پیش‌بینی‌ افزایش بیش از پیش قیمت کامپیوتر در صورت تداوم وضعیت فعلی

یک‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
رئیس اتحادیه‌ی فناوران رایانه‌ی تهران، افزایش بیش از پیش قیمت کالای کامپیوتری را در صورت تدام وضعیت فعلی پیش‌بینی می‌کند.
تبلیغات

این روزها بهبود وضعیت بازار سخت‌افزار بیش از هر چیز دیگری، منوط به ثبات نرخ ارز، افزایش توان خرید و پایبندی واردکنندگان و فروشندگان به قوانین است. در رابطه با بازار کامپیوتر، گزارش‌های ضد و نقیضی منتشر می‌شود؛ عده‌ای می‌گویند که کالا در بازار کم است و همین موضوع موجبات بالا رفتن قمیت‌ها را فراهم کرده است و عده‌ای معتقدند که برخلاف بازار موبایل که واردکنندگان و عمده‌فروشان اقدام به احتکار کالا کرده‌اند، این بازار در زمینه‌ی تأمین کالا مشکلی ندارد؛ با این حال آنچه به‌وضوح دیده می‌شود، افزایش نجومی قیمت‌ها است که به‌نظر می‌رسد هیچ نظارتی هم بر آن صورت نمی‌گیرد.

بر این اساس زومیت، نظر رییس اتحادیه‌ی فناوران رایانه‌ی تهران را در زمینه‌ی افزایش قیمت‌ها و مشکلاتی که این روزها خریداران برای تامین نیازهای خود روبه‌رو هستند، جویا شد. سیدمهدی میرمهدی می‌گوید که به بازار کامپیوتر و واردکنندگان تجهیزات کامپیوتر به‌مقدار کمی ارز دولتی یا همان دلار ۴۲۰۰ تومانی تعلق گرفته است؛ بنابراین افزایش قیمت‌ها در این بازار توجیه دارد، او تایید می‌کند که عده‌ای در این اوضاع آشفته‌ی بازار خلاف کرده‌اند و کالاها را با قیمت بسیار بالایی دراختیار مشتری قرار می‌دهند؛ اما باز هم تاکید می‌کند:

دلار ۴۲۰۰ تومانی به صنف رایانه بسیار کم تعلق گرفته، خیلی از اجناس در گمرک باقی مانده و هنوز وارد بازار نشده و این موضوع طبیعتا باعث کمبود جنس و افزایش قیمت‌ها در بازار شده است.
بازار رضا

رئیس اتحادیه‌ی فناوران رایانه‌ی تهران می‌گوید:

متاسفانه ورود کالا به کشور ممنوع است و این موضوع ضربه‌ی سنگینی به واردات زده؛ چرا که فقط یک بار دلار دولتی به صنف رایانه تعلق گرفته و دوباره ارزی داده نشده و حالا که بازار ثانویه تشکیل شده است، مشخص نیست که چه ارزی داده خواهد شد و چگونه ارز به کشور تولیدکننده ارسال می‌شود.

به گفته‌ی میرمهدی، همه‌ی این اتفاقات تبعاتی دارد که یکی از آن‌ها سردرگمی فروشنده برای عرضه‌ی کالا به بازار است؛ وقتی بازار ثبات نداشته باشد، واردکننده نمی‌داند که چه اتفاقی می‌افتد و آیا در ازای فروش کالا می‌تواند محصول با همان قیمت جایگزین کند؛ بر این اساس، بازار از جنس خالی می‌شود و قیمت‌ها افزایش می‌یابد. میرمهدی در ادامه خوستار همراهی و کمک دولت شد و عنوان کرد که اگر در آینده، دولت کمکی به واردکننده نکند، قطعا امکان فعالیت در این بازار وجود ندارد و قیمت‌ها با افزایش بیشتری روبه‌رو خواهد شد. رئیس اتحادیه‌ی فناوران رایانه‌ی تهران می‌گوید:

هم‌اکنون فقط یک تا سه درصد محصول، آن هم لوازم جانبی در کشور تولید می‌شود؛ بنابراین توان تولید در داخل کشور وجود ندارد. بر‌این اساس انتظار می‌رود که دولت برای واردات همکاری بیشتری با واردکنندگان کند و مشکلات موجود بر سر ثبت سفارش‌ها را بردارد، از سوی دیگر برای آن دسته از کسانی که ثبت سفارش کرده‌اند، امکانی فراهم شود تا بتوانند کالا را از گمرک ترخیص کرده و جنس جایگزین کنند.

میرمهدی معتقد است هم‌اکنون که دولت ارزی برای واردات نمی‌دهد، فروشنده هم بلاتکلیف است و اگر نظارتی در بازار صورت نگیرد، قطعا سوءاستفاده از این شرایط بیشتر خواهد شد. رییس اتحادیه‌ی فناوران رایانه‌ی تهران می‌گوید:

امیدوار بودیم که سال ۹۷ در حالی که تعرفه‌ی واردات لپ‌تاپ کاهش یافت، قیمت‌ها نیز با سیر نزولی همراه شود؛ اما با مشکلات ارزی پیش‌آمده، با افزایش شدید قیمت‌ها مواجه شدیم.

وی با اشاره به این موضوع که تا پایان مرداد ماه احتمالا تعداد کالاهای موجود در بازار نیز با کاهش همراه خواهد شد؛ چرا که بازار هم‌اکنون تعادل ندارد، پیش‌بینی کرد:

بر‌اساس آمارها اگر جنس‌ از گمرک ترخیص شود، تا پایان مهرماه و آبان در بازار کالا موجود خواهد بود و قیمت‌ها هم با کاهش همراه می‌شود؛ اما اگر به همین شکل پیش برود و کالا از گمرک ترخیص نشود، از مرداد ماه به بعد با افزایش بی‌رویه‌ی قیمت‌ها روبه‌رو خواهیم شد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات