‌ها انتظار بدترشدن وضعیت جریان آزاد نقدینگی شرکت متبوع خود را دارند.

با این همه دنیل ایوز گزارش مأیوس‌کننده‌ی نتفلیکس را به‌مانند یک «سرعت‌گیر» می‌داند و با تأکید بر دیدگاه بلندپروازانه‌ی خود از آینده‌ی این شرکت، ارزش ۵۰۰ دلار را به‌ازای هر سهم آن پیش‌بینی می‌کند. ایوز در ادامه می‌گوید:

ما باور داریم که نتفلیکس چند اهرم رشد دارد؛ اهرم‌هایی که با وجود عملکرد ضعیف شرکت در سه‌ماهه‌ی دوم، می‌توانند به فاز بعدی از نفوذ استراتژیک آن بین کاربران آمریکایی و بین‌المللی سرعت دهند. اگرچه واکنش قابل پیش‌بینی تحلیلگران وال‌استریت منفی خواهد بود، ما باز هم رویکرد مثبتی به آینده‌ی این شرکت داریم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات